انتخاب آثار به‌گونه‌ای بود که خروجی جشنواره تک‌بعدی نشود

عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران این جشنواره را دومین جشنواره مهم انیمیشن در آسیا دانست و تاکید کرد این هیات در انتخاب‌های خود استقلال داشت.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرنوش عابدی عضو هیات انتخاب دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در پاسخ به این پرسش که سطح آثار ایرانی و خارجی در این دوره از جشنواره چطور بود و این دو را در مقایسه با یکدیگر چگونه ارزیابی می‌کند، توضیح داد: تصور من به عنوان عضو هیات انتخاب و کسی که سالیان سال است این جشنواره را به صورت متمرکز دنبال می‌کنم، این است که آثار چه ایرانی و چه خارجی در مقایسه با سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی دچار کاهش کیفیت شده‌اند. زمانی که آثار دوره دوازدهم را با آثار خودم و رقبای خودم در دوره‌های قبل مقایسه می‌کنم، متوجه ضعف کیفی آثار ارسالی می‌شوم.

وی درباره ملاک و معیارهای خود برای ارزیابی و انتخاب آثار گفت: اولین ملاک برای انتخاب اثر به منظور ارزیابی و داوری آن‌ها، سازنده آثار است. من به شخصه سعی می‌کنم افراد و سازنده‌ها را در مقایسه با آثار گذشته‌شان مقایسه کنم، در همین راستا عرض می‌کنم که افراد شناخته‌شده در جشنواره دوازدهم در مقایسه با آثار قبلی خود ضعیف‌تر وارد عمل شده‌اند و کاراولی‌ها هم در مقایسه با دوره‌های گذشته افت کیفیت دارند.

عضو هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران اظهار کرد: آثار در جشنواره‌ها از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ یک جنبه کیفی آثار و یک جنبه مصلحت حضور برخی از آثار در جشنواره است. این نوع انتخاب در تمام جشنواره‌های دنیا مدنظر هیات داوران و هیات انتخاب است.

وی با بیان اینکه شکستن انحصار حضور برخی شرکت‌های تولیدی سینما در بعضی از شهرها و کشورها، دلیل مصلحت‌اندیشی در انتخاب آثار راه‌یافته به جشنواره است، توضیح داد: برای حفظ رقابت بین آثار ارسال‌شده در بخش‌های مختلف و قرار نگرفتن تمام آثار از یک شرکت و کشور خاص، سعی می‌کنیم در کنار نگاه‌های کیفی و دارا بودن استانداردهای جهانی، در انتخاب آثار مصلحت‌اندیشی هم داشته باشیم.

کارگردان پویانمایی «سمپاش» با بیان اینکه گفتگو بین اعضای هیات انتخاب هر چند کوتاه به دلیل محدودیت زمان و حجم آثار ارسال شده، باعث شد بهترین انتخاب‌ها در جشنواره صورت گیرد، ادامه داد: قرار نیست اعضای هیات انتخاب نقش ربات را ایفا کنند و تمام آثار را با نگاه صفر یا صدی در بخش‌های مختلف جشنواره شرکت دهند، در این صورت به عنوان مثال تمام آثار راه‌یافته در بخش سریال از یکی یا دو کمپانی معتبر غربی انتخاب می‌شد و جشنواره بدون ایجاد شرایط رقابت و دیده شدن آثار دیگر کشورها، به صورت یک بعدی شکل می‌گرفت. برای همین ما سعی کردیم آثار متنوع و رنگارنگی از نظر تکنیکی، محتوایی، کشوری و چهره‌ها، مدنظر داشته باشیم.

عابدی با اشاره به اینکه در هیات انتخاب جشنواره کاملا حق رای و استقلال رای اعضا حفظ می‌شد، گفت: قطعا در روند انتخاب آثار تضارب آرا و تنوع سلیقه‌های داوران وجود داشت. اگر این تنوع و تضارب آرا وجود نداشت قطعا به هفت نفر عضو هیات انتخاب نیاز نبود و یک فرد به تنهایی همه آثار را می‌دیدید و انتخاب می‌کرد.

وی افزود: حضور اعضای هیات انتخاب در دوره‌های گذشته همین رویداد و همچنین دیگر جشنواره‌های معتبر دنیا باعث شد سطح آثار این جشنواره را در مقایسه با دوره‌های قبلی با افت و ضعف در فرم و محتوا ارزیابی کنیم که البته این افت کیفیت خیلی زیاد نیست و من هم به شخصه سعی کردم بهترین انتخاب را داشته باشم.

عضو هیات انتخاب جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره اینکه از بین ۲۵۰۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره تا چه میزان از شرایط کرونایی تاثیر گرفته بودند، گفت: تعداد آثاری که با محوریت بیماری کرونا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده‌ بودند، به قدری قابل توجه بود که به دبیر جشنواره پیشنهاد دادیم بخش جداگانه‌ای را برای آثار کرونایی برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آثار ارسالی با موضوع کرونا، آثار ایرانی بودند، تصریح کرد: آثار ارسال شده بیشتر در بخش سریال و تیزر بود و کمتر فیلم کوتاهی به مساله کرونا پرداخته بود.

عابدی جشنواره پویانمایی تهران جزو بهترین و معتبرترین جشنواره‌های انیمیشن در دنیا دانست و عنوان کرد: با جرات می‌توان گفت جشنواره پویانمایی تهران سال‌هاست که مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره انیمیشن غرب آسیاست و بعد از جشنواره بین‌المللی پویانمایی هیروشیمای ژاپن دومین جشنواره معتبر انیمیشن در آسیاست.

کارگردان انیمیشن «ملکوت» در پایان تصریح کرد: لزوم و اهمیت برگزاری این جشنواره و یا سایر جشنواره‌های معتبر دنیا و اهمیت انتخاب و داوری آثار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم حضور یک اثر در یک جشنواره مسیر کاری و حتی زندگی یک کارگردان و فیلمساز جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای همین در انتخاب آثار سعی کردیم آثار کارگردان‌های تازه‌کار، مستقل و کم‌تجربه را بیشتر و دقیق‌تر ارزیابی کنیم.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =