دوسالانه پویانمایی تهران در دوره‌های آتی به حوزه کودک و نوجوان بیشتر بپردازد

کاوه کنعانی داور بخش سیفژ دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به کیفیت داوری بخش سیفژ، تاکید کرد که جشنواره پویانمایی تهران باید در دوره‌های آینده به بخش علمی و البته کودک و نوجوان توجه ویژه‌تری داشته باشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کاوه کنعانی داور بخش سیفژ دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران با اشاره به اولین حضور خود در جمع داوران بخش سیفژ و کیفیت داوری در این بخش با وجود داوران بین‌المللی عنوان کرد: حضور در بین داوران بخش سیفژ در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران برایم بسیار باارزش بود، ولی به دلیل اینکه دیگر داوران این بخش از جشنواره چهره‌های مطرح سینمای انیمیشن جهان بودند و هر کدام از یک کشور انتخاب شده‌ بودند، باعث شد که به دلیل شرایط کرونا و محدودیت‌ها نتوانیم ساختار داوری را همان‌طور که باید رعایت کنیم و داوری‌ها از راه دور شکل گرفت و فرصت کنار هم بودن و گفتگوی رودرو فراهم نشد.
وی ادامه داد: در این مسیر، فیلم‌ها توسط اعضای هیات داوران دیده و ارزیابی شد و در نهایت برای انتخاب برگزیده‌ها و معیارهایی که هر کدام از ما برای ارزیابی آثار داشتیم، جلساتی به‌صورت مجازی برقرار کردیم و نظرات خود را درباره آثار به یکدیگر ارائه دادیم تا بتوانیم به یک اجماع کارشناسی‌شده برسیم.
کنعانی با بیان اینکه به دو دلیل برگزار نشدن یک دوره در سال‌های محدودیت کرونا و جابه‌جایی که در زمان برگزاری جشنواره شکل گرفت، با تعداد بسیار زیادی از آثار روبه‌رو شدیم، درباره معیارهای خود در ارزیابی آثاری راه یافته به مرحله داوری که تعدادی زیادی هم داشتند، توضیح داد: من برای ارزیابی هر کدام از آثار معیارهایی را مدنظر داشتم؛ معیارهایی مانند پرداختن به محتوایی که مربوط به سیفژ باشد و اهمیت دادن به محتوا بیشتر از تکنیک، که بارها از دیگر داوران هم شنیده‌ام که تکنیک‌زدگی در آثار بسیار دیده می‌شود. استفاده از تکنیک بد نیست در صورتی که تکنیک در راستای محتوا باشد. معتقدم که انتخاب تکنیک در اصل باید در راستای نوع محتوا انتخاب شود.
وی افزود: در کنار محتوا و استفاده درست از تکنیک، ویژگی‌های دیگری مانند زیبایی‌شناسی اثر و خلاقیت در ارائه محتوا به مخاطب، از دیگر معیارهایی بود که در انتخاب آثار برگزیده مدنظر داشتم و سعی کردم به تک تک اجزای آثار تخصصی نگاه کنم.
داور بخش داوری سیفژ در تعریف بخش سیفژ و جایگاهی که این شرکت در حوزه تولیدات حوزه کودک و نوجوان دارد، بیان کرد: اگر بخواهم سیفژ را تعریف کنم، باید بگویم که سیفژ یک شرکت جهانی خصوصی است که به نوعی قوی‌ترین نت‌ورک در حوزه سینمای کودک و نوجوان در جهان است که نزدیک به ۱۳ سال است که ایران مقر اصلی آن محسوب می‌شود. سیفژ سعی دارد با ارائه محتوا در حوزه‌های مختلف سینمایی برای کودک و نوجوان فعالیت کند و در سال‌های اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته همکاری‌های بسیار تاثیرگذاری را با سیفژ برقرار کند.
وی اضافه کرد: البته زمانی که یک شرکت بزرگ سینمایی که عمری بالغ بر ۸۰ سال دارد، فعالیت‌های بزرگی در حوزه کودک و نوجوان انجام می‌دهد و البته مقر اصلی آن در ایران است، باید از ظرفیت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کرد.
کنعانی با ارائه پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر و با کیفیت‌تر جشنواره پویانمایی تهران گفت: معتقدم که جشنواره پویانمایی‌ تهران بیشتر به مسائل تخصصی می‌پردازد و به حوزه کودک و نوجوان کمتر می‌پردازد، چه خوب می‌شود که در دوره‌های آینده به حوزه کودک و نوجوان بیشتر از این دوره و دوره‌های قبل پرداخته شود.
کارگردان «فینگیلیا» در پایان با اشاره به اهمیت پرداختن به وجوه علمی در جشنواره پویانمایی تهران تصریح کرد: جشنواره برای بالا بردن سطح کیفی خود نیاز دارد که به مسائل علمی بیشتر بپردازد و وجه محتوایی و دانشگاهی خود را افزایش دهد؛ فعالیتی که در این دوره از جشنواره در بخش پایان‌نامه‌ها و البته نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی شاهد بودیم و باید تاکید کنم که ظرفیت برای پرداختن به این حوزه در انیمیشن بسیار گسترده‌تر است.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =