بیستمین نشست انجمن تخصصی نجوم استان تهران برگزار شد

بیستمین نشست انجمن تخصصی نجوم استان تهران، با حضور سیدعلی حسینی سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران به صورت مجازی و در قالب وبینار به اجرا در آمد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ در روزهای پایانی هفته‌ی جهانی نجوم، نشستی مجازی با موضوع سیاهچاله ها در بستر kpf   با حضور سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، اعضا و مربیان مراکز نجوم این استان برگزار و در خصوص مباحث علمی بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

سیدعلی حسینی در ابتدای این وبینار، ضمن تبریک این هفته به اعضا و مربیان انجمن تخصصی نجوم افزود؛ با توجه به این که امسال سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار است، فرصت بسیار مناسبی فراهم آمده تا به اهمیت علم نجوم برای رشد و توسعه‌ی کشور پرداخته شود.

وی با توجه به وجود سه مرکز علمی کانون استان یعنی رصدخانه‌ی دماوند، رصدخانه‌ی زعفرانیه و مرکز علوم که از امکانات و تجهیزات نسبتاً مجهزی برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان بهره‌مند هستند، به فعالیت‌های علمی مراکز در دوران شیوع کرونا و تداوم آن پس از عادی شدن اوضاع اشاره کرد.

حسینی در پایان از تلاش، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های کارشناسان، مربیان، مسئولین مراکز علمی به ویژه احسان کریمی نماینده‌ی بخش علمی استان تشکر و قدردانی کرد که مسئولیت اجرای انجمن نجوم را هم بر عهده دارند.

در ادامه، دکتر کریمی در گفت‌وگو با اعضا، به شرایط تشکیل ستاره، فروپاشی و نحوه‌ی تشکیل سیاه‌چاله‌ها اشاره کرد. بررسی قوانین فیزیک و کاربرد نظریه‌ی نسبیت عام و خاص و ارتباط آن با سیاه‌چاله‌ها نیز از مباحث شیرین این نشست تخصصی بود.

در بخش دیگری از این نشست، کتاب‌های "سیاه‌چاله راهنمای بقا" از انتشارات هفت و نیم ویژه اعضای پیشرفته‌ و "سیاه‌چاله چیست؟" از نشر مهاجر ویژه اعضای مبتدی انجمن نجوم برای علاقه‌مندان به مباحث نجومی به ویژه سیاه‌چاله‌ها معرفی شد. پایان‌بخش این وبینار نیز پرسش و پاسخ اعضا پیرامون سیاه‌چاله‌ها بود.

گفتنی‌ست؛ انجمن نجوم استان تهران با قدمت ۳ ساله با هدف آشنایی اعضا با شگفتی‌های آسمان و منظومه‌ی شمسی شروع به کار کرده و پس از فراز و فرودهای بسیار در هفته‌ی نجوم ۱۴۰۱ به ایستگاه بیستم رسید. این نشست پنجمین نشست در بستر kpf  بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =