طولانی نویسی را یکی از نقطه قوت های یک نویسنده دانست

بیست و چهارمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان ( هور ) با حضور عزت صدیقی لویه نویسنده کودک و نوجوان برگزار شد که دکلمه ی شعری از کارشناس مهمان جلسه، آغازگر این جلسه بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، اولین داستان به نویسنده نوجوان، فاطمه مرادی با نام قرار ملاقات اختصاص داشت. مرادی قبل از نقد اعضا درمورد داستاش ، خود را معرفی کرد و اعضا نظرات  خود را به اشتراک گذاشتند.

 اشاره به موضوع جالب و جذاب، شخصیت پردازی قوی، پرداخت خوب و ایجاد کشش و هیجان از جمله مواردی بودند که اعضا به آن اشاره کردند.

صدیقی در بررسی اثر مرادی بیان کرد که انتخاب اسم داستان عالی بود است و شروع داستان، هنرمندانه با دیالوگ شروع  شده است چون وقتی داستان را تا انتها می خوانیم می بینیم مبنای داستان و پشبرد داستان از طریق دیالوگ اتفاق می افتد نه توصیف و در پایان تلاش  شده است که پایانه غافلگیرانه ای را بنویسد که این تلاش نویسنده قابل ستودنی و تحسین است.

همچنین صدیقی صحبت های خود را با یک پیشنهاد ، درمورد داستان مرادی به پایان رساند.

«اگر دوست دارید داستان با پایانه غافلگیرانه بخوانید داستان های «گی دو مو پاسان» را از دست ندهید مخصوصاَ داستان «گردنبند» که هرگز فراموشش نخواهید کرد. پایانه غافلگیرانه این حسن را دارد که هرگز از خاطر خواننده پاک نشود اما این عیب را هم دارد که چون هیجان داستان لو می رود دوباره خواندن آن لطفی ندارد.»

داستان  آرنیکا قیاصی هم در این جلسه نقد شد و داستان بعد از ارسال مجدد در گروه ، توسط اعضا مورد نقد قرار گرفت.

اعضا درمورد داستان قیاصی بیان داشتند که توصیفای قشنگ و کاربردی  و فضاسازی خوب درک خوبی از ماجرا را به آن ها منتقل کرده است اما از او خواستند تا در کاربرد توصیفات و فضاسازی  حساسیت داشته باشد تا بتواند احساسات مختلف و عمیق تری به خواننده‌ منتقل کند.

 صدیقی در بررسی اثر قیاسی گفت:  موضوع به روز و هوشمندانه ای را انتخاب شده  و بهره گیری از  محیط پیرامون برای پرداخت داستان نیز به عنوان یک نقطه قوت در داستان او بوده است.

آخرین داستان مورد نقد در این جلسه، به داستان صبا از نویسنده نوجوان ، فاطمه بابایی تعلق داشت.

بابایی با اشاره به شروع خوب داستان ، از ارتباط خوبی که با ماجرا برقرار کردند ، صحبت کردند.

صدیقی، کارشناس این جلسه در نقد اثر قیاصی گفت: طولانی نویسی و کار روی یک داستان بلند میتواند یکی از نقطه قوت های یک نویسنده باشد و قلم و تخیل خوب به عنوان نقطه قوت داستان است.

او به سوال های ایجاد شده در داستان اشاره کرد و از بابایی خواست که تا انتهای کار بتواند پرسش ها را پاسخ دهد. بیست و چهارمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان هور با پیشنهادات خانم صدیقی در زمینه ی مطالعه ی بیشتر و تمرین بیستر در مسیر نوشتن ، به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =