بازار پویانمایی از دوره بعد بین‌المللی می‌شود

آیین پایانی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی عصر روز پنجشنبه ۱۲ خرداد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مصطفی رحماندوست، محمدرحیم لیوانی مدیر مرکز پویانمایی صبا، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، امیررضا مافی منتقد سینما و همچنین فعالان حوزه انیمیشن و مهمانانی از حوزه بین‌الملل در این مراسم حضور داشتند.

الهام دارابی مجری مراسم در ابتدا با خوشامدگویی به حضار به روند برگزاری دوازدهمین جشنواره پویانمایی اشاره و بیان کرد: کودکان و نوجوانان بیش از هزار مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار روستایی و سیار شهری امروز به تماشای فیلم‌های منتخب پویانمایی ۱۲ دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در روزی به نام روز پویانمایی نشستند. همزمان با برگزاری جشنواره، در دو استان اصفهان و تبریز نیز برای هنرمندان و علاقه‌مندان پویانمایی به اکران فیلم‌های انیمیشن پرداختیم.

وی ادامه داد: در نمایشگاهی به ارایه عروسک‌هایی با الیاف پشمی (کارکچه) از شخصیت‌های انیمیشنی کانون پرداختیم که این حرکت می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود به صنعت پیوست‌های فرهنگی(مرچندایزینگ) و متعلقات حوزه پویانمایی کشور باشد.

مجری همچنین خبر داد: فرهنگستان هنر بعد از برگزاری جشنواره پویانمایی تهران تا پایان خرداد جایزه ویژه‌ای را در آیینی به بهترین فیلم مسابقه ایران اهدا خواهد کرد.

وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره هنرمندانی که در دوره یازدهم بودند و بعد از آن دار فانی را وداع گفتند حضار را به تماشای نماهنگی از هنرمندان درگذشته دعوت کرد.

کامبیز درمبخش، فرشته طائرپور، سیدحسین وزیری‌یزدی، محمد ابوالحسنی، اکبر عالمی از جمله چهره‌هایی بودند که یاد و خاطرشان گرامی داشته شد.

در ادامه این آیین، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون در جایگاه قرار گرفت و عنوان کرد: ابتدا به روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درود می‌فرستیم و سپس در آغاز سخن و در لحظات پایانی این جشنواره مهم هنری لازم می‌دانم یاد و خاطره آن عزیزانی را که از دست داده‌ایم، زنده کنم.

وی با درود به رهبر انقلاب و روح پاک شهدا یادآور شد: همچنین ما مسیح صادقی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را هم از دست دادیم.

علی‌اکبرزاده تصریح کرد: ۲هزار فیلم را دیدن و داوری کردن کار بسیار سختی است. ۱۲۰۰ اثر از ۸۴ کشور جهان و حدود ۸۰۰ اثر از هنرمندان کشور خودمان به دبیرخانه رسید که باید به هیات‌های انتخاب و داوران عزیز دست‌مریزاد گفت. کار سختی بود، اما امروز ما این زحمات را قدردانیم و حاصلش را می‌بینیم.

وی اضافه کرد: مرور پرونده دوره دوازدهم جشنواره‌ای که کم‌کم برای خودش قدمتی پیدا می‌کند و به جمع جشنواره‌های مهم پیوسته و به عنوان رویداد بین‌المللی شناخته می‌شود، بسته می‌شود و پرونده رویداد سیزدهم را می‌گشاییم و سال دیگر اسفند ان‌شاءالله شاهد این رویداد با آثاری جدید و ابتکارهایی نو خواهیم بود.

علی‌اکبرزاده با اشاره به مساله کرونا و تاثیر آن بر رویدادهای هنری بیان کرد: در شرایطی این جشنواره برگزار شد که ما دو سال شرایط سخت کرونا را سپری کردیم. دوستان من نگران بودند که چقدر طول می‌کشد و این تنگناها کی به پایان خواهد رسید اما خدا را شکر امروز شاهد برگزاری جشنواره، استقبال بسیار دانشجویان، خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان بودیم و این ما را به شعف آورد و انرژی ما را مضاعف کرد تا دوستان ما جشنواره بعدی را با قدرت شروع کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان عنوان کرد: آرزو می‌کنم سال دیگر اسفند با برگزاری هشتمین بازار ملی پویانمایی، اولین بازار بین‌المللی را هم شروع کنیم و همکاران من این رویداد جدید را رقم بزنند و حضور فیلمسازان و تولیدکنندگان دنیا را در کشور خود شاهد باشیم.

وی سپس با تشکر از تلاش‌های صورت گرفته برای برپایی این دوره از جشنواره پویانمایی تهران گفت: از همکارانم به‌ویژه آقای کریمی‌صارمی تشکر می‌کنم که با تمام قوت، عشق و علاقه‌ای که داشت با دقت و ظرافت این برنامه را مدیریت کرد و روز به روز سعی داشت برنامه را با نظم بهتر و با آنچه که مهمان از میزبان توقع دارد، برگزار کند.

مدیرعامل کانون در پایان صحبت‌هایش گفت: از اعضای هیات مدیره کانون و هیات محترم انتخاب و داوران و دوستانی که تشریف آوردند و بزرگوارانی که از پویانمایی به عنوان عرصه صنعتی و کسب و کار، عرصه تجارت، پشتیبانی و حمایت کردند، در جریان کار قرار گرفتند و نوید خوبی برای همکاری دادند نیز تشکر می‌کنم. در پایان به برکت دهه کرامت آرزو می‌کنم در سال آینده با کارهای بهتر از سوی همین جوانان که آثارشان را از نزدیک دیده‌ام، شاهد برگزاری جشنواره در اسفند ۱۴۰۲ باشیم.

سپس مجید شیخ‌انصاری بیانیه هیات داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را قرائت کرد و کریم سربخش و محمدرضا دوست‌محمدی نیز برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی بهترین کارگردان در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی به دلیل فیلمنامه سیال و مناسب بصری، هویت بصری و گرافیک قابل قبول، استفاده مناسب از رنگ، صداگذاری و موسیقی مناسب، حرکت‌های مناسب دوربین و هماهنگی قابل قبول در طراحی فضا، کاراکترها و آبجکت‌های تصویری به فیلم «این واقعیته» به کارگردانی سیداحسان حیدری، تهیه‌کنندگی سیداحسان حیدری و محمدجواد جعفری اهدا شد.

سپس امیرحسن ندایی برای قرائت بیانیه هیات داوران بخش دانشجویی روی صحنه آمد و پس از قرائت بیانیه همراه با رضا بهمنی و حسن زریابی جوایز بخش دانشجویی را اهدا کردند.

تندیس طلایی بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی به دلیل دکوپاژ جسورانه و متنوع، بهره‌گیری از نماها و میزانسن خلاقانه هم‌راستا با مفهوم بدیع مورد نظر فیلمنامه و توانایی حفظ فضای مورد نظر داستان توسط امکانات کارگردانی به فیلم «۰۱۶» به کارگردانی فائزه دادگرآزاد اهدا شد.

تندیس طلایی بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی به دلیل بهره‌گیری درست در انتخاب داستان و روایت متناسب با مدیوم دنیای ویژه خیال‌انگیز مختص آثار انیمیشن به فیلم «بهشت» به کارگردانی مجیدرضا عیوضی تعلق گرفت.

تندیس طلایی بهترین انیماتور در بخش دانشجویی به لیلا آهنگ، مریم علوی، سارا حنیف، مرضیه کردلو برای اثر «مالایز» به دلیل رعایت درست اصول بنیادین انیمیت و تنوع و گستردگی حرکات شخصیت‌های حاضر در اثر و توانایی حفظ رویکرد متحرک‌سازی در طول روایت داستان رسید.

دیپلم افتخار این بخش به فیلم «دماغ» ساخته حمیده تیموری به پاسداشت همه آثار حاضر در بسته آثار دانشجویی که هر یک کیفیتی ویژه در اثر خود دارا بودند به نمایندگی اهدا شد به اثر دماغ برای تکنیک بدیع و دیزاین خلاقانه در روایت داستان اهدا شد.

نجم الدین امیرشاه کرمی به نمایندگی از هیات داوران بخش دانشجویی بیانیه این بخش را قرائت کرد.

سپس با حضور احمد سفلایی، وحید اله موسوی، نجم‌الدین امیرشاه کرمی و رامتین شهبازی جوایز این بخش اهدا شد.

تندیس طلایی بهترین پایان‌نامه نظری هزینه‌های چاپ و انتشار پایان نامه به صورت کتاب به محبوبه کلایی از دانشگاه هنر با موضوع «تدوین ساختار فضا در انیمیشن به مثابه فضای ریزوماتیک» تعلق گرفت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی جلایی‌فر از دانشگاه صدا و سیما تهران دانشکده رادیو و تلویزیون به پایان‌نامه «مطالعه کارکرد نظریه گشتالت در ساده‌سازی طراحی بصری شخصیت برای مجموعه‌های انیمیشن تلویزیونی» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهسا کبیری‌زمانی از دانشکده تربیت مدرس به پایان نامه «متحرک‌سازی چهره شخصیت در انتقال هیجان و احساسات به تماشاگر در نمونه‌های منتخب مطالعاتی» رسید.

خبر ویژه دبیر علمی جشنواره چاپ شش عنوان پایان‌نامه برتر متعلق به مهدی جلایی‌فر، مهسا کبیری‌رنانی، قاسم تورجی، فائزه دادگرآزاد و سحر طرزی و همچنین چاپ جلد دوم کتاب «اندیشه پویایی» از سوی دانشگاه صدا و سیما به صورت کتاب با هزینه دانشگاه‌ها بود.

در ادامه بابک نکویی بیانیه هیات داوران در بخش مسابقه ایران را قرائت کرد.

جوایز بخش مسابقه ایران با حضور مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد. همچنین هادی یوسف‌زاده‌بیرق معاون توسعه مدیریت و منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمد خیراندیش، معین صمدی و محمدامین همدانی دیگر اعضای هیات داوران این بخش نیز اهدای جوایز را همراهی کردند. فاطمه گودرزی یکی از داوران این بخش به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.

اولین دیپلم افتخار به دلیل استفاده ماهرانه از قابلیت‌های تکنیک سه بعدی در خلق فضای جذاب و دیدنی به محمد کیوان‌مرز برای فیلم «پدر» رسید.

دومین دیپلم افتخار به دلیل استفاده ماهرانه از کمترین عناصر بصری در بازآفرینی حرکات شخصیت‌های ورزشی به مهدی علی‌بیگی برای «شماره‌های افسانه‌ای» رسید.

سومین دیپلم افتخار به همراه مبلغ نقدی برای ملاحت و ایجاز در بیان موضوع به سمانه فضل‌اله اسدی برای فیلم «رفت» رسید.

آخرین دیپلم به دلیل روایت خیال‌انگیز و کودکانه به فاطمه غروی منجیلی برای فیلم «دست و تخم مرغ» رسید.

تندیس نقره‌ای بهترین فیلم تجربی برای خلق تصاویر بکر، بدیل و ژرف از زندگی به حسین مرادی‌زاده برای فیلم «تاریکی» رسید.

تندیس نقره‌ای بهترین دستاورد فنی و هنری برای استفاده ماهرانه از تکنیک استاپ‌موشن در قصه‌گویی به حمید محمدی‌حجت‌آبادی برای فیلم «گذشته» تعلق گرفت.

تندیس طلایی بهترین صداگذاری برای دقت و ظرافت در خلق صدا و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر و کامل کردن دنیای فیلم با خلق صدا و افکت‌های صوتی به آرش قاسمی و محمد قاسمی برای فیلم «نهنگ سفید» رسید.

تندیس طلایی بهترین موسیقی به دلیل همراهی ماهرانه و تاثیرگذار برای تکمیل حماسه‌ای شاعرانه به زنده یاد یوسف قربانی برای فیلم «آتش سرخ» رسید که این جایزه در نبود این هنرمند به همسرش اهدا شد و همسرش با بغض و اشک این جایزه را دریافت کرد.

تندیس طلایی بهترین فضاسازی به دلیل خلق فضایی لطیف و نوستالژیک در بیان خیالبافی کودکانه به الیکا مهران‌پور برای فیلم «بزرگترین ماجراجویی گلی» تعلق گرفت.

تندیس طلایی بهترین پویانما و انیماتور به دلیل تسلط و تبحر در متحرک‌سازی دو بعدی برای انتقال احساس و بازی‌سازی تاثیرگذار به اهورا شهبازی برای فیلم «کلاغ» رسید.

تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به دلیل داستان‌گویی جذاب و هنرمندانه به امین کفاش‌زاده برای فیلم «جسم خاکستری» اهدا شد که همسرش سمانه شجاعی این جایزه دریافت کرد.

تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی برای اثربخشی و ارتقای کیفیت استاپ موشن در تبلیغات ایرانی به عقیل حسینیان برای فیلم «واویلا ویلی» تعلق گرفت.

تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی به دلیل ایجاد دنیایی جذاب، دلپذیر و آموزنده برای کودکان به امیر سحرخیز، هاجر مهرانی و مرتضی ناییجی برای فیلم «چیا شیر نمی‌خوره» رسید.

تندیس طلایی بهترین فیلم کودک و نوجوان برای خلق دنیایی دوست داشتنی و کودکانه از جنس کاغذ، هنر و قصه به مریم کشکولی‌نیا برای فیلم «قدم یازدهم» اهدا شد.

تندیس برنزی فیلم سوم جشنواره به مونا عبدالله شاهی برای فیلم «آتش سرخ» به دلیل خلق حماسه‌ای شاعرانه و پرتمثیل با مفهوم امید رسید.

تندیس نقره‌ای فیلم دوم جشنواره به شیوا صادق اسدی برای فیلم «خرچنگ» به دلیل تکامل و پختگی در به تصویر کشیدن ظریف رنج و گسست روانی تعلق گرفت.

تندیس طلایی فیلم اول جشنواره به دلیل اقتباسی خلاق و کمال‌گرا در قصه‌گویی روان و خلق فضایی حماسی به اهورا شهبازی برای فیلم «کلاغ» اهدا شد.

تندیس طلایی و جایزه ویژه هیات داوران به دلیل خلق دنیایی شگفت‌انگیز و خیال‌انگیز از واقعیت و خیال برای بیان داستانی تاثیرگذار به محبوبه کلایی برای فیلم «دیوار چهارم» رسید.

در ادامه داوران سیفژ معرفی شدند و کاوه کنعانی به نمایندگی از هیات داوران، متن بیانیه را قرائت کرد.

به دلیل ایجاد فرم اصیل یک اثر هنری از طریق استفاده از وجوه مختلف تصویری و صوتی و تاثیر آن بر مخاطب، هیأت داوران جایزه ویژه سیفژ را که متشکل از لوح یادبود و تندیس طلایی بود به سیمونه جامپائولو کارگردان فیلم «فقط یک بچه «از کشور سوییس اهداء شد.

در ادامه داوران بخش بین‌الملل جشنواره معرفی شدند و ژرژ شوییز گبل برای قرائت بیانیه هیات داوران به جایگاه آمد.

سپس مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون و رییس جشنواره، نازنین سبحان‌سربندی، هادی یوسف‌زاده جوایز برندگان بخش بین‌الملل را اهدا کردند.

هیات داوران، اولین دیپلم افتخار جشنواره را به دلیل گرافیک بسیار پرداخت شده و بازنمایی موانع ارتباطات و تنهایی در جهان معاصر اهدا کرد به فردریک زیگل و بنژامین مورار برای فیلم «مدار تنها» از کشور سوئیس.

دومین دیپلم افتخار جشنواره به دلیل زیبایی و سادگی در رابطه با محتوا و فرم اهدا شد به سرگئی کیبوس برای فیلم تئوفراستوس از کشور استونی.

آخرین دیپلم افتخار جشنواره به دلیل به تصویر کشیدن رنج، احساس گناه، غرور و جسارت در کودکان با گرافیک و روایت پیچیده اهدا شد به آنتوان بنوا و متیلده لوبه برای فیلم «شیطانی در جیب» از کشور فرانسه.

تندیس برنزی به همراه لوح تقدیر برای فیلم سوم به دلیل استفاده استادانه از ویژگی‌های بصری در روایت پیچیده‌ای از مصائب پس از جنگ، درگیری‌های خانوادگی و عشق ناب اهدا شد به باستین دوبوا برای فیلم «یادگار یادگار» از کشور فرانسه.

تندیس نقره‌ای به همراه لوح تقدیر برای فیلم دوم به دلیل خلق حرکات دوربین خارق‌العاده در استاپ موشن و روایت داستان ظریف یک پدر و دخترش اهدا شد به دریا کاشچ ییوا برای فیلم «دختر» از کشور چک.

تندیس طلایی جشنواره به همراه لوح تقدیر برای فیلم اول به دلیل روایت داستان شخصی درباره خاطرات، هنر و آفرینش و تکنیک منحصر به فرد آن اهدا شد به رژینا پسوا برای فیلم «دایی توماس حسابدار روزها» محصول مشترک کشورهای پرتغال، کانادا و فرانسه.

تندیس طلایی بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان به همراه لوح تقدیر به دلیل بازنمایی کنجکاوی یک کودک و مکاشفه او در طبیعت اهدا شد به مین سونگ آه برای فیلم بوریا محصول مشترک کشورهای کره‌ی جنوبی و فرانسه.

تندیس طلایی بهترین اثر دانشجویی به همراه لوح تقدیر به دلیل تکنیک درخشان این اثر و اهمیت محیط زیست و آلودگی آن، اهدا شد به پاسکال شلبلی برای فیلم «زیبایی» از کشور آلمان.

تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی به همراه لوح تقدیر به دلیل پرداختن به اهمیت اقتصاد، جامعه و فرهنگ در ارتباط با موضوع یک قربانی جنگ تعلق گرفت به شارلوت کامبون و مای اِنگوپِن برای فیلم لِی ما گِب ووی بی‌باک از کشور فرانسه.

تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغی به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به دلیل ترکیب قابل توجه گرافیک زیبا و پویایی اثر اهدا شد به عقیل حسینیان نسب برای فیلم «روز یوز ایرانی» از کشور ایران.

تندیس طلایی بهترین اثر بلند به همراه لوح تقدیر و جایزه نقدی به دلیل روایت یک انیمیشن مستند داستانی عمیق درباره زنان و تکنیک استفاده ساده اما تاثیرگزار تعلق گرفت به بهزاد نعلبندی برای فیلم «کاغذپاره‌ها» از کشور ایران.

تندیس نقره‌ای بهترین دستاورد فنی و هنری به همراه لوح تقدیر به دلیل گرافیک منحصر به فرد سیاه و سفید و داستان‌سرایی هوشمندانه و چشمگیر اهدا شد به سوتکین فشتِیگن برای فیلم «فریز فریم» از کشور بلژیک.

جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره تندیس طلایی به همراه لوح تقدیر به دلیل تکنیک شاعرانه که ساختمان‌ها را از اشیایی روزمره به سمفونی تبدیل کرده است اهدا شد به مکس هتلِر برای فیلم سلسله‌ای از خطوط موازی محصول مشترکی از کشورهای هنگ کنگ و آلمان.

مجری در ادامه از مهدی خرمیان نماینده آسیفا دعوت کرد تا بیانیه انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشنی ایران «آسیفا» را قرائت کند.

با توجه به تولیدات کمی و کیفی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جام سفالین یادبود آسیفا به همراه لوح تقدیر به امیرمحمد دهستانی به دلیل حضور موثر و صادقانه برای انیمیشن ایران اهدا شد.

در ادامه مراسم جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش بین‌الملل شامل تندیس طلایی جشنواره به همراه لوح یادبود و یک تخته فرش نفیس دستبافت ایرانی به دلیل نیم قرن تجربه در آفرینش هنر و فیلمسازی مستقل به ژرژ شوییزگِبِل از کشور سوئیس اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش ایران شامل تندیس طلایی و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی به دلیل آغازگری در هنرصنعت پویانمایی در بیش از نیم قرن گذشته اهدا شد فرشید مثقالی.

فرشید مثقالی به دلیل اینکه در خارج از کشور بود در سالن حضور نداشت و قرار شد هدایا برایش ارسال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =