والدین کرمانشاهی با مسائل تربیتی آشنا می‌شوند/جلسه نخست؛ خانواده و مساله تربیتی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مرکز ازدواج و خانواده استان کرمانشاه، سلسله‌برنامه‌های آموزشی و تربیتی را ویژه خانواده‌ها و به میزبانی مراکز کانون برگزار می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اولین جلسه در حوزه خانواده و مساله تربیتی روز دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ و در مرکز شماره ۱۲ کانون پرورش فکری کرمانشاه برگزار شد.

محمد خیاط‌زنجانی، سرپرست کانون استان کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: مجموعه سامانه پاسخگویی به مسائل تربیتی کانون پرورش فکری استان کرمانشاه با برنامه‌ریزی انجام شده، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی برای خانواده‌های علاقه‌مند به حوزه تربیتی کرده است.

خیاط‌زنجانی گفت: در اولین برنامه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مرکز ازدواج و خانواده استان کرمانشاه، برنامه آشنایی با مسائل تربیتی را ویژه خانواده‌های اعضای کانون برگزار کرد.

بر همین اساس، مجتبی باقرپناه، مدرس، مشاور دانشگاه و مشاور آموزش و پرورش کرمانشاه، به عنوان سخنران این برنامه به ارائه مطالب آموزشی متناسب با موضوع برنامه پرداخت.

باقرپناه، با اشاره به این موضوع که پنج دسته از کودکان و نوجوانان در معرض خطر هستند، به تشریح یکی از این گروه‌ها که دارای خانواده‌های پرخطر بود اشاره کرد.

او سپس، به بحث اهمیت ارتباط در زندگی پرداخت و گفت: اختلاف‌نظر طبیعی است. اما اگر منجر به تنش شود آسیب‌زا است.

باقرپناه به سبک‌های اشتباه در روابط که منجر به تنش می‌شود اشاره و سبک درست و همچنین، آثار تنش در فرزندان را تشریح کرد.

این مدرس دانشگاه در بخشی دیگر از سخنانش به والدین موفق پرداخت.

باقرپناه، والدین موفق را دارای دو ویژگی معرفی کرد و گفت: این دو ویژگی؛ دانایی و توانایی هستند.. دانش و اطلاعات لازم؛ دانایی و به کار بردن آن اطلاعات به توانایی منجر می‌شود.

این استاد دانشگاه، کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر هستند را شامل پنج دسته عنوان کرد. یک دسته کودکان و نوجوانانی که خانواده پرخطر دارند.که از ویژگی این خانواده‌های پرخطر، یکی اعتیاد والدین و یا تنش و مربوط به عدم صمیمیت در خانواده است.

او با اشاره به اینکه؛ انسان‌ها یک‌سری نیازهای بنیادی دارند، افزود: از زمانی که انسان‌ها به دنیا می‌آیند تا زمان مرگ، این نیازها در وجود آنها هست. که این نیازها شامل: احساس شایستگی، خودمختاری، ارتباط، و...است.

باقرپناه درباره ارتباط نیز گفت: درصد بسیار بالایی، حدود ۸۰ تا ۸۵٪ اوقات بیداری ما در ارتباط با دیگران سپری می‌شود و یا چهره به چهره و حضوری و یا در فضای مجازی.

او همچنین، افزود: ۸۰٪ کیفیت زندگی، به ارتباط و نحوه درست در زندگی بر می‌گردد. ارتباط مساوی است با اختلاف نظر و اگر به تنش منجر شود، مشکل‌آفرین است.

باقرپناه به روش‌های غلط در برخورد با اختلاف نظر که منجر به تنش می‌شود اشاره و روش‌های اشتباه و تاثیر آن بر فرزندان را تشریح کرد.

او موضوع‌هایی چون: آثار تنش در خانواده و آثار عدم صمیمت بر فرزندان، رفتار تحقیرگرانه و مقایسه‌آمیز والدین، پنج زبان ابراز علاقه و ابراز محبت به فرزند و همسر، عوامل زمینه‌ساز طلاق در جهان و عوامل زمینه‌ساز طلاق در ایران و برخی نکته‌های کلیدی در ارتباط با فرزندان، ...را نیز بیان کرد.

همچنین، در این جلسه به آثار تنش فرزندان، روش‌های درست و غلط در برخورد با اختلاف نظر، قوانین و اصول قهر کردن در خانواده، و...نیز اشاره شد.

در پایان این برنامه، سخنران جلسه به سوال‌های خانواده‌های شرکت‌کننده پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =