انجمن نجوم کانون پرورش فکری خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد

با حضور علی باقری منجم و عضو انجمن استهلال کشور و همچنین رئیس گروه استهلال استان خراسان جنوبی، نشست انجمن نجوم خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ همزمان با ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نشست انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی با حضور علی باقری منجم و عضو انجمن استهلال کشور و همچنین رئیس گروه استهلال استان خراسان جنوبی، با موضوع « بررسی علمی وضعیت روئیت پذیر هلال ماه شوال  به صورت مجازی برگزار شد» برگزار شد.

باقری در این نشست مباحثی در خصوص منظومه شمسی و استهلال پذیری و حرکات ماه به دور زمین ،با بیان دلایل علمی روئیت ماه شوال پرداخت و گفت:  برای رؤیت هلال ماه نیاز است که این جرم با خورشید در فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار بگیرند؛ البته ماه و خورشید از نظر فیزیک هیچ‌گاه به یکدیگر نزدیک نمی‌شود، بلکه تنها از دید ما در زمین فاصله بین خورشید و ماه افزایش یا کاهش می‌یابد.

وی با ارایه تصاویری از گردش ماه  به دور زمین ادامه داد: ماه در هنگام مقارنه با خورشید اصلاً قابل رؤیت نیست زیرا نور خورشید مانع پدیدار شدن آن می‌شود و در این زمان به اصطلاح ماه نو متولد می‌شود  به مرور زمان و هنگامی که ماه در فاصله مناسبی نسبت به خورشید قرار می‌گیرد رصد هلال آن بسیار ساده بوده و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است، اما گاهی اوقات ماه در موقعیتی نسبت به خورشید قرار می‌گیرد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما با ابزارهای تخصصی می‌توان آن را رصد کرد.

مدرس این نشست دو پدیده ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی و شکل‌های مختلف جرم آسمانی ماه در طول ماه قمری، تربیع اول و دوم، نحوه‌ی تشخیص نیمه اول و دوم ماه  را برای اعضای حاضر تشریح و به سوالات آنان پاسخ گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =