سند کره زمین به نام لاک‌پشت‌های دریایی زده شد

در جدیدترین نشست علمی مرکز تخصصی علوم کانون با عنوان آشنایی با لاک‌پشت‌های دریایی، سند کره زمین به نام لاک‌پشت‌های دریایی زده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ با مشارکت مرکز تخصصی علوم و اداره کل حفاظت محیط زیست نشست مجازی آشنایی با لاک‌پشت‌های دریایی برگزار شد.

مدرس این نشست محیط‌بان علی کریمی گفت: براساس سنگواره‌های موجود و فرضیه‌های مختلف حضور لاک‌پشت‌ها در سطح خشکی و دریا به حدود ۲۷۵ میلیون سال قبل یعنی اواخر دوران پرمین برمی‌گردد. 

در این نشست که اعضا کانون تازه تاسیس بندر خمیر نیز حضور داشتند کارشناس محیط زیست افزود: در حال حاضر، لاک‌پشت‌ها به سه گروه اصلی  لاک‌پشت‌های خشکی یا بیابانی  لاک‌پشت‌های مردابی لاک‌پشت‌های دریایی تقسیم می‌شوند.

کریمی در رابطه با گونه‌هاب موجود در استان اظهار داشت: لاک‌پشت‌های دریایی منقارعقابی، لاک‌پشت‌سبز، لاک‌پشت زیتونی، لاک‌پشت چرمی و لاک‌پشت سرخ در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند؛ که لاکپشت سبز و منقارعقابی در سواحل ایرانی خلیج فارس در جزیره قشم ، هنگام ، شیدور و ... تخم‌گذاری می‌کند.

این محیط‌بان ضمن بیان این موضوع که از اواسط بهمن تا اواخر اردیبهشت فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت پوزه عقابی در سواحل ماسه‌ای است توصیه کرد: در این مدت، از چادر زدن و شب‌مانی در سواحل تخم‌گذاری لاکپشت، خودداری کنید و

از روشن کردن هر گونه وسیله روشنایی در شب اجتناب ورزید. وی افزود: وجود نور باعث عدم ورود و تخم‌گذاری لاک‌پشت به ساحل می‌شود در عین حال در زمان تولد نیز باعث گمراه شدن و مرگ لاک‌پشت‌های تازه متولد شده می‌گردد.

کریمی اظهار داشت: چون بچه لاک‌پشت‌ها بوسیله نور ماه جهت یابی کرده و به دریا می‌روند و وجود نورهای مصنوعی چراغ‌ها، پرژوکتورها و حتی آتش باعث گمراهی آنها شده و مسیر را اشتباه می‌روند.

کریمی با بیان اینکه لاکپشت منقار عقابی شدیدا در معرض انقراض است؛ نزدیک نشدن به لاک‌پشت‌ها، لانه و تخم‌های آنان و سر و صدا نکردن از مواردی بود که این محیط‌بان به کودکان را توصیه کرد. 

مدرس نشست با اشاره به سهم زباله‌های پلاستیکی رها شده در ساحل و دریا در مرگ لاک‌پشت‌ها اظهار داشت: وقتی کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت در آب دریا شناور می‌شوند؛ لاک‌پشت‌های دریایی آنها را با عروس دریایی اشتباه گرفته (عروس دریایی غذای مورد علاقه لاکپشت های دریایی است) و تغذیه می کنند. 

کریمی در ادامه با بیان اینکه لاک‌پشت‌ها موجوداتی با  قدمت ۲۰۰ میلیون سال هستند که از عصر دایناسورها تا کنون زندگی می کنند گفت: اگر قرار باشد مالکیت زمین براساس طول مدت اقامت به نام موجودی ثبت شود بی‌تردید زمین از آن لاکپشت‌هاست.

در پایان محیط‌بان کریمی گفت: ما چیزی را حفظ می‌کنیم که آن را دوست داشته باشیم، ما چیزی را دوست داریم که آن را بشناسیم.

 امیدوارم با شناختی هر چند اندک از لاک‌پشت‌های دریایی ، از این گونه در معرض خطر انقراض حفاظت و مراقبت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =