اعلام اسامی برگزیدگان در 2 بخش قصه‌گویی

داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: احیا و بازنگری قصه‌ها بر اساس آداب و رسوم فرهنگ بومی محلی یزد یکی از اهداف جشنواره است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فرزانه فرازمند، داور جشنواره چله قصه‌ها گفت: چهارمین جشنواره قصه‌گویی بومی محلی چله قصه‌ها را با یاد و خاطره پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان استاد مهدی آذر یزدی، به لطف پروردگار و با همت دوستان قصه‌گو و برنامه‌ریزان گرامی به پایان رساندیم.
او گفت: هیئت داوران جشنواره ضمن تقدیر و تشکر از تلاش همه دست اندرکاران و قصه‌گویان در شرکت فعال در روشن نگه‌داشتن مشعل پر نور قصه‌گویی نکاتی را برای بهبود کیفیت قصه‌ها بیان می‌کند.
به گفته این داور: مناسب‌سازی قصه‌ها با توجه به مخاطب یزدی، احیاء و بازنگری مبتنی بر فرهنگ بومی محلی یزد و شهرستان‌های وابسته که هر کدام به نوبه خود آداب و رسوم خاصی دارند از اهداف اولیه این جشنواره است بنابراین انتظار می‌رود قصه‌گویان در گویش قصه‌ها اهتمام لازم داشته باشند.
او گفت: اگر چه ممکن است باقیمانده برخی سنت‌ها و آداب بیانگر نادیده گرفتن بخش مهم و تاثیرگذاری از جامعه یعنی زنان باشد اما تناسب قصه‌ها با نیازها و باورهای روز جامعه مورد انتظار است، چنانچه در بین همین آداب با موارد بسیاری روبرو هستیم که زنان به نیکی تحسین شده و مورد احترام قرار گرفته‌اند.
فرازمند ادامه داد: هر قصه در بیان بر پایه سه محور اصلی شکل می‌گیرد آغازبندی، میان‌بندی و پایان‌بندی ، بسیاری از قصه‌گویان ورود ابزار به قصه را صرفا برای طراحی آغازبندی قصه به کار گرفته‌اند و در طول قصه حضور ابزار سؤالی بی پاسخ برای مخاطب بود یا در طول قصه، قصه‌گو به نیکی از آن بهره نبرد.
او تصریح کرد: حتی اگر ابزار برای آغازبندی باشد یا به عنوان شغل یا کار فعلی قصه‌گو در قصه وارد نشود لازمست به ذهن و اندیشه مخاطب پاسخی درست بدهد به نحوی، کلیشه رفتاری قصه‌گویان تبدیل نشود.
به گفته این داور: بسیاری از این کارها و روش انجام آن خود می‌تواند الگویی برای مخاطب باشد و اگر چنین نباشد به نظر می‌رسد استفاده از این روش صرفا برای کنترل استرس قصه‌گو است و رابطه مستقیمی با مخاطب ندارد.
فرزانه فرازمند گفت: پرهیز از کلیشه‌ها و الگوهای تکراری و نخ نما برای ورود به قصه مثل بیان عبارت " به رسم همه قصه‌ها یکی بود یکی نبود" یا " از مادربزرگم شنیدم" یا "ننه آغام چنین گفتند" و ... ، زیرا اولین برخورد مخاطب با قصه‌گو در آغازبندی صورت می‌گیرد و بیشترین خلاقیت قصه‌گو اینجا نمایان و تاثیر گذار است.
این داور از استفاده برخی از افعال منفی به قصه‌گو انتقاد کرد و بیان داشت: نقش قصه‌گو همواره الگوپذیری و اثرگذاری است با این حال برخی قصه‌گویان افعال منفی فلان شخصیت را به خود منتسب می‌کنند این در حالی است که او به عنوان یک الگو و یک کتابخوان و قصه‌گو در دید مخاطب حضور پیدا کرده است.
فرازمند اظهار داشت: فراموش نشود که بزرگترین ابزار قصه‌گو توانایی شخصی و شخصیتی اوست لذا توصیه می‌شود قصه‌گویان در شناخت بدن، صدا و لحن تمرینات لازم را داشته باشند.
داور جشنواره چله قصه‌ها در پایان از قصه‌گویان و داوران تشکر کرد و گفت: امید است در سال‌های آتی باز هم شاهد رشد قصه‌گویان در انتخاب قصه و اجرا باشیم.
هیات داوران در بخش دختران وپسران بالای 12 سال، زنان و مردان بالای 18 سال متشکل از فرزانه فرازمند، سید حسین پیغمبری و محمدرضا آخوندی بودند .

اسامی برندگان در بخش کودکان بالای 12 سال به شرح ذیل است: 
1-طه اعتمادیان از میبد کسب رتبه برتر با قصه روباه دم کل
2-سید امیر فرشاد خوشنام از یزد کسب رتبه برتر با  قصه غوغای حقیقت
3-مائده رجب‌زاده از تفت کسب رتبه برتر با قصه دروغ بزرگ
4-نجمه شریفی از یزد کسب رتبه برتر با قصه روغن فروش
5-شادی فلاح از تفت کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه تیفون و عم جزء
6-مبینا فلاح از ابرکوه کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه خودم بلد بودم

اسامی برندگان در بخش زنان و مردان بالای 18 سال به شرح ذیل است:
1-سهیلا تاج آبادی از هرات کسب رتبه برتر با قصه چه جوری شد که این جوری شد
2-اکرم السادات حیدری از مهریز کسب رتبه برتر با قصه نمکک
3-محبوبه حمیدی از یزد کسب رتبه برتر با قصه علی بونه گیر
4-ریحانه عباسی از میبد کسب رتبه برتر با قصه حرف نزن دختر
5-فرزانه قاسمی از میبد کسب رتبه برتر با قصه نذری بی بی صغری
6-فریبا قیومی زاده از ابرکوه کسب رتبه برتر با قصه رعنا و اعلا
7-مهدیه کشوری مقدم از یزد کسب رتبه برتر با قصه چوب گرده زن
8-شیرین السادات خوشنام از یزد کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه عاروس بی اصول
9-زینب رجبی از یزد کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه سوزوکی
10-محمد حسین زارع از میبد کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه حاج احمد و برادران
11-سمیه فلاح از تفت کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه ننه آغا
12-سمیه منصوری زاده از یزد کسب رتبه شایسته تقدیر با قصه طلای خیس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =