نشست آنلاین پرنده‌های کاغذی برگزار شد

نشست آنلاین پرنده‌های کاغذی با حضور اعضا ادبی مراکز کانون استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست آنلاین پرنده‌ها با رویکرد، تمرینی برای نوشتن خلاق در فضای مجازی توسط مربی آفرینش‌های ادبی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست که ویژه‌ی اعضای مکاتبه‌ای برگزار شد، خدیجه حاجی‌زاده مربی آفرینش‌های ادبی، خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در نشست آنلاین «سه راه شگفت انگیز برای نوشتن» شامل رویا، خواب، خاطره که در اسفند ماه‌ ‌۱۴۰۰ برگزار شده بود؛ را برای اعضا یادآوری کرد.
حاجی‌زاده در ادامه به مبحث نامه‌نگاری به عنوان تمرینی برای نوشتن خلاق پرداخت و گفت: نامه‌ها از گذشته تاکنون پل ارتباطی میان انسان‌ها بوده‌اند و آن‌چنان اهمیت دارند که در ادبیات ایران و جهان نامه‌هایی ارزشمند به یادگار مانده است.
وی افزود: از این آثار می‌توان از نامه‌های زیبای احمد شاملو به همسرش آیدا که در مجموعه‌ای به نام «مثل‌خون در رگ‌های من» گردآوری شده یا نامه‌های کافکا نویسنده‌ی آلمانی تبار به پدرش نام برد، که هر چند هرگز به دست او نرسید، اما از نامه‌های ماندگار در ادبیات جهان محسوب می‌شود. همچنین نامه‌های سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد به یکدیگر از نامه‌های خواندنی است که میان این زوج نویسنده رد و بدل شده‌ است.
حاجی‌زاده گفت: اهمیت نامه در ادبیات تا آن جا است که برخی از آثار ماندگار ادبیات جهان در قالب‌نامه نوشته شده‌اند. مثل «بابالنگ‌دراز» اثر جین وبستر و یا آثاری نظیر «برسد به دست استاد نهنگ عزیز» و «با احترام از طرف زرافه» نوشته‌ی مگومی ایواسا و مجموعه ی «فلیکس» نوشته‌ی آنت لنگن می‌توان نام برد.
وی گفت: نامه‌هایی که در ادبیات جهان ماندگار شده‌اند گاهی نوشته‌هایی است که به دست صاحبانشان نرسیده و گاه نویسنده قصد داشته آنها را نزد خودش نگه دارد. این نامه‌ها شاید به خاطر جذابیتی که داشته‌اند، سال‌ها بعد توسط دیگران در مجموعه‌هایی به چاپ رسیده‌اند و به دلیل خصوصی بودنشان معمولاً کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزند.
سپس، حاجی‌زاده یکی از نامه‌های کتاب بابالنگ‌دراز را برای اعضا خواند و با آن‌ها گفتگو کرد و گفت: در این نامه شنیدید که جودی در ابتدا درباره‌ی چند اتفاق از اتفاقات پیرامونش نوشته بود. سپس به بیان احساساتش پرداخته بود. او همچنین از کارهایی که به تازگی انجام داده و همچنین از پیشرفتش در امر آموزش برای بابالنگ دراز نوشته بود.
این مربی ادبی افزود: با بررسی در این نامه متوجه می‌شویم که نامه نوشتن، می‌تواند برای ما به کاری شیرین و جذاب تبدیل شود. ما می‌توانیم به راحتی برای مخاطبان از روزمرگی‌ها، احساسات وعواطف، بنویسیم.
وی اظهار داشت: با نوشتن نامه، ناخودآگاه نوشتن احساسات و عواطف، توجه به محیط پیرامون و نوشتن اتفاقات روزمره را تمرین می‌کنید و متوجه می‌شوید چه قدر در نوشتن پیشرفت کرده‌اید. چرا که توانسته‌اید هر آن چه را در ذهنتان می‌گذرد، روی کاغذ بیاورید.
در پایان نشست حاجی‌زاده از اعضا خواست همین امروز نامه‌نگاری را برای هر شخصی که دوست دارند خواه این شخص واقعی باشد و خواه خیالی و زاییده‌ی ذهن آن‌ها شروع کنند. آن وقت علاوه بر این که در بلند مدت ذهنیات خود و روزمرگی‌هایشان را روی کاغذ آورده‌اند، نوشتن برایشان به کاری شیرین و لذت بخش تبدیل می‌شود و علاوه بر آن تمرین‌های منحصر به فردی نیز برای نوشتن انجام داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =