غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان متناسب با نیازهای آنان باشد/ علاقه‌مندی، لازمه فراگیری است

کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در برنامه خانواده‌محور «خانه مهر» شبکه استانی باران، از نیازهای نسل کودک و نوجوان سخن‌گفت و به تشریح برنامه‌های این نهاد در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت مخاطبان و فراهم‌سازی فرصت‌های فراگیری بهتر برای آینده‌سازان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان؛ اکرم‌السادات حسینی طی این برنامه زنده خانواده‌محور که در آستانه آغاز فعالیت‌های تابستانه کانون از سیمای مرکز گیلان پخش‌شد، به ارایه تعریفی از وقت‌های آزاد و ضرورت‌ غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان پرداخت و حمایت و هدایت فرزندان را در انتخاب آگاهانه فعالیت‌ها و رشد خلاقیت‌ها مورد تاکیدقرارداد.

کارشناس مسئول فرهنگی کانون استان گیلان در توضیح سخنان خود از ویژگی‌های متفاوت جسمی، روحی و اجتماعی نسل کودک و نوجوان سخن‌به‌میان‌آورد و انگیزه‌بخشی به فرزندان، توجه به خواسته‌های منطقی آنان و بسترسازی برای حضور آینده‌سازان در مراکز فرهنگی و آموزشی معتبر را زمینه‌ساز کشف و پرورش استعدادها، نوآوری و درعین‌حال، پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی متوجه کودک و نوجوان دانست.

این فعال فرهنگی درهمین ارتباط «توجه به علاقه‌مندی»، «احترم به خواسته‌های منطقی» و «معرفی فعالیت‌های مناسب» را لازمه استفاده بهینه از اوقات فراغت و توفیق فرزندان عنوان‌کرد و اظهارداشت، برنامه‌ریزی‌های فشرده و تحمیلی و عدم توجه به نیازهای کودک و نوجوان، به نتایج مطلوب و نتیجه‌بخش منجر نخواهدشد.

او در این میان رسالت ‌کانون پرورش فکری در غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان خاطرنشان‌کرد و برگزاری کارگاه‌های حضوری و برخط در طول سال و بهره‌گیری از روش‌های کتاب‌محور، خلاقانه و فارغ‌ از شیوه‌های نمره‌محور آموزشی را زمینه‌ساز ابراز وجود و خودشکوفایی فکری مخاطبان این مجموعه قلمدادکرد.

وی افزود: نشاط‌بخشی به آینده‌سازان و تربیت کودکان و نوجوانانی سالم و بالنده، رهاورد برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی مربیان متخصص و آگاه  این مجموعه فرهنگی است که در سایه به‌روزرسانی آگاهی و همگام با نیازهای نسل امروز، به ارایه فعالیت‌ها می‌پردازند.

او در همین زمینه به برگزاری کارگاه‌های عمومی چون: کتاب‌خوانی، معرفی و نقدکتاب، تمرین نقد و گفت‌وگو، قصه‌گویی، نشریه‌نگاری، شناخت سرزمین، مفاخر و آشنایی با قرآن و احادیث اشاره‌داشت و افزود: حضور اعضا در این کارگاه‌ها با عضویت مراکز کانون رایگان خواهد بود.

کارگاه‌های تخصصی «حال‌خوش‌زندگی» و آموزش مهارت‌های هشت‌گانه زندگی با تکیه بر روانشناسی مثبت‌گرا، از جمله کارگاه‌های تخصصی کانون گیلان است که در صحبت‌های حسینی به آن پرداخته‌شد.

وی  در این میان از  هنرقصه‌گویی و اجرا، هنرهای تجسمی و نمایشی، نوشتن‌خلاق، داستان‌نویسی و شعرسرایی، نجوم، رباتیک و ساخت پادکست، به عنوان بخشی دیگر از کارگاه‌های تخصصی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نام‌برد و ۱۵ تیر ۱۴۰۱ را مهلت پایانی برای ثبت‌نام در کارگاه‌های مجازی این مجموعه اعلام‌کرد.

کارشناس برنامه «خانه مهر» در همین حال به پرسش‌های بینندگان نیز پاسخ‌گفت و در ارتباط با شیوه‌های مهارت‌آموزی به فرزندان اظهارداشت: ارایه آگاهی‌های مناسب به کودک و نوجوان، آشناسازی با فعالیت‌های مورد علاقه و متناسب با توان‌مندی‌های آنان، به ویژه مشاغلی که از پیشینه و زیرساخت‌های مناسبی در استان برخوردارند، نقش مهمی در مهارت‌آموزی فرزندان ایفامی‌کند.

تعطیلات تابستانی و مدیریت حضور کودکان و نوجوانان در خانه نیز از دیگر مباحثی بود که مورد توجه این کارشناس حوزه فرهنگ قرارداشت و وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه مطالعه و کتاب‌خوانی افزود: بهره‌گیری والدین از شیوه‌های جذاب و تشویق فرزندان، نقش به‌سزایی در گرایش آنان به هم‌نشینی با کتاب دارد.

وی هم‌چنین،  تجربه فعالیت‌های مختلف مربیان کانون، همچون قصه‌گویی و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در این زمینه را یادآورشد و از قصه‌گویی و اجرای بازی‌های بومی‌محلی  به عنوان فعالیت‌های  اثربخش و موثر در غنی‌سازی اوقات فراغت و استحکام بنیان خانواده‌نام برد.

پایان‌بخش سخنان اکرم‌السادات حسینی، اشاره به پیشینه روشن کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان  و تاکیدی دوباره بر ظرفیت‌های گسترده این مجموعه در کشف و پرورش استعدادهای فکری و ذوقی مخاطبان و وی برهمین اساس نیز  از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها برای بهره‌گیری از فعالیت‌های مربیان این مجموعه دعوت کرد.

اکرم‌السادات حسینی، کارشناس مسئول فرهنگی کانون گیلان

گفتنی‌است، این گفت‌وگو روز چهارشنبه، ۱ تیر سال ۱۴۰۱ به صورت زنده از برنامه«خانه مهر» شبکه استانی باران پخش‌شد.

یادآورمی‌شود، «خانه مهر» عنوان برنامه‌ای است که شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۰:۰۰ صبح به مدت ۶۰ دقیقه از سیمای مرکز گیلان پخش‌می‌شود. این برنامه با بخش‌های متنوع و جذاب: پخش مستند، تصنیف، گفتگو با کارشناس‌مهمان، پیام تندرستی، گزارش مردمی، آشپزی، آموزش سواد رسانه‌ای، بخش هنری، ورزش و سلامتی، خبرهای روز و دعوت از خوانندگان سعی‌دارد مهارت‌های زندگی را در بین خانواده های گیلانی افزایش‌داده و بنیان خانواده را مستحکم‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =