نقد آثار اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان در تازه‌ترین نشست این انجمن

هفدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع نقد آثار اعضا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هفدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن در این نشست ضمن بیان این مطلب که راز ماندگاری شعر «کوششی» است که پس از سرودن آن صورت می‌گیرد، گفت: ویرایش بعد سرودن، ضرورتی است که شاعر نباید در انجام آن تعلل کند.

محمود خرقانی ادامه داد: جایگزین کردن واژه‌های جدید و حذف یا جابه‌جایی واژه‌هایی که به زیبایی و استحکام شعر آسیب می‌رساند، یکی از راهکارهای مهمی است که اثر را در ذهن مخاطب ماندگار خواهد کرد.

این شاعر اهل خراسان سپس گفت: در شعر «چه» گفتن بسیار مهم است؛ یعنی در مورد یک موضوع مشخص بدانیم که چه چیزی می‌خواهیم بگوییم و برای این کار ضروری است دایره‌ی دانسته‌های خود را گسترده‌تر کنیم.

«کشف کردن» یکی دیگر از توصیه‌های خرقانی به اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود که در این باره گفت: برای کشف کردن باید از زاویه‌های گوناگون به موضوع نگاه کنیم تا بتوانیم حرف و فکر تازه‌ای در شعر خود بیان کنیم.

مطالعه و آشنایی با بزرگان و آثارشان، تسلط بر وزن شعر، نترسیدن از نقد شدن آثار، سرودن شعرهای بیشتر و روی آوردن به سرودن غزل‌های کوتاه، با توجه به سرعت چرخش اطلاعات و وقت کمی که مردم دارند، دیگر توصیه‌های کارشناس فرهنگی کانون خراسان به اعضای انجمن بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =