داوری ۱۱ مقاله در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران

احمد سفلایی، مدیر بخش پایان‌نامه‌های برتر جشنواره پویانمایی تهران، درباره نحوه داوری آثار و لزوم وجود این بخش در جشنواره و همچنین توجه و مشارکت مراکز مرتبط نسبت به این بخش گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احمد سفلایی (مدیر بخش چهارمین دوره انتخاب پایان‌نامه‌های برتر علمی با محوریت انیمیشن) در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران درباره برگزاری این دوره گفت: امسال تقریبا بیش از ۲ برابر بیشتر از دوره گذشته و نزدیک به ۷۰ اثر دریافت کردیم که مورد بررسی و داوری قرار گرفت. 

وی افزود: داوری آثار دریافتی طبق ۳۰ آیتم تنظیم‌شده، انجام شد. پیش از داوری جلساتی با حضور استادان دانشگاه‌های هنر، تربیت مدرس و صداوسیما و دکتر ندایی، زندی، وحیداله موسوی، شاه کرمی و خود آقای کریمی صارمی داشتیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم و اولویت‌بندی و جدول امتیاز طراحی کردیم و ۳۰ آیتم مختلف و مهم را آماده کردیم که در داوری‌ها تاثیر داشت. 

کاربردی بودن و توجه به هویت کشور از عوامل مهم در داوری

سفلایی درباره عوامل مهم داوری این دوره گفت: یکی از عوامل مهم داوری، کاربردی بودن پایان‌نامه برای صنعت و هنر انیمیشن است. علاوه بر کاربردی بودن، توجه به هویت کشور و گنجینه علمی و ادبی و هنری ایران و همچنین تاریخ پربار کشورمان نیز یکی دیگر از مولفه‌های مهم داوری به شمار می‌رود. همچنین داشتن شرایط و استانداردهای پژوهش و وجهه علمی نیز یکی از عوامل مهم داوری آثار است. 

تنوع و دغدغه‌محور بودن، دو ویژگی مهم آثار این دوره

این مدرس دانشگاه که در دوره قبل نیز در هیات داوران حضور داشته، درباره کیفیت آثار جشنواره امسال نسبت به دوره قبل توضیح داد: علاوه بر ذکر این نکته که در این دوره با استقبال قابل توجه شرکت‌کنندگان مواجه شدیم، دو ویژگی مهم در آثار دریافتی این دوره از جشنواره وجود داشت. یکی از این ویژگی‌ها این بود که در این دوره با تنوع بیشتری مواجه بودیم و نگاه عزیزان و سوال‌های آن‌ها و دغدغه‌هایشان عمیق‌تر شده بود. 

وی افزود: بحث دیگر این است که این آثار بسیار کاربردی و در اصل دغدغه‌محور طراحی شده بودند که در حقیقت نشان از حساسیت دانشجوها و دانشگاه‌ها دارد. اینکه آثار دغدغه‌مند طراحی شده بودند و برگرفته از مشکلات جامعه انیمیشن بود، کاملا مشهود بود. در حقیقت مشخص بود که بر اساس دغدغه‌های شخصی یا یک فرمول جنرال ارائه نشده‌اند. امیدوارم این آثار حتما دیده شوند و یافته‌های این پژوهش‌ها به بقیه نیز منتقل شود که قطعا بسیار سودمند خواهد بود. 

سفلایی که مدیریت گروه تلویزیون و محتوای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما را در سابقه خود دارد، درباره تعامل آثار این بخش با صدا و سیما گفت: یک بخشی از پایان‌نامه‌های دریافتی متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاه صدا و سیما بود. در رابطه با تعامل این آثار با صدا و سیما نیز باید بگویم که در میان آثار دریافتی آثار قابل توجهی داشتیم که مربوط به تلویزیون و رسانه‌های صدا و سیما بودند که برخی از این موارد را به مرکز پژوهش صدا و سیما ارائه دادیم تا پژوهش بیشتری صورت گیرد. 

داوری چالش‌برانگیزی نداشتیم

مدیر بخش چهارمین دوره پایان‌نامه‌های برتر علمی با محوریت انیمیشن درباره روند داوری و تعامل داوران این بخش توضیح داد: همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادم ما پیش از داوری آثار جلساتی داشتیم که علاوه بر هیات داوران، استادان این حوزه حضور میز داشتند، اولویت‌ها و نکات اصلی استخراج شد و حقیقت مطلب این است که داوران نیز در همان مسیر مشخص‌شده پیش رفتند. 

وی افزود: قاعدتا اختلاف نظرهای جزئی نیز وجود داشت که در نهایت براساس اولویت‌بندی‌های تعیین‌شده پیش رفتیم و در کل داوری چالش‌برانگیزی نداشتیم. از اول مسیر را مشخص کرده بودیم و همه آن را پذیرفته و در همان راستا پیش رفتیم. 

اهمیت وجود بخش پایان‌نامه‌های برتر در جشنواره پویانمایی

سفلایی درباره اهمیت وجود این بخش در جشنواره گفت: بخش پایان نامه‌های برتر علمی بخش نوپایی است که دلیل به وجود آمدن آن؛ احساس نیاز به وجودش بوده که با حضور پر رنگ محتوای علمی همراه است. 

مدیر بخش پایان‌نامه‌های برتر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ادامه داد: سال‌ها تنها آثار بصری در جشنواره داشتیم که شکر خدا این بخش پایان‌نامه هم به آن اضافه شده است. امسال خوشبختانه ماحصل دوره گذشته نیز در کنار ما بود. مجموعه مقالات (۱۱ مقاله) داوری شده دوره گذشته توسط دو ناشر، صدا و سیما و تربیت مدرس، چاپ شد و اثر برگزیده و اول نیز توسط نشر صدا و سیما به چاپ رسید. همچنین اثر دوم نیز توسط انتشارات سوره و کانون پرورش فکری چاپ شده است. 

وی افزود: چیزی که تکرار شده است و دیده می‌شود و می‌ماند آثار مکتوب جشنواره است که با وجود این بخش، از یک کتاب به سه کتاب رسیده که یکی از آن‌ها نیز ۱۱ مقاله در خود دارد که هر کدام از آن‌ها حداقل دو بار توسط هیات داوران و معاونت پژوهشی بررسی شده‌اند. 

این مدرس دانشگاه در خصوص اهمیت وجود این بخش در جشنواره پویانمایی ادامه داد: بحث نشست‌ها و پنل علمی نیز مهم است که همراهان جشنواره علاوه بر دیدن فیلم‌ها با پایان‌نامه‌های مکتوب اخیر مواجه می‌شوند که این بخش می‌تواند موجب ارتقای سطح کیفی و دانش آن‌ها شود. ما از ۱۲ دانشگاه مختلف اثر دریافت کردیم که این تعامل و دیدن و شنیدن دغدغه‌ها حتما روی آثار تولید شده تاثیر می‌گذارد و باعث تعامل دانشگاهی و بصری خواهد شد. 

لزوم مشارکت نهادهای مرتبط با این بخش

سفلایی در پایان گفت: این بخش از جشنواره فرصت مناسبی برای نهادهای مرتبط مانند وزارت ارشاد و پژوهشگاه‌های مختلف است تا در آن مشارکت کنند و در انتشار آثار و بیشتر دیده شدن این سرمایه‌های مملکت که برای ابراز و ارائه آورده‌های علمی و آثار خود جایی غیر از جشنواره‌ها ندارند، کمک کنند. در پایان نیز آرزو می‌کنم که حتی ناشران دانشگاهی و هنری نیز در جلسه همایش علمی حضور داشته باشند و با توجه به موضوعاتی که مطرح می‌شود، آن دسته از مواردی که در اولویت پژوهش آن‌ها قرار دارد، مورد توجه و عنایت خود قرار دهند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =