گرامی‌داشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

همزمان با روز گرامی‌اشت فردوسی مراسمی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ بندرعباس با حضور سیروس کهوری‌نژاد بازیگر سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان هرمزگان؛ برنامه‌ی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با حضور سیروس کهوری‌نژاد بازیگر سینما و تلوزیون، غلامرضا میرجعفری موسس کارآفرینی خیریه‌ی لبخند مجید، کارشناسان، مربیان و اعضای کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ بندرعباس برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه طاهره مسافری کارشناس آفرینش‌های ادبی درباره‌ی فردوسی و اثر ماندگار او شاهنامه برای اعضا صحبت کرد و گفت: فردوسی سی سال از عمر خود را صرف سرودن شاهنامه کرد و اثری جاودان برای آیندگان به یادگار گذاشت که پس از گذشت هزار سال همچنان بر تارک ادبیات فارسی می‌درخشد.

وی با سرودن شاهنامه زبان فارسی را از زوال و نابودی نجات داد و دلاوری، آزادگی، فرهنگ، تاریخ و تمدن اصیل ایرانیان را در اثر بی‌بدیل خود منعکس نمود. 

مسافری گفت: شاهنامه بزرگترین منظومه‌ی حماسی ادبیات فارسی و یکی از بزرگترین منظومه‌های حماسی جهان است که افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ عرب‌ها  را در ۳ بخش اسطوره ای، پهلوانی و تاریخی روایت می کند و با مرگ یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی پایان می‌یابد. 

در ادامه شهرزاد زارعی مربی فرهنگی مرکز شماره ۴ بندرعباس درباره‌ی آغاز کار شاهنامه‌خوانی و نقالی در مرکز گفت: با شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن کارگاه‌های تخصصی، فعالیت خوانش متون ادبی (شاهنامه‌خوانی) را با اعضای علاقه‌مند آغازکردیم.

وی در ادامه افزود: پس از گذشت ۳ ترم، از میان اعضای مستعد گروهی تشکیل دادیم. این اعضا در حال تمرین نقالی نمایش «رستم و سهراب» هستند و پس از پایان امتحانات اجرای عموم خواهیم داشت.

در ادامه‌ی این برنامه سیروس کهوری نژاد بازیگر سینما و تلوزیون درباره‌ی جایگاه شاهنامه‌ی فردوسی برای اعضا و والدین صحبت کرد و گفت: ما به خود می‌بالیم که در سرزمینی زندگی می‌کنیم که شاعران و نویسندگان بزرگی همچون فردوسی، خیام، سعدی و حافظ را داریم. 

کهوری‌نژاد: ما پیش از آن که بخواهیم از تخت جمشید و تخت رستم و سایر ابنیه‌ی تاریخی سخن بگوییم باید از ادبیات این سرزمین حرف بزنیم. چرا که ادبیات یک سرزمین در فرهنگ مردمان آن سرزمین ریشه دارد و آداب و فرهنگ یک ملت در ادبیات آن منعکس شده است. 

وی درباره‌ی شاهنامه گفت: فردوسی از طبقه‌ی دهقانان بود و از اسطوره‌ها، تاریخ ایران و داستان نیاکان خود آگاهی داشت و داستان انسان‌هایی را که هزاران سال پیش می‌زیستند در کتاب خود گردآورد. 

سیروس کهوری نژاد در سال ۱۳۴۲ در شمیرانات و از پدر و مادری بندرعباسی متولد شد. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است و در برخی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر کشور تدریس می‌کند.

او از سال ۱۳۵۹ با نمایش متوری به کارگردانی شهره لرستانی در دانشکده‌ی هنرهای زیبای تهران کار بازیگری را آغاز کرد. نگارش و کارگردانی فیلم کوتاه داستانی دنیای من (سال ۱۳۶۴) در انجمن سینمای جوان بندرعباس از نخستین کارهای هنری جدی‌اش در استان است. وی در سال ۱۳۶۵ فیلم «بی بی» را ساخت. نخستین کار سینمایی کهوری نژاد سال ۱۳۶۷ بازی در آنسوی غروب بود.

در حوزه نگارش، نمایش نامه‌های باد بادک‌ها، داغ پوست، بازنویسی ماه و پلنگ، فیلم نامه سینمایی رها و انیمیشن زرد و سرخ را به رشته تحریر درآورده است.

در این برنامه دو نفر از اعضای به خوانش بخش‌هایی از داستان سام و زال پرداختند و دو نفر از اعضا نیز بخش‌هایی از داستان رستم و سهراب را به شیوه‌ی نقالی ارائه نمودند.

از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این برنامه، معرفی مجموعه‌ی «نامه‌ی نامور» بود. این مجموعه ی ۱۲ جلدی برخی از داستان‌های زیبای شاهنامه‌ را با نثری ساده و امروزی برای نوجوانان روایت می‌کند. 

این برنامه با مشارکت واحد آفرینش‌های ادبی و مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ بندرعباس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =