زمان تاثیرگذارترین مولفه در تولید موسیقی فیلم است/ موسیقی روایی در خدمت تصویر

اولین جلسه کارگاه «موسیقی در انیمیشن» ویژه دانشجویان در اولین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تدریس فرهاد صفار در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ادره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، اولین جلسه کارگاه «موسیقی در انیمیشن» ویژه دانشجویان رشته تحصیلی انیمیشن صبح امروز ۸ خرداد ۱۴۰۱ در اولین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تدریس فرهاد صفار آهنگساز و صداگذار انیمیشن و فیلم در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
این کارگاه با حضور تعدادی از دانشجوهای دوره کارشناسی رشته انیمیشن برگزار شد تا بیشتر با تاثیر و جایگاه موسیقی آشنا شوند.


فرهاد صفار کارشناس حوزه موسیقی و آهنگساز و صداگذار فیلم و انیمیشن و مدرس و کارشناس کارگاه‌های «موسیقی در انیمیشن» و «صداگذاری در انیمیشن» که در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شود، در ابتدای جلسه توضیح داد که این کارگاه‌ها سعی دارد با نمایش مسیری ساده و مشخص با توجه به انتظارات کارگردان‌ها و تولیدکننده‌های انیمیشن، تک تک مراحلی را که یک آهنگساز و صداگذار برای ساخت ملودی و یا صداگذاری فیلم لازم دارد، آموزش و مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و به بررسی عوامل موثر موسیقی بر تصویر بپردازد.
او همچنین شرح داد که در کارگاه «موسیقی در انیمیشن» به تحلیل موسیقایی داستان، تاثیر تکنیک‌های مختلف انیمیشن در آهنگسازی، نحوه روایت از زبان موسیقی و موضوعاتی از این دست پرداخته شد.
این کارشناس حوزه موسیقی در این جلسه مسائلی چون نقش روایتگری موسیقی و به نوعی جایگاه موسیقی روایی را که در خدمت محتوا و داستان قرار دارد، بررسی کرد.
صفار در بخشی از این کارگاه عنوان کرد: ویژگی موسیقی روایی در تمام ابعاد موسیقی نواحی وجود دارد و باید بدانید که مفهوم به موسیقی روایی وابسته است و به نوعی همه اجزای موسیقی در خدمت روایت یک صحنه از فیلم قرار می‌گیرد.


او ادامه داد: کار آهنگساز روایتگری است و باید تک تک اجزای یک صحنه را تحلیل کند و صحنه‌ها را با زبان موسیقی بیان کند، یعنی قبل از تولید موسیقی همه داده‌های در دسترس خود را تحلیل ‌کند و ویژگی‌های آن را از لحاظ فرم و محتوا بررسی و در نهایت تولید کند.
این آهنگساز فیلم و انیمیشن با بیان اینکه زمان تاثیرگذارترین شاخصه برای استفاده از فرم و البته انتقال محتوا در موسیقی به مخاطب است، عنوان کرد: فرم استفاده از موسیقی یک آهنگساز روایی می‌تواند موضوع را برای مخاطب با اجزای خود تحلیل و بررسی کند. آهنگساز می‌تواند با استفاده از حواس ششگانه ترس، شادی، خشم، تعجب، غم و نفرت موسیقی سکانس‌های مختلف یک فیلم را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی هنر موسیقی در یک فیلم براساس زمان است که شکل می‌گیرد.
ارتباط موسیقی و تصویر
صفار در پایان درباره اینکه موسیقی در خدمت تصویر قرار می‌گیرد، توضیح داد: موسیقی زمانی که در خدمت تصویر قرار گیرد، نه تنها با روایت درگیر است، بلکه با همخوانی تصویر هم باید همراه باشد. تاثیر موسیقی در همراهی با تصویر است که بسیار تشدید می‌شود و اگر به موسیقی فیلم‌های کلاسیک و بی کلام توجه کنید، متوجه می‌شوید که با هر نُت از موسیقی یک فیلم تا چه اندازه احساس مخاطب بیشتر درگیر صحنه‌های فیلم می‌شود.
در ادامه این کارگاه مطالبی مانند نوع اغراق موسیقی در انیمیشن، رنگ موسیقی، تکنیک‌های تولید موسیقی، میکس و مسترینگ و مهندسی صدا و انواع صدابرداری و صداگذاری به دانشجوها ارائه شد.
در پایان نخستین جلسه کارگاه «موسیقی در انیمیشن» فیلم کوتاه «گرسنگی» ساخته زهرا رستم‌پور و با آهنگسازی کارشناس و مدرس این کارگاه، فرهاد صفار، روی پرده نمایش داده شد و بعد از تماشای فیلم به بررسی ژانرهای موسیقی استفاده شده در «گرسنگی» پرداخته شد و خلاصه محتواهای آموزشی این جلسه از کارگاه مرور شد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =