کد خبر: 315625
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
گرامی‌داشت هفته محیط زیست در مراکز کانون سراسر کشور

ویژه‌برنامه‌های هفته محیط زیست در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها با هدف فرهنگ‌سازی و مراقبت از محیط زیست برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز کانون در استان‌های مختلف با برگزاری برنامه‌های متنوع این روز را گرامی داشتند.

همزمان با هفته محیط زیست، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی با رییس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در مورد برگزاری‌ فراخوان‌ها، برنامه‌های زیست‌محیطی و موفقیت‌ اعضای کانون استان همچون فراخوان «زمین ترانه زندگی می‌خواند»، آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط زیست و روش‌های حفظ آن و همچنین تمرین برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف پلاستیک، درخشش اعضای کانون استان در بیستمین مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست کودکان جی‌کیوای (JQA) ۲۰۱۹ کشور ژاپن، برنامه‌ریزی و طراحی کارگاه‌ محیط زیست در فصل‌های آتی کارگاه‌ها و... سخن گفته شد.

برگزاری مسابقه نقاشی با عنوان «محیط زیست من» در کانون اردبیل

به مناسبت هفته محیط‌زیست کانون انگوت، با همکاری اداره محیط‌زیست شهرستان، مسابقه نقاشی با موضوع «محیط‌ زیست من» برگزار کرد.

در این مسابقه که با حضور اعضای کودک دختر و پسر و با هدایت افسانه مزین، مربی مسوول مرکز به انجام رسید؛ شرکت‌کنندگان آثاری زیبا با منظره‌های متفاوت و مرتبط با محیط‌زیست خلق کردند.

در ادامه برنامه، مسوولان اداره محیط‌زیست شهرستان با حضور در کانون انگوت، مطالبی را در ارتباط با اهمیت محیط‌زیست بیان کردند و به نقاشی‌های برگزیده جوایزی اهدا شد؛ هم‌زمان با برگزاری این مسابقه هنری، کتاب‌های «حفظ محیط ‌زیست و بچه‌ها و حفاظت از کره زمین» برای اعضا معرفی شد.

شعار روز جهانی محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱ «تنها یک زمین» اعلام‌ شده بود.

برگزاری ویژه‌برنامه‌ «تنها یک زمین» در کانون استان تهران
ویژه‌برنامه «تنها یک زمین» با حضور اعضای مرکز ۴۲ تهران به همراه خانواده‌ها، با همکاری سرای محله برگزار شد. برگزاری کارگاه آموزشی و آشنایی با فرآیند تهیه‌ خشکاله و اکوبریک، برگزاری کارگاه آموزش کاردستی با لیوان یکبار مصرف، معرفی کتاب‌های محیط زیستی، مسابقه‌ی پازل با پیام‌های محیط زیستی برای اعضا و والدین، پرسش و پاسخ با محور اطلاعات مهم محیط زیستی و... از جمله بخش‌های این ویژه‌برنامه بود.

پاکسازی روستای فخرآباد استان خراسان جنوبی به مناسبت هفته محیط زیست

اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در روستای فخرآباد زیرکوه به مناسبت هفته محیط زیست، با کمک مربی خود محیط روستا را از زباله پاک‌سازی کردند.

این برنامه به منظور تقویت فرهنگ حفظ و نگهداری محیط زیست و آشنایی کودکان و نوجوانان با موضوع‌های مهم زیست محیطی از جمله زباله‌ها و مدیریت پسماندها، حیات وحش و... با حضور اعضای این کتاب‌خانه برگزار شد.

آشناسازی اعضا با مفهوم محیط زیست و چگونگی برخورد با حیات‌وحش و حیوانات، مدیریت پسماندها و تفکیک زباله‌ها، آشنایی با گونه‌های گیاهی و جانوری مناطق مختلف شهرستان زیرکوه‌، معرفی کتاب مربوط به محیط زیست از جمله حفظ محیط زیست، توزیع پوستر و بروشور مربوط به محیط زیست و حیات‌وحش شاسکوه به عنوان یکی از مناطق بکر و دیدنی استان با وجود انواع گونه‌های گیاهی و جانوری و... از برنامه‌های اجرا شده در این برنامه گردش علمی بود.

در پایان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، قسمت‌هایی از طبیعت اطراف و محدوده روستای فخرآباد از وجود زباله‌های مضر پاکسازی شد.

پیک امید کانون خراسان جنوبی طی برنامه‌ای مشترک با اداره کل حفاظت محیط زیست استان، در محل بوستان کاجستان بیرجند مهمان کودکان و نوجوانان شد و به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری با موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخت.

مسابقه نقاشی، اجرای نمایش عروسکی، پخش پویانمایی «محیط بان»، برپایی نمایشگاه عکس حیاط وحش استان، اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه، از بخش‌های مختلف این برنامه بود که با شعار «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» به مرحله‌ اجرا در آمد.

هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته محیط زیست مرکز فرهنگی هنری و فراگیر قاین با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست ایستگاه فرهنگی محیط زیست برپا کرد.

این ایستگاه فرهنگی با هدف افزایش آگاهی در زمینه‌ نگهداری و مراقبت از محیط زیست، تقویت باورهای دینی و روحیه‌ شکرگزاری با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان در محل سالن آمفی‌تئاتر کانون برگزار شد.

مسابقه شهر سالم، شهر آلوده، شعرخوانی، معرفی کتاب و بیان نماز شکر از بخش‌های این برنامه بود که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

همچنین کودکان و نوجوانان عضو کتاب‌خانه سیار روستایی دادران شهرستان درمیان طی برنامه‌ای مشترک با اداره محیط زیست، با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این روستا آشنا شدند.

آموزش‌ اعضای مراکز کانون سیستان و بلوچستان در راستای اهمیت محیط زیست
مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته محیط زیست، ویژه‌برنامه‌هایی را برای اعضا برگزار کردند.
در این ویژه‌برنامه‌ها، که با حضور کارشناسان محیط زیست همراه بود، اعضای مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک ایرانشهر، بزمان، چابهار، نیکشهر، میرجاوه و کنارک با اهمیت محیط زیست در زندگی آشنا شدند.
آشنایی با گونه‌های زندگی جانوری و گیاهی منطقه و استان، چگونگی محافظت از این گنجینه‌ها و زیان‌های آسیب‌دیدن این محیط زندگی‌بخش از جمله مواردی بود که اعضا از کارشناسان فرا گرفتند.
در برخی مراکز نیز مربیان با تدارک بازدیدهای علمی، اعضا را به محیط خارج از مرکز بردند و اعضا در کارگاه‌های عملی، در مورد محیط پیرامون خود نکته‌های ارزشمندی آموختند.
معرفی کتاب، نقاشی، کاغذ و تا، بازی، بحث آزاد با موضوع محیط زیست، تقدیر از فعالان و برگزیدگان این حوزه، کاردستی و چگونگی استفاده از دورریختنی‌ها دیگر برنامه‌هایی بود که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با کمک کارشناسان محیط زیست، برای اعضا اجرا کردند.

ویژه برنامه‌های هفته محیط زیست در مراکز کانون استان قزوین

به مناسبت هفته محیط زیست مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان قزوین با اجرای چند برنامه متنوع اعضا را با اهمیت حفظ و سازگاری با محیط زیست بیشتر آشنا کردند.

مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین در هفته محیط زیست برنامه‌های متنوعی را در مرکز با عنوان «فقط یک زمین وجود دارد» اجرا کرد.

معرفی وقایع، معرفی روزشمار هفته محیط زیست و اهداف نام‌گذاری آنها، برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع حفظ و نگهداری طبیعت و محیط زیست، بحث آزاد درباره نقش کودکان و نوجوانان در حفظ محیط زیست، برپایی دو کارگاه نقاشی، روخوانی کتاب علمی و معرفی برخی از عوامل مخرب محیط زیست، قصه‌گویی و فعالیت علمی از جمله فعالیت‌های این برنامه‌ها بود.

مرکز فرهنگی هنری محمدیه هم به این مناسبت فعالیت‌های‌ تحقیق و پژوهش با موضوع اثرگذاری پهپادها در حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، بحث آزاد درباره تاثیر افزایش گرما بر دگرگونی محیط زیست و راه‌های مقابله با آن، بررسی موردی اثر گرمایش زمین بر زندگی پنگوئن‌ها و کارگاه کاغذ و تا و نقاشی محیط زیست پنگوئن را انجام داد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون تاکستان با دعوت از یکی از کارشناسان اداره محیط زیست این شهرستان، یک نشست آموزشی درباره حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی‌های محیطی و زیستی زمین برگزار کرد.

طرح پرسش و پاسخ، نمایش فیلم و اسلاید و نماهنگ درباره راهکارهای محافظت از زمین در برابر آلایندگی‌ها از جمله فعالیت‌های این برنامه بود.

ویژه‌برنامه «زمین دوست داشتنی من» در کانون قم

ویژه‌برنامه «زمین دوست داشتنی من» با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم و اداره کل محیط زیست در مرکز شماره ۸ کانون برگزار شد.

در این برنامه که با حضور بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوان و خانواده‌های آنان در مرکز و بوستان نرگس همراه بود، یکی از محیط بانان در مورد «چگونه از محیط زیست و موجودات زنده مراقبت کنیم»، با مهمانان گفت‌وگو کرد.

شعرخوانی ‌کودکان‌ و نوجوانان، اجرای سرود سلام فرمانده‌، نمایش فیلم و قصه نمایش و مسابقه در دو گروه سنی ‌کودک ونوجوان واهدای هدیه به‌ اعضا کانون از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه «زمین دوست داشتنی من» بود.

برگزاری کارگاه آموزشی معرفی تالاب‌های در کانون گلستان

مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری گلستان با انجام ویژه‌برنامه‌های متنوع، کودکان و نوجوانان را با ضرورت حفاظت از محیط زیست آشنا کردند.

پیرو نشست مدیران‌کل حفاظت محیط زیست و کانون استان با موضوع برنامه‌ریزی برای بزرگداشت این روز در مراکز کانون، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری ویژه‌برنامه‌های گوناگونی را اجرا کردند.

در این روز مربیان کانون گنبدکاووس با دعوت از مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی، مدیران‌کل کانون و حفاظت محیط زیست، کارشناسان فرهنگی و هنری و بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان به اجرای کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.

برگزاری کارگاه‌های نقاشی، قصه‌گویی، کاردستی با دورریختنی‌ها، ادبی، کارگاه آموزشی معرفی تالاب‌های استان، نمایشگاه معرفی کتاب با موضوع محیط زیست و عروسک‌های نمایشی با دورریختنی‌ها از جمله‌ مواردی بود که در این روز به اجرا درآمد.

در پایان برنامه به تمامی شرکت‌کنندگان هدایایی اهدا شد.

در این روز مجتمع فرهنگی‌هنری گرگان نیز با مشارکت مراکز فرهنگی هنری شماره یک و دو گرگان و با حضور رییس محیط زیست شهرستان گرگان، معاون فرهنگی‌اجرایی و کارشناس مسوول فرهنگی‌هنری و ادبی به اجرای برنامه‌ با موضوع محیط زیست پرداختند.

کارگاه چاپ بر روی پارچه‌های کیسه‌ای، نقاشی، ادبی، نجوم، پخش فیلم و نمایشگاه کتاب با موضوع محیط زیست از جمله کارگاه‌هایی بود که در این مرکز برپا شد.

اعضای کانون بندرانزلی با «مرغک» به «طبیعت» سفر کردند
مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون پرورش فکری شهرستان بندرانزلی ویژه‌برنامه ‌زیست‌محیطی «سفر با مرغک کانون» را با حضور اعضای کودک و نوجوان برگزارکرد.
آشنایی هرچه بیش‌تر آینده‌سازان با اهمیت محیط‌ زیست و لزوم صیانت از موهبت‌های خدادادی، در دستور کار مربیان مراکز فرهنگی ‌هنری این مجموعه فرهنگی قرارداشت.
لیلا مسروری از فعالان عرصه محیط‌ زیست نیز میهمان این برنامه بود و در ارتباط با ضرورت‌های پاس‌داشت از کره زمین و اجزای طبیعت برای اعضای کودک نوجوان کانون صحبت‌کرد.
مسروری در این میان به نقش مهم و حیاتی تمامی موجودات در چرخه حیات پرداخت و افزود: آفریده‌های پرودگار، فارغ از اندازه و محل استقرارشان، جایگاهی مهم در ثبات و پویایی محیط زیست ایفا می‌کنند و برهمین اساس نیز لازم است در حفاظت از اجزای مختلف محیط‌زیست کوشا باشیم.
سردبیر ماهنامه اجتماعی فرهنگی «انزلی فردا»، اشاره‌ای به مجاورت بندرانزلی با دریای کاسپین داشت و با مهم برشمردن سلامت آب‌ها و پاکیزگی سواحل، به کودکان و نوجوانان توصیه ‌کرد افزون بر ارج‌گذاری بر این موهبت خدادادی، نقش سازنده‌ای در آگاهی‌بخشی به افراد جامعه و دوستان داشته ‌باشند.
بازدید میدانی حاضران از فضای سبز مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی، از دیگر برنامه‌های «سفر با مرغک کانون» در روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ بود و درپایان نیز اعضای کودک و نوجوان تصویر دلخواه خود از محیط‌زیست را در قالب فعالیت کاردستی و نگارش متن ادبی به‌نمایش گذاشتند.

گرامیداشت روز محیط بان در کانون مازندران

هم‌زمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) و روز محیط‌بان، ویژه‌برنامه ضامن آهو در کانون پرورش فکری آمل برگزار شد.

چند سالی است روز میلاد فرخنده‌ امام رضا (ع)، هشتمین پیشوای دینی مسلمانان، طلایه‌دار مهربانی و عطوفت نسبت به محیط زیست و حیات‌وحش، ملقب به ضامن آهو، روز ملی محیط‌بان نامگذاری شده است.

در تقارن میلاد امام رضا(ع) و هفته محیط زیست و روز محیط‌بان، مرکز فرهنگی هنری آمل به اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری پرداخت.

بنابر این گزارش، با حضور کارشناس آموزش ترویج اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص اهمیت محیط زیست، علت نام‌گذاری این روز به عنوان روز محیط‌بان و اهمیت حفاظت از محیط زیست صحبت و گفت‌وگو شد.

برنامه‌های هفته محیط زیست در کانون استان مرکزی

مراکز فرهنگی‌هنری کانون در استان مرکزی با هدف توانمندسازی کودکان و نوجوانان در زمینه حفظ محیط زیست و ارتباط صحیح با محیط زیست برنامه های ویژه ای را اجرا کردند.

اجرای فعالیت نقاشی، سفال، پاکسازی محیط زیست، قصه‌گویی و دعوت از محیط‌بانان برای آشنایی بیشتر اعضا با  اهمیت حفظ محیط زیست از جمله برنامه‌های کانون در استان مرکزی بود.

کارگاه حضوری «آشنایی با محیط زیست و تالاب خورخوران» در کانون هرمزگان

به مناسبت هفته محیط زیست کارگاه حضوری «آشنایی با محیط زیست و تالاب خورخوران» با حضور اعضای کانون در شهر تالابی بندر خمیر برگزار شد.

این کارگاه از مجموعه برنامه‌های زمین نقطه آبی بود که به مناسبت ۱۸ خرداد که به نام «محیط زیست، دریا، تالاب و حقابه‌ها» نامگذاری شده بود؛ برگزار شد.

این ویژه‌برنامه با مشارکت مرکز علوم کانون پرورش فکری، اداره کل حفاظت محیط زیست، سمن دوستداران طبیعت بندرخمیر و شرکت سیمان هرمزگان، ویژه اعضا کانون بندرخمیر اجرا شد.

در این کارگاه آموزشی محیط‌بان علی کریمی به ارائه توضیح‌هایی در رابطه با نحوه کار تلسکوپ پرنده‌بینی پرداخت و در ادامه اعضا پرندگان موجود در تالاب خورخوران را به نظاره نشستند.

سپس اعضا در سالن اجتماعات مرکز سیپا (برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی تالاب خورخوران) جمع شدند تا با دیدن فیلم و تصاویری از پرندگان، خزندگان، ماهی‌ها و... با حیات وحش زیبای جنگل‌های حرا و تالاب خورخوران آشنا شوند.

در ادامه نماهنگ کوتاهی در خصوص نحوه صید پرندگان و حلقه‌گذاری آنها برای اعضا نمایش داده شد.

سپس سمیه اسلامی مربی کانون پرورش فکری، ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی را به شرکت‌کنندگان آموزش داد.

در پایان مراسمی با حضور نعیم اسدی معاون فرهنگی و اجرایی کانون هرمزگان، مطهره عابدینی رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزار و از تالاب یاران برتر استان قدردانی شد.

گرامیداشت «هفته محیط زیست» در مدرسه روستای حاجی‌آباد فامنین همدان

هم‌زمان با هفته محیط زیست و به منظور آشنایی هر چه بیشتر کودکان روستایی با نحوه مراقبت از محیط زیست، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان  همراه با مربی سیار روستایی کانون با حضور در دبستان مدرسه روستای حاجی‌آباد هفته محیط زیست را گرامی داشتند.

در ابتدای برنامه احمد عسگری مربی سیار روستایی، ضمن معرفی میهمان برنامه، به اجرای شعر و نمایش عروسکی پرداخت.

سپس فاطمه موسوی‌موید ضمن گرامیداشت هفته حفاظت از محیط زیست، در خصوص این مناسبت و لزوم حفاظت از محیط زیست آموزش‌هایی را ارائه داد و در مورد تفکیک زباله (تر و خشک)، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و آب و همچنین استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی مطالبی را بیان کرد.

در ادامه با برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع محیط زیست به هفت نفر از اعضای برتر جوایزی اهدا شد.

همچنین ۶۵ نفر از اعضای کانون پرورش فکری در ویژه‌برنامه هفته محیط زیست با انجام برنامه‌هایی از قبیل پیاده‌روی، پاکسازی و جمع‌آوری زباله محیط اطراف مرکز شرکت کردند.

اعضای کانون در این ویژه‌برنامه و فعالیت‌های سازمان محیط زیست و تلاش برای داشتن محیط زیست سالم برای خود و نسل آینده که از سوی محیط‌بان اداره شهرستان تویسرکان بیان شد، آشنا شدند.

اعضای مرکز با شرکت در مسابقه «محیط زندگی خود را نقاشی کن» نقاشی‌های خود را کشیدند.

همچنین اعضا در پایان مراسم با کاشتن گل در باغچه مرکز سرکان به فعالیت‌های خود در این روز پایان دادند.

این برنامه با همکاری اداره محیط زیست شهرستان تویسرکان انجام شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسدآباد نیز برنامه فرهنگی هنری «مهربان با طبیعت، مهربان با زندگیم» را با هدف تاکید و فرهنگ‌سازی در حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب و نابودی آن با اجرای برنامه های متنوع اجرا کرد.

در این برنامه که بیش از ۲۵ نفر از اعضای کانون حضور داشتند، در ابتدا مژگان هادی، مربی مسوول مرکز کتاب «دریا، دریا» را به اعضا معرفی و یکی از داستان‌های دریایی کتاب را با عنوان تور عروسی قصه‌خوانی کرد.

در ادامه اعضای حاضر در برنامه هر کدام کلمات کلیدی را درباره محیط زیست بیان کردند و با این کلمات بر روی برگه‌های رنگی دایره شکل جمله‌ای را ساخته و جمله خود را نقاشی کردند و دایره‌ای رنگی را بر روی تنه درختی که بر روی پانل طراحی شده بود نصب و چتری زیبا برای درخت ایجاد کردند.

در پایان برنامه، رییس محیط زیست شهرستان اسدآباد با اهدا هدایایی از همه اعضا خلاق و کوشا کانون قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =