اعتبار جهانی کانون به اعتبار جشنواره پویانمایی تهران می‌افزاید

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و رییس دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی با حضور در جمع فعالان حوزه انیمیشن، ضمن بازدید از غرفه‌های هفتمین بازار پویانمایی از افق‌های پیش‌روی پویانمایی در ایران گفت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حاشیه بازدید از اولین روز برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره این دوره از جشنواره گفت: دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که در حال برگزاری است، جشنواره‌ای است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و یکی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی در این حوزه است و باتوجه به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مجموعه‌های معتبر جهانی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، در پی همین اعتبار مخاطبان گسترده‌ای را برای جشنواره به همراه می‌آورد.


وی با اشاره به بازدیدی که از بازار پویانمایی جشنواره داشته‌است، توضیح داد: هفتمین بازار فیلمی که امروز ۸ خرداد همزمان با دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران آغاز به کار کرد، فرصتی است برای تبادل نظر تولیدکنندگان، تهیه‌کنندگان و فعالان حوزه انیمیشن که آثار و تجربه‌های خودشان را به تبادل می‌گذارند.
علی‌اکبرزاده جدا از اینکه این بازار و البته جشنواره به ویژه برای متخصصین برگزار می‌شود برای اهالی رسانه، شرکت‌های تولید کننده و نهادها و ارگان‌هایی که فعالیت فرهنگی و هنری می‌کنند، قابل استفاده است و در کنار آن‌ها شرایطی فراهم شده است که مردم هم بتوانند از این فضا برای آشنایی با مختصات هنر پویانمایی بیشتر آشنا شوند و از روند تولید یک اثر نمایشی و انیمیشنی مطلع باشند.
وی ادامه داد: معتقد هستم فعالیت و حضور مردم و کودکان و نوجوانان در جشنواره و بازار پویانمایی باعث می‌شود که به حوزه انیمیشن علاقه‌مند شوند.
رییس جشنواره دوازدهم پویا نمایی با اشاره به اینکه تجاری شدن پویانمایی باعث می‌شود این عرصه هنری همچون دیگر کشورها به یک صنعت تبدیل شود، بیان کرد: جشنواره فارغ از فضایی نمایشی و تخصصی که برای تمام شرکت کننده‌ها فراهم می‌کند، مزیت‌های دیگری مانند تبادل تجربه و ابزار و مقایسه سطح کیفی و البته کمی آثار ایرانی با آثار دیگر کشورها را فراهم می‌کند که این مسائل جایگاه صنعتی و اقتصادی انیمیشن را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه و جشنواره بهترین فرصت برای رشد کیفی دانشجویان است، بیان کرد: در حال حاضر بهترین شرایط و امکانات برای حضور و فعالیت جوانان و دانشجویان فراهم است تا با تشکیل گروه‌ها و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در هنر انیمیشن شروع به فعالیت کنند.


علی‌اکبرزاده در واکنش به این پرسش که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره پویانمایی تهران چه برنامه‌هایی برای دانشجویان و علاقه‌مندان جوان به حوزه پویانمایی دارد، گفت: برگزاری جشنواره و البته بازار پویانمایی به تنهایی فرصت بزرگی است که در اختیار دانشجویان قرار دارد و در این فضا می‌توانند با استادان، برگزیده‌های دوره‌های گذشته و متخصصان همراه شوند و از تجربه و اطلاعات آن‌ها استفاده کنند و کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تسهیل در برقراری ارتباط بین دانشجویان و باتجربه‌های حوزه انیمیشن است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه جشنواره پویانمایی تهران بین نسل کودک و نوجوان و جوانان ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان انیمیشن‌ساز نیستند اما توجه به نیاز و خواسته های آنان از سوی جوانان فیلمساز و تولید کننده  می تواند اتفاقات نابی را رقم بزند و این جشنواره بین این دو نسل ارتباط مستقیم برقرار کند و جوانان فیلمساز با برقراری ارتباطی که با مخاطب آثار خود ایجاد می‌کنند، می‌توانند بهتر و دقیق‌تر به تولید اثر بپردازند.
وی با اشاره به اینکه حضور نهادها و شرکت‌های فیلمسازی در این جشنواره حضور دارند و می‌توانند از ظرفیت دانشجوها و جوانان استفاده کنند و حتی آن‌ها را برای فعالیت جذب کنند، ادامه داد: در جریان برگزاری دوسالانه جشنواره سعی داریم کارگاه‌ها، میتینگ‌ها و رویدادهای مختلفی را برگزار کنیم تا سطح اطلاع اهالی این حوزه با سطح جهانی به روز شود.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این نکته که حوزه پویانمایی از نظر محتوا و فرم هم از پویایی برخوردار است و استادان و صاحب‌نظران در این حوزه هر سال با دیدگاه‌های دقیق‌تر و پخته‌تر از گذشته در جشنواره حاضر می‌شوند و این باعث می‌شود که سطح کیفی جشنواره پویانمایی تهران را هم افزایش دهند، عنوان کرد: مخاطبان جشنواره پویانمایی تهران از عوامل جشنواره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتظار دارند در جریان به‌روزترین اطلاعات و دستاوردهای حوزه انیمیشن قرار گیرند و در همین راستا سعی کردیم در این دوره از جشنواره از داوران و هیات انتخاب جوان استفاده کنیم.
وی در واکنش به اینکه دانشجوها به ویژه در آثار بخش دانشجویی از تکنیک و فرم بیشتر از محتوا استفاده می‌کنند، توضیح داد: خصلت فعالیت‌های دانشجویی همین است که به فرم و استفاده از تکنیک بیشتر از محتوا و مفهوم بپردازند و در این زمینه تجربه کنند و این مساله قاعدتا آسیب زننده نیست. دانشجو به دلیل دغدغه‌ها و تلاشی که برای خلق محتوا و ایجاد فضاهای خلاقانه دارد، طبیعی است بیشتر به تکنیک و فرم توجه داشته باشد و اگر این روند بعد از رسیدن به یک سبک منحصر به فرد با پخته‌تر شدن فضای ذهنی ‌آن‌ها به پرداختن هوشمندانه به محتوا و مفهوم هم ختم شود، نتیجه‌ ای درخشان را به ارمغان می‌آورد. معتقد هستم که تکنیک الفبا است و محتوا معنا است و این دو در کنار هم می‌توانند به ارتباط بهتر مخاطب به اثر ختم شود.


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این نکته که افق خوبی برای این حوزه از هنر تصور می‌کند، اظهار داشت: پویانمایی هنری است که مخاطبان آنرا، تمامِ نسل‌ها تشکیل می‌دهند، بنابراین این هنر که به صنعت تبدیل شده در سال‌های اخیر در ایران هم همراه پیشرفت های دنیا رشد داشته است و باید به مساله محتوا و مفاهیم ایرانی و انقلابی هم در کنار استانداردهای فرمی توجه کند.
علی‌اکبرزاده در پایان درباره زمان برگزاری سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران گفت: به دلیل همه گیری کرونا در سال‌های اخیر متاسفانه نتوانستیم برای برگزاری دور دوازدهم جشنواره اقدام کنیم و برای جبران یک دوره از جشنواره که در سال‌های اخیر برگزار نشده است، جشنواره دوازدهم را در خرداد ۱۴۰۱ برگزار کردیم و برای برگزاری دوره سیزدهم در اسفند ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت خواهیم داد و بطور استثنا دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در خرداد ماه را برگزار شد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =