نخستین ویژه برنامه پنجاه بدر(روز باران)

با هدف احیا و پاس‌داشت آیین‌های بومی-مذهبی، ایجاد نشاط اجتماعی  و در راستای همکاری با سایر دستگاه‌های فرهنگی استان، اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین ویژه برنامه کانونی پنجاه بدر را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، در تاریخ 19 اردیبهشت 1401، نخستین ویژه برنامه کانونی پنجاه بدربا استقبال خوب مردم  در بوستان الغدیر قزوین برگزار شد.

این برنامه با حضور سیدعلی اکبر موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، ولی چگینی عضو شورای شهر قزوین و شمار دیگری از مسوولان برگزار شد.

اجرای طنز مجری-عروسک همراه با معرفی آداب و رسوم پنجاه بدرو آیین‌های مذهبی طلب باران در استان ، اجرای نمایش صحنه‌ای «هیس!ما یک نقشه داریم»، معرفی عروسک آیینی طلب باران در استان قزوین«چمچه خاتون»، شعرخوانی، قصه‌گویی با گویش محلی و ورزش همگانی  بر روی کامیونت نمایش سیار کانون از جمله فعالیت‌های این برنامه بود که بخشی از فعالیت‌های آن در راستای برنامه‌های پویش کتاب، با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اجرا شد

هم‌چنین زین العابدین رستمی رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در بخش دیگری از این برنامه درباره محیط زیست و اهمیت حفظ و نگهداری آن برای  مخاطبان مطالب کاربردی را مطرح کرد.

در پایان  لوح فشرده آموزشی درباره حفظ محیط زیست و تراکت معرفی فعالیت‌های کانون بین مردم توزیع شد.

گفتنی‌ست سازمان فرهنگی،ورزشی شهرداری قزوین از دستگاه‌های دیگر مشارکت کننده دراین برنامه بود.

آیین «پنجاه بدر» یکی از سنت‌های قدیمی و خاص قزوینی‌ها برای طلب و دعای باران است که هرسال عصر روز ۱۹ اردیبهشت در باغستان‌های سنتی این شهر برگزار می‌شود.

در این روز شهروندان قزوینی برای ادای این سنت دیرینه به دامان طبیعت می‌روند، گرچه میان این سنت کهن و سیزده‌بدر شباهت‌هایی وجود دارد اما این مراسم قدیمی جنبه معنوی نیز دارد و بسیاری از شهروندان قزوینی برای افزایش رزق و روزی از خداوند تمنای باران می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =