۹ نمایش کانون به جشنواره بین‌المللی تئاتر همدان راه یافت

شش نمایش کانون پرورش فکری در بخش مسابقه خردسال و کودک و نوجوان، دو نمایش در بخش «تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال» و یک نمایش به‌عنوان میهمان در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه می‌رود.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتخبان گونه‌های نمایشی همچون عروسکی، خیابانی و صحنه‌ای در پنج بخش تئاتر خردسال، کودک، نوجوان، خیابانی، فراگیر، آئینی و سنتی از یکم تا هفتم تیر ۱۴۰۱ در همدان به رقابت خواهند پرداخت.

در این میان پنج اثر از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و چهار اثر استانی در بخش‌های مختلف این رویداد بین‌المللی حضور خواهند داشت.

از آثار مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون، پنج نمایش‌ «آرزوهای یک موش کور» به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر و نمایش «آی تک» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه برمال هر دو در بخش مسابقه کودک، نمایش «دینگ، دینگ، دنگ» به نویسندگی حامد زحمتکش و کارگردانی فاطمه خدابنده‌لو و نمایش «مهمان‌های ناخوانده» به نویسندگی و کارگردانی زهرا مریدی هر دو در بخش مسابقه خردسال و نمایش «وقتی ما نیستیم» به نویسندگی نرگس اصغری و کارگردانی داوود زارع در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال» این جشنواره حضور خواهند یافت.

نمایش «آرزوهای یک موش کور» داستان موش کور کوچکی است که در یک‌ شب مهتابی تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیرزمین بیرون برود و در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. در مسیر خود با حیوانات جنگل روبه‌رو شده و ماجراهای شگفت‌انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

نمایش «آی تک» داستان پرنسس خودخواه، لجباز و زیاده‌خواهی به نام آی تک است که در سرزمینی زندگی می‌کند که هر چیزی را می‌بیند، می‌خواهد. پدرش (پادشاه) همه تلاشش را می‌کند تا آی تک را همیشه راضی نگه دارد. اما یک شب آی تک با دیدن نور زیبای ماه، ماه را می‌خواهد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند خواسته او را برآورده کند. در این میان یاشار، نوه‌ ندیمه‌ قصر و همبازی آی تک، تلاش می‌کند او را از خواسته غیر منطقی‌اش باز دارد. تا اینکه...

این نمایش از استان اردبیل که در طرح «نمایش‌نما» (اکران نمایش به صورت مجازی) ‌ به مدت دو سال اکران آنلاین داشت، قرار است به‌زودی در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی اجرای صحنه‌ای خود را آغاز کند.

نمایش «دینگ، دینگ، دنگ» ماجرای مادر و کودکی را در یک ظهر روز کاری نمایش می‌دهد که در آشپزخانه با هم غذا درست می‌کنند. «نی‌نی» کنار «مامان» در آشپزخانه مشغول بازی‌های خطرناک، با وسایل خطرساز از مجموعه، آشپزخانه می‌شود. مامان هر بار به‌جای فریاد کشیدن، دعوا و یا منع کردن وسایل آشپزخانه را به نی‌نی توصیه می‌کند. نی‌نی در آغاز به‌سختی ولی در ادامه می‌پذیرد.

نمایش «وقتی ما نیستیم» نمایشی درباره و برای نوجوانان است. داستان این نمایش درباره اتفاق‌ها و رخدادهای آخرین روز مدرسه است که دختران نوجوان یک دبیرستان دخترانه رقم می‌زنند. نمایش به آمال و آرزوهای نوجوانان و بررسی شخصیت‌های دختران دبیرستان می‌پردازد.

نمایش «وقتی ما نیستیم»، در تابستان ۱۴۰۱ اجراهای خود را در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری آغاز می‌کند.

نمایش «مهمان‌های ناخوانده» از تولیدات طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» برگرفته از کتاب خاطره‌انگیز با همین نام نوشته فریده فرجام است و به داستان مادر بزرگی اشاره دارد که برای یک دورهمی با فرزندان و نوه هایش منتظر است. همه چیز مهیاست که آقا کلاغه خبر می‌دهد آنها نمی ایند. غصه مادربزرگ باعث می‌شود کلاغ در دهکده جار بزند که هرکس می‌تواند امشب به دیدن مادربزرگ برود که تنها نباشد و از قضا همه حیوانات که مادربزرگ را دوست دارند مهمان او می‌شوند.

چهار نمایش دیگر کانون پرورش فکری استان‌ها نیز شامل نمایش «کرمی که هیولا شد» به نویسندگی و کارگردانی امیر جهانپور مربی فرهنگی کانون استان آذربایجان‌غربی در بخش مسابقه نمایش کودک، نمایش «تنهایی دنیا» به نویسندگی و کارگردانی رحمت غلامی از استان کرمانشاه در بخش «تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال» به همراه دو  نمایش از استان خراسان رضوی به نام‌های «آش آشتی‌کنان» به نویسندگی مهدی سیم‌ریز و کارگردانی  محمد جهانپا در بخش مسابقه نوجوان و «شهر پرندگان» به کارگردانی محمد جهانپا کار مرکز تخصصی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی در بخش میهمان این جشنواره حضور دارند.

بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =