کد خبر: 315881
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
صد و چهل و یکمین انجمن شاعران نوجوان آفتاب برگزار شد

صد و چهل و یکمین انجمن شاعران نوجوان آفتاب با حضور قاسم رفیعا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی،  انجمن شاعران نوجوان آفتاب صبح پنجشنبه ۲۶خرداد با حضور مربیان ادبی و اعضای انجمن به صورت حضوری و مجازی در مرکز فرهنگی هنری طرقبه برگزار شد.

سمیه سلامی‌راد کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این انجمن با نقد اشعار اعظم یوسف زاده، سارا کیوانی و متن ادبی احمد پرهیزگار همراه بود.

انجمن شاعران نوجوان آفتاب با معرفی فرهنگ و هنر شهرستان طرقبه توسط مسئول مرکز فرهنگی هنری طرقبه، مریم فرخ فال آغاز شد و در ادامه قاسم رفیعا ضمن معرفی نمادهای معروف این شهرستان که مجسمه سنگی خواهر و برادر، عروسک زنان ارغوان‌باف بخشی از آن بود با معرفی کتاب «هزاره اندوه» از اهمیت فرهنگ و هنر و دانش بومی گفت.

نویسنده کتاب «هزاره اندوه» در نقد اشعار اعضا گفت: نقاط مشترک ذات بشر را پیدا کنید؛ یافتن نقاط مشترک دردها و تجربه‌های مشترک بشری شعر را علاوه بر محبوبیت بومی، جهانی نیز می‌کند. خیام و حافظ دو شاعر برجسته هستند که در جهان توسط ایران‌شناسان فراوانی معرفی و اشعارشان ترجمه شده است. چون این دو شاعر از نقاط مشترک اندوه‌ها و دردها و تجربه‌های بشری حرف می‌زنند. گوته می‌گوید من هر چه دارم از حافظ دارم. این شاعران به فطرت بشر دست یافته‌اند.

شاعر «کتاب صوتی اوسنه» گفت در یک غزل انتظار می‌رود که شاعر حداقل دو سه کشف شاعرانه داشته باشد. استفاده از تشبیهات تکراری و استفاده شده دیگر کارکرد خودش که زیبایی آفرینی باشد را از دست می‌دهد.

رفیعا درباره متن‌های ادبی گفت: بدون تردید، متن یا نثر ادبی یک قالب ادبی محسوب می‌شود چرا که  در حال حاضر تعریف قالب‌های ادبی گستره زیادی پیدا کرده است و تعریف حدود خودش را دارد. مثلا هیچ وقت روی کاریکلماتور، عنوان شعر سپید را نمی‌گذارند چون تعریف این قالب مشخص است.

او متذکر شد: باید در متن ادبی حوصله مخاطب را در نظر گرفت و متن را طولانی نکرد؛ همچنین نویسنده باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

نویسنده کتاب «خاطرات پستچی» از نثرهای خاص امیرخانی، سیدمهدی شجاعی و مرحوم تشکری یاد کرد و درباره خاص بودن سبک تاکید کرد که خودتان را مقید به نوشتن و خواندن کنید. این کمک می‌کند تا خزینه واژگانی زیاد داشته باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =