آشنایی نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان با رازهای نوشتن خلاق

وحید ضیائی: برای اینکه زیبایی‌ها و رنگ‌ها را نشان دهیم چاره‌ای جز نوشتن نداریم

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی نوشتن خلاق با حضور مدرس کلاس‌های ادبیات خلاق کشوری برگزار شد.

در این کارگاه، که با حضور کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی در اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، وحید ضیائی از ابزار قصه جهت نشان دادن مسیر یک نویسنده برای رسیدن به خلاقیت بهره برد.

سراینده‌ی «عاشقانه‌های بعید» در این قصه، داستان زندگی یک نویسنده از کودکی و علاقه‌های کودکانه‌ی او به کتاب را بیان کرد و در قالب پرسشی از آنان خواست دلیل خود برای نویسنده شدن را عنوان کنند.

ضیائی سپس با بیان این نکته که نویسنده می‌نویسد تا «نیست‌ها را هست کند» به حاضران توصیه کرد که «روزنوشت» داشته باشند زیرا معتقد بود اساس کار یک نویسنده‌ی خوب ثبت کارها و اتفاق‌های هر روز است.

وی هم‌چنین از علاقه‌مندان به نویسندگی خواست تمرین کنند؛ به محیط پیرامونشان بیشتر توجه کنند؛ به آن بپردازند و با کوشش خود محدودیت‌ها را کنار بزنند.

صاحب اثر «خرده فرمایشات» در ادامه‌ی قصه‌ی زندگی خود، کودکان و نوجوانان را با تاثیر کتابخانه بر آثار یک نویسنده آشنا کرد و از اهمیت خواندن آثار خوب بزرگان ادبیات ایران و جهان گفت و افزود: اعتماد به نفس داشته باشید و روبه‌رو شدن با متون خوب ادبی را فراموش نکنید.

شاعر «مویه از لاک‌پشت‌های سی‌وسه» تخیل را یکی از ابزارهای اصلی کار نویسنده دانست و گفت: «خوب دیدن» گام اول تخیل است و در ادامه «ثبت جزییات و پرورش آنها»، می‌تواند به نویسنده در این راه کمک کند.

ضیائی کارگاه خود را با بیان این نکته به پایان برد: برای اینکه زیبایی‌ها و رنگ‌ها را نشان دهیم چاره‌ای جز نوشتن نداریم.

گفتنی است وحید ضیائی، دانش‌آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی، نویسنده، شاعر، پژوهشگر، مدرس و روزنامه‌نگار است که تا کنون از وی ۱۱ مجموعه شعر منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =