پیچینگ چیست و چگونه اجرا می‌شود/ ایده خود را کوتاه و جذاب معرفی کنید

کارگاه «پیچینگ» عطا مجابی عصر شنبه ۸ خرداد همزمان با نخستین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سالن کنفرانس شماره ۱ مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، مجابی در ابتدای این نشست تخصصی درباره پیچینگ توضیح داد: پیچینگ از نگاه من جزو فرایند ساخت یک فیلم‌ است. همان‌طور که برای ساخت یک فیلم به بازیگر، فیلمبردار و ... نیاز است، پیچینگ هم لازم است تا ایده پروژه را ساده و موجز به کسی که می‌خواهد از آن حمایت کند، ارائه دهد و خود فیلمساز نیز از نتایج آن بهره ببرد.


این فیلمساز درباره اشکال مخالف پیچینگ گفت: پیچینگ دو شکل شفاهی و غیررسمی و یک‌ شکل مکتوب و رسمی دارد؛ پیچینگ رسمی و مکتوب زمانی استفاده می‌شود که ما می‌خواهیم یک امتیاز و اعتبار را از سازمان، نهاد و... دریافت کنیم که در این زمینه باید فرم ثبت‌نام یا نامه مکتوبی بنویسیم. پیچینگ شفاهی یا آسانسوری شکلی غیررسمی و کوتاه دارد و معمولا اولین دیدار طرفین است که در مکانی عمومی اتفاق می‌افتد و هدف از پیچینگ شفاهی این است که طرف مقابل برای خواندن فیلمنامه شما قانع شود.
او ادامه داد: حاضران در جلسه پیچینگ عبارتند از ایده‌پرداز یعنی فیلمساز و تهیه‌کننده، مخاطب یعنی کسی که به ساخت اثر کمک می‌کند، مشاور پروژه و برگزارکنندگان جلسه که در اینجا نکته مهم این است که افراد حاضر در جلسه افراد امنی باشند و از طرح ابتدایی پروژه شما محافظت شود.


این مدرس در ادامه درباره موارد مورد نیاز برای حضور در جلسه پیچینگ تصریح کرد: موارد مورد نیاز شما برای حضور در جلسه پیچینگ عبارتند از سیناپس، لینک فیلم‌های قبلی فیلمساز در سایت‌های معتبر، لاگ‌لاین یا خلاصه دو خطی فیلمنامه که در این‌ خلاصه نوشتن باید توجه داشته باشیم که قهرمان داستان را با نام معرفی نکنیم‌، بلکه باید شخصیت‌ها را با صفات معرفی کنیم تا قابل درک باشند. همچنین بیان مانع یا ضدقهرمان، عنصر شگفت‌انگیز، عنصر کنایه و تکنیک ضرب‌العجل از نکات مهم و طلایی نوشتن لاگ‌لاین هستند.
او اضافه کرد: ابزار دیگری که در پیچینگ به کار ما می‌آید، برآورد مالی پروژه و زمان‌بندی تولید تا پخش فیلم‌ است که سازمان یا افراد را برای حمایت از آن اقناع می‌کند.
مجابی با بیان اینکه متریال تصویری پروژه یکی دیگر از مواردی‌ست که در جلسه پیچینگ از فیلمساز درخواست می‌شود، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ارائه متریال تصویری در پیچینگ mood board است. مود بورد مجموعه‌ای از تصاویر مرتبط با یک ایده است که کنار هم قرار گرفته‌اند و گویای حال‌وهوای فیلم و سلیقه شماست. برای جمع‌آوری مود بورد باید ابتدا تحقیقات کامل و کافی داشته باشیم، به مود بورد خود ساختار دهیم و از مشاوران کمک بگیریم. در نهایت پس از جمع‌آوری ایده‌ها، چیدمان عکس‌ها کنار هم آخرین مرحله این کار است.
او در ادامه یک مورد مود بورد برای حاضران در جلسه نمایش داد و آن‌ را تشریح کرد.


این فیلمساز اظهار کرد: یک مورد دیگر که احتمالا در جلسه پیچینگ از شما درخواست می‌کنند، یادداشت کارگردان است که در این یادداشتِ یک صفحه‌ای لزوم ساخت و استراتژی کارگردان ارائه می‌شود و به داستان فیلمنامه و توانایی‌های کارگردان برای ساخت این فیلم اشاره و خوانش کارگردان از این فیلمنامه را بیان می کند. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید در جلسه پیچینگ آماده‌ داشته باشید، یادداشت تهیه‌کننده است. تهیه‌کننده در این یادداشت باید بیان کند که چرا این فیلمنامه و این کارگردان را برای همکاری انتخاب کرده است.
مجابی در بخش دیگری از این کارگاه تشریح کرد: مواردی که تاکنون بیان شد به ایده‌های قبل از آغاز جلسه پیچینگ مربوط می‌شود. جلسه پیچینگ هشت گام دارد که چهار گام آن مربوط به آماده‌سازی و چهار گام مربوط به اجراست. چهار گام آماده‌سازی در ابتدا تدارک بلوک روایی، دوم تحقیق درباره آدم‌ها و مجموعه، سوم پیاده‌سازی متن پیچ و حفظ کردن آن و چهارم تمرین و گرفتن بازخورد است.
او ادامه داد: چهار گام اجرایی شامل این است که شما در ابتدا یخ جلسه رسمی را آب کنید و شروع به شخصی‌سازی پروژه کنید، دوم اینکه جمله طلایی خود را برای مخاطبان رو کنید و سوم اینکه پیچ خود را جمع‌بندی کنید و چهارم از مخاطبان خود درخواست سوال کنید.
در ادامه این کارگاه پرسش و پاسخ میان شرکت‌کنندگان و عطا مجابی شکل گرفت.

مجابی در پایان جلسه عنوان کرد: فیلمنامه قوت اصلی پیچ است و بدون فیلمنامه نمی‌توانیم‌ به جلسه پیچینگ برویم. در جلسه پیچینگ و در ارائه مود بورد نباید خیلی از متن استفاده کرد، در واقع مود بورد باید مکمل صحبت‌های شما باشد نه تکرار حرف‌های شما. نکته مهم اینکه به نظر من پیچینگ‌ یک‌ فن است که می‌شود آن را یاد گرفت‌ اما باید شخصی‌سازی شود. پیچینگ در عین اینکه یک جلسه رسمی و جدی‌ست یک صحبت دوستانه برای توجیه طرف مقابل است تا متقاعد شوند که از فیلمنامه شما حمایت کنند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =