کد خبر: 314477
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
بازدید 472
توجه به جزییات اساسی‌ترین اصل داستان‌نویسی است

نشست مشترک انجمن نویسندگان نوجوان کانون کرمان و زرند با حضور لیلا راهدار برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، به همت آفرینش‌های ادبی کانون استان نشست ادبی با حضور لیلا راهدار و اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون شهر کرمان و زرند  ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد.

بنابر این خبر، در ابتدای این نشست شش انجمن ادبی فعال کانون استان از سوی سمیه یاوری کارشناس مسئول و طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند و سپس اعضای انجمن به خوانش آثار خود پرداختند.

لیلا راهدار نویسنده و دبیر انجمن داستان کرمان در آغاز نقد و بررسی نوشته‌های اعضای دو انجمن و در رابطه با استفاده از حیوانات و اشیاء به عنوان شخصیت‌های داستانی ذکر کرد: وقتی از موجود بی‌جان یا حیوانات می‌نویسیم توجه به رفتارشناسی حیوان و جایگاه اجتماعی آن در گروه هم‌سانان و محدودیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها باعث تولید اثر قابل قبولی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که توجه به جزییات اصلی‌ترین و اساسی‌ترین اصل داستان‌نویسی است اضافه کرد: دیالوگ عامل مشترکی بین داستان، فیلم‌نامه و نمایشنامه است و در عین حال در هر سه ژانر فرم متفاوتی به خود می‌گیرد. در داستان، داستان‌نویس مثل یک مهندس همه اجزا را به تنهایی می‌چیند ولی در فیلم‌نامه و نمایش‌نامه تصویربردار، کارگردان و ... به صورتی گروهی یک اثر را تولید می‌کنند.

راهدار تفاوت عمده دیالوگ در داستان با دیگر ژانرها را این‌طور تشریح کرد: در دیالوگ‌های داستانی  زبان بدن، حرکت، نوع و فرم بدن، حالت چهره و چشم و ارتباط با محیط ... نوشته و خلق می‌شود و نویسندگانی که در داستان دیالوگ‌های قوی می‌نویسند می‌توانند در نمایش‌نامه‌نویسی هم موفق‌ باشند.

کارشناس نشست ادبی کانون استان به نقش کاتالیزور بودن دیالوگ اشاره کرد و گفت: دیالوگ می‌تواند روند داستان را تسریع و از زیاده‌گویی جلوگیری کند.

در ادامه نشست مشترک ادبی اعضای نوجوان کرمان و زرند و خوانش داستان‌های طنز اعضا به خصوصیات زبان طنز، صمیمیت و کلمات محاوره  و جایگاه آن‌ها در داستان پرداخته شد.

در پایان این نشست از برگزیدگان مهرواره شعر و داستان آفرینش کانون و مربیان آن‌ها هم تقدیر و تجلیل شد.

مسئولیت انجمن‌های ادبی شهر کرمان را سمیه غلامرضاپور و زهرا نظری بر عهده دارند و مسئولیت انجمن ادبی زرند با ریحانه یزدانی مربی‌ آفرینش‌های ادبی استان کرمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =