گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

همزمان با ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مراکز کانون پرورش فکری در استان‌ها برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در کنار برنامه‌های مراکز، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری در پیامی با بیان اینکه ادبیات ارزشمند و هدفمند کودک و نوجوان، نقشی موثر در تعلیم و تربیت نسل‌ها دارد و هدف مهم آن رشد و تعالی کودکان و نوجوانان و رسیدن به کمال است؛ این روز را تبریک گفت. به دنبال پیام تبریک مدیرعامل، مدیران کل کانون در استان‌های ایلام، فارس و همدان نیز این روز را تبریک گفتند.

همچنین اعلام فراخوان جشنواره شعر کودک «بر بال امنیت» و برگزاری نمایشگاه تصویرگری «آفتاب آفرینش» در نگارخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری از سوی موزه ملی هنر و ادبیات کودک نیز از دیگر برنامه‌های ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بود.

معرفی مهدی آذر یزدی در کانون استان البرز

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز ویژه‌برنامه‌هایی را به مناسبت ۱۸ تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اجرا کردند. بخش مهمی از این ویژه‌برنامه‌ها به معرفی «مهدی آذریزدی»، پدر ادبیات کودک ایران و آثار او اختصاص داشت.

اجرای طرح‌های دیواری با این موضوع، تهیه نماهنگ‌های معرفی شخصیت و کتاب، شعرخوانی، قصه‌گویی، برگزاری کارگاه کاردستی و معرفی کتاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

انجمن قصه‌گویی کانون البرز نیز با دعوت از مریم مهدی‌پور عضو ارشد مرکز شماره ۴ کانون کرج و سوگل باقری عضو نوجوان مرکز مجتمع کانون استان، ویژه‌برنامه زنده‌ای را در صفحه رسمی مجازی خود برای علاقه‌مندان برگزار کرد.

طاهره‌سادات سجادی، مربی مسوول مرکز مجتمع آفرینش‌های کرج نیز در برنامه تلویزیونی «یه صبح دیگه» سیمای البرز، ضمن معرفی این روز بر اهمیت حضور کودکان و نوجوانان در مراکز کانون استان و فعالیت کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن در دوران نوجوانی و جوانی تاکید کرد.

برگزاری نشست ادبی به یاد مهدی آذریزدی در کانون استان بوشهر

اعضا و مربیان کانون استان بوشهر، روز ادبیات کودکان و نوجوانان و یاد و خاطره مهدی آذریزدی را در مراکز خود گرامی داشتند. در همین راستا ویژه‌برنامه‌ای از سوی واحد آفرینش‌های ادبی با مشارکت مراکز شماره یک و دو استان بوشهر برگزار شد.

همچنین مرکز فرهنگی هنری اهرم نیز طی ویژه برنامه‌ای با عنوان «پیر قصه‌گو» و مرکز فرهنگی هنری کاکی نیز با نشست ادبی «بیایید با کتاب‌ها بزرگ شویم» این روز را گرامی داشتند.

برگزاری اختتامیه‌ جشنواره‌ «پرنده بر سیم سطر» در کانون استان تهران

آیین پایانی جشنواره‌ ملی علمی-ادبی «پرنده بر سیم سطر» به میزبانی کانون استان تهران و با حضور مسوولان کانون، داوران، برگزیدگان و تعدادی از مربیان ادبی کانون استان در آستانه‌ روز ادبیات کودک و نوجوان در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری در خیابان حجاب برگزار شد.

پس از اعلام اولیه و ارسال فراخوان، شرکت‌کنندگان حدود ۳۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره در چهار بخش؛ شعر، داستان، نقد ادبی و مقاله و جستارنویسی ارسال و پس از داوری ۱۱ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

در ابتدای این برنامه علی رشیدی‌نیا سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، دقایقی در خصوص روند جشنواره و اهمیت برگزاری چنین ویژه‌برنامه‌هایی صحبت کرد.

در ادامه نماهنگی با نقش‌آفرینی داوران این جشنواره برای حاضران پخش شد و پس از آن گفت‌وگویی با بیوک ملکی و جعفر توزنده‌جانی به نمایندگی از داوران بخش شعر صورت گرفت. بخش بعدی جشنواره به شعرخوانی و داستان‌خوانی نفرات نخست این دو بخش اختصاص داشت.

در این برنامه انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری به‌عنوان نماینده‌ داوران بخش نقد کتاب و افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و نماینده‌ داوران در بخش مقاله و جستارنویسی دقایقی صحبت کردند.

در پایان نیز نفرات برتر بخش‌های مختلف با دریافت لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

برگزاری نشست‌های ادبی در کانون استان چهارمحال و بختیاری

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست‌های ادبی در مراکز استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان چهارمحال و بختیاری نیز هم‌راستا با برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۱ و ارزش‌گذاری این روز، برنامه‌های متنوعی را از سوی مربیان ادبی در مراکز فرهنگی و هنری استان اجرا کرد که از آن جمله می‌توان به نشست ادبی «آذر یاد» در مرکز بن اشاره کرد.

در این نشست که با هدف معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی به‌صورت حضوری اجرا شد ۱۸ نفر از اعضای نونگاه و نوجوان مرکز حضور داشتند و با شیوه‌ها و شگردهای بازنویسی و بازآفرینی متون کهن آشنا شدند.

برگزاری برنامه‌ «بر بال واژه‌ها» در مرکز بروجن از دیگر برنامه‌های این روز بود، در این نشست تخصصی که با حضور ناهید سلیمانی برگزار شد اعضای نونگاه و نوجوان مرکز بروجن حضور داشتند و به نقد و بررسی برخی از آثار مهدی آذریزدی پرداختند.

همچنین نشستی تخصصی در مرکز شماره ۱ شهرکرد برگزار شد و ۳۲ نفر از اعضای نوجوان و ارشد مرکز شماره ۱ شهرکرد گردهم آمدند تا با شیوه‌های ساده‌سازی و بازنویسی داستان‌های پهلوانی و اسطوره‌ای شاهنامه (با تاکید بر داستان پادشاهی کیومرث) آشنا شوند.

برگزاری برنامه‌ ادبی «چهره‌های ماندگار» در مرکز فرخ‌شهر از دیگر برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بود. این برنامه با حضور لیلا جعفری شاعر و ۱۲ نفر از اعضای نونگاه و نوجوان برگزار شد و اعضا با شیوه‌های بازنویسی و بازآفرینی متون کهن آشنا شدند.

نشست تخصصی ادبی «ردپای واژه‌ها» نیز در مرکز هفشجان برگزار شد، در این نشست که مختص ۳۵ نفر از اعضای گروه سنی نونگاه، نوجوان و ارشد بود کارشناس مهمان، عزت‌الله صدیقی نویسنده و منتقد ادبی به نقد و بررسی آثار اعضا پرداخت.

خوانش قصه‌هایی از مهدی آذریزدی در کانون استان خراسان جنوبی

همزمان با فرا رسیدن ۱۸ تیر اعضای کتابخانه سیار روستایی زیرکوه با زندگی این نویسنده بزرگ و تعریف ادبیات کودک و نوجوان بیشتر آشنا شدند.

معرفی مهدی آذریزدی و آثار وی، قصه‌گویی بر اساس یکی از قصه‌های مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به نام «حکم ناحق» و خوانش چند داستان کوتاه از این مجموعه برای بچه‌ها از برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه سیار روستایی زیرکوه بود.

همچنین با تلاش اعضای کارگاه ادبی مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون در شهرستان قاین با هدف گرامی‌داشت ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، آشنایی اعضا با شخصیت‌های ادبی حوزه کودک و نوجوان، تقویت توانمندی‌های ادبی اعضا، ویژه برنامه «سخن عشق» با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای دختر مرکز برگزار شد.

حافظ‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، معرفی کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، معرفی مهدی آذریزدی، اجرای نمایش من حافظ هستم از جمله برنامه‌های این برنامه ادبی بود.

مرکز فرهنگی هنری کانون در شهرستان سرایان نیز طی ویژه‌برنامه‌ «مهدی آذریزدی دوستت داریم» با حضور جمعی از اعضای این مرکز یاد و خاطره این نویسنده را گرامی داشتند.

کودکان و نوجوانان عضو مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون در شهرستان طبس هم با شرکت در ویژه برنامه‌ای با تعدادی از نویسندگان آشنا شدند.

گردهمایی به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در کانون استان خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی نیز در روز ملی ادبیات کودک و نوجوان شاعران و نویسندگان این حوزه در محل مرکز یک بجنورد گردهم آمدند و گفت‌وگو کردند.

اجرای نمایش عروسکی در کانون استان سیستان و بلوچستان

در استان سیستان و بلوچستان هم ویژه‌برنامه‌ روز ادبیات کودک و نوجوان با همت همکاران مراکز فرهنگی‌هنری شماره دو زابل، نیکشهر، شماره یک و چهار زاهدان و شماره دو زابل اجرا شد.

در این ویژه‌برنامه، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به منظور ارج نهادن به مهدی آذریزدی و تاثیر وی بر ادبیات کودک و نوجوان، برنامه را با معرفی این شخصیت محبوب آغاز کردند و در ادامه چند جلد کتاب به حاضران در نشست معرفی شد.

اثرخوانی اعضا بخش دیگری از این برنامه بود و سپس اعضا در قالب بحث آزاد، اطلاعات خود را در جمع دوستان به اشتراک گذاشتند.

بازی و سرگرمی و اجرای نمایش عروسکی پایان‌بخش برنامه‌های این مراکز بود.

تأکید بر ادبیات کودک در برنامه‌های کانون استان سمنان

به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نسرین قربانی نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان در گفت‌وگویی ضمن بیان ویژگی‌های یک اثر ادبی مطلوب برای مخاطبان کودک و نوجوان، عنوان کرد: یک اثر ادبی مطلوب باید با زبان و بیان، درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودک و نوجوان، متناسب بوده و به رشد و پرورش شخصیت او کمک کرده و او را به مطالعه‌کردن علاقه‌مند کند و در نهایت مطالعه‌ی اثر، او را سرگرم کرده و برایش لذت‌بخش باشد.

این نویسنده با اشاره به نهادینه‌شدن ارزش‌های انسانی فراوان در وجود کودک از طریق مطالعه‌ آثار ادبی مناسب، ابراز کرد: ارزش‌هایی مانند دوست‌داشتن، احترام به دیگران، همکاری، عشق به وطن، احساس امنیت و شادی و هم‌چنین کمک به هم‌نوع با مطالعه‌ آثار ادبی به کودک آموخته می‌شود.

این کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در ادامه افزود: ادبیات به‌خوبی به کودک نشان می‌دهد که هر فرد در شرایط مختلف چه عواطف و احساساتی تجربه می‌کند و خواندن کتاب‌هایی که از احساسات شخصیت‌های داستان سخن می‌گوید در پذیرش احساسات شخصی توسط کودک و درک متقابل احساسات افراد اثر مثبتی دارد.

همچنین محمدعلی دهقانی نویسنده و عضو پیشکسوت مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری سمنان بر نقش ارزنده‌ مربیان دلسوز و کاردان مراکز فرهنگی‌هنری در زنده‌نگه‌داشتن نام کانون، تأکید و اظهار کرد: با دیدن مرغک کانون، احساس تعلق و غرور می‌کنم. مربیان کانون در گوشه و کنار کشور، همه‌جا این شمع را روشن نگاه داشته‌اند و با ایمان و عشق به کار خود مشغول‌اند؛ اما برای این‌که آن «مرغک» زیبای افسانه‌ای بماند و اعتبار و عظمت خودش را دوباره به‌دست آورد، ابداً کافی نیست.

وی درباره مرغک کانون گفت: مرغک کانون همیشه به من حس و حال خوبی می‌داد و با دیدنش هم یک نوع احساس تعلق و هم نوعی احساس غرور می‌کردم. حالا همان‌طور است و اما در آن روزگار؛ یعنی دوران کودکی و نوجوانی ما یک لطف شیرینی خاصی داشت، کانون امروز خیلی تغییر کرده‌است و برای این‌که کانون عظمت، شکوه و اعتبار گذشته را بازیابد بایست به گذشته و ارزش‌های گذشته‌اش و به آثار، فعالیت‌ها و تولیدات گذشته‌اش برگردد.

تقدیر از برگزیدگان مهرواره ادبی در کانون استان فارس

همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان کارگروه بزرگداشت روز ادبیات کودکان و نوجوانان اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اسامی برگزیدگان مهرواره ادبی «وقتی واژه‌ها گل می‌دهند» را اعلام کرد.

این مهرواره به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و با هدف گرامی داشت این روز، خلق آثار بدیع و خلاق و آشنایی با ادبیات کهن و کتاب‌های مهدی آذریزدی در قالب شعر و داستان در دو بخش ویژه و آزاد، برای اعضای نونگاه و نوجوان مراکز فرهنگی هنری برگزار شد. بر این اساس در ویژه برنامه‌ای که به صورت حضوری مجازی در شیراز برگزار شد از برگزیدگان این مهرواره تقدیر به‌عمل آمد.

برگزاری ویژه‌برنامه‌ای برای معرفی مهدی آذریزدی در کانون استان قزوین

در استان قزوین نیز هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، چند ویژه‌برنامه مناسبتی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان قزوین اجرا شد.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون تاکستان در برنامه‌های خود معرفی شخصیت و زندگی‌نامه مهدی آذریزدی، بلندخوانی داستانی از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و معرفی آثار این نویسنده فقید را داشت.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک قزوین هم ویژه‌برنامه‌ای با حضور ۴۵ نفر از اعضا برگزار کرد. معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی، قصه‌گویی، معرفی کتاب و بحث آزاد درباره ادبیات کودک و نوجوان از جمله فعالیت‌های این برنامه بود.

برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب در کانون استان قم

کانون استان قم هم نمایشگاه تخصصی کتاب ویژه کودکان و نوجوانان قم با شعار «تابستان با طعم کتاب» را با حضور مسوولان استان قم افتتاح کرد.

این نمایشگاه با حضور محمد غفاری سرپرست کانون پرورش فکری استان قم، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، محمود پوروهاب شاعر و نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان، سعید تهرانی مدیر اداره هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، حجت‌الاسلام فتاحی نماینده امام جمعه پردیسان، عبدالمنافی مدیر سابق کانون پرورش فکری قم و حضور پرشور اعضا در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم افتتاح شد.

در این نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان در رده‌های سنی مختلف عرضه می‌شود. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر جمال، نشر جامعه‌القرآن، نشر کتابک و نشر جمکران پنج انتشاراتی هستند که آثار خود را در این نمایشگاه عرضه کرده و غرفه مجلات و مطبوعات کودک و نوجوان با محوریت دفتر تبلیغات اسلامی نیز در نمایشگاه دایراست.

برگزاری نشست‌های ادبی، دیدار با نویسندگان و شاعران برجسته، جلسات کتابخوانی، معرفی و نقدوبررسی آثار و... از رویدادهای این نمایشگاه خواهد بود.

برگزاری مهرواره ادبی در کانون استان کردستان

مرکز شماره سه سنندج به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذریزدی بر آن شد تا در این راستا برنامه‌ای با هدف جذب و پایداری اعضا، ایجاد رقابت سالم و دریافت شور و نشاط بچگی و آشنایی والدین با فعالیت‌های کانون اجرا کند.

قصه‌گویی والدین و اعضای ارشد این مرکز یکی از مهمترین بخش‌های این برنامه بود که زیبایی خاصی به برنامه بخشیده بود و مشارکت مادران در اجرای قصه‌ها شور و شعف ایجاد کرده بود.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به معرفی شخصیت مهدی آذریزدی، شعرخوانی اعضا، قصه‌گویی، نمایشنامه‌خوانی مداد سیاه و رنگین‌کمان از سوی اعضای نونهال و همچنین خاطرگویی والدین اشاره کرد.

همچنین مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان کردستان همزمان با گرامی‌داشت روز قلم تا روز بزرگداشت مهدی آذریزدی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اقدام به برپایی سومین مهرواره ادبی از اندیشه تا قلم کرد.

در همین راستا از دو نویسنده استان کردستان محمد لطیف پندار و فرید صفاری دعوت کرد تا در این محفل ادبی حضور به هم رسانند.

«یک لقمه داستان» در کانون استان گلستان

کانون پرورش فکری گلستان نیز با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ویژه‌برنامه‌ «یک لقمه داستان» را برای اعضای ادبی حوزه غرب استان، در محل کانون کردکوی واقع در پارک شهرداری برگزار کرد.

این ویژه‌برنامه با حضور اعضای ادبی شهرهای گرگان، آق قلا، کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان و با حضور عبدالصالح پاک، نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان به‌عنوان مهمان برگزار شد.

برگزاری نشست ادبی در کانون استان گیلان

در کانون استان گیلان نیز نشستی مجازی با موضوع ادبیات کودک و نوجوان و با حضور اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و اردبیل برگزار شد.

طاهره شهابی شاعر و منتقد در این نشست با تاکید بر این مهم که مخاطب‌شناسی و شیوه‌های ارایه خلاقانه، لازمه سرودن است، گفت: برای تحکیم حکمرانی در عرصه شاعری و انتقال پیام نیز نیازمند دقت‌نظر، به‌گزینی و بهره‌گیری از واژه‌های پرتوان هستیم.

این شاعر و منتقد ادبی اضافه ‌کرد: فراهم‌سازی پیش‌نیازها و ورود به حیطه تاثیرگذاری، مقدمات بهره‌گیری مناسب از وزن، قافیه، ردیف و دیگر ملزومات سرودن یک شعر فاخر را فراهم‌ می‌کند.

خالق مجموعه اشعار «شبیه صبح خرداد» و «یادداشتی برای ماه» در ادامه صحبت‌های خود که با خوانش آثار از سوی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و اردبیل و نقد اشعار همراه‌ بود، از اهمیت مطالعه آثار شاعران و نویسندگان نام‌آشنای دیروز و امروز و هم‌چنین، استفاده از زبان امروزی در سرودن شعر صحبت‌کرد و توجه به این مهم را در خلق آثار مهم و اثربخش‌ خواند.

حس‌آمیزی و گنجاندن ضرب‌المثل‌ها در ابیات شعر، ساختار استوار و پایان‌بندی مناسب نیز از دیگر مقدمات خلق شعر فاخر است که در صحبت‌های طاهره شهابی به آن اشاره شد.

وی پایان سخنان خود را به تبیین نقش کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای آگاهی و بینش مخاطبان اختصاص‌داد و از اعضای نوقلم کانون برای مطالعه و ممارست در امر یادگیری و بهره‌گیری از دانش مربیان پرتلاش این نهاد فرهنگی دعوت‌کرد.

نمایش نماهنگ با هدف تشریح دیدگاه‌های مهدی آذریزدی در ارتباط با اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی میهمان برنامه، از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

برگزاری ویژه‌برنامه‌های ادبی در کانون استان مرکزی

مراکز کانون استان مرکزی نیز ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را با معرفی شخصیت و کتاب‌های مهدی آذریزدی گرامی داشتند.

برنامه‌های معرفی کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، معرفی شخصیت مهدی آذریزدی، برگزاری کارگاه‌های کاردستی، نقاشی و سفال با موضوع ادبیات کودک و نوجوان، برگزاری انجمن ادبی آوای قلم در مرکز فرهنگی هنری شماره یک ساوه، زیبانویسی جملاتی با موضوع اهمیت نوشتن، ساخت اوریگامی مداد، برگزاری انجمن ادبی خیال خورشید با حضور فاطمه ظهیری نویسنده کتاب «آواز درناها» در مرکز فرهنگی هنری شازند، اجرای طرح ادبی از فعالیت‌های کانون استان مرکزی بود.

اجرای برنامه‌های کتابخوانی و قصه‌گویی در کانون استان هرمزگان

همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان ویژه برنامه گرامی‌داشت مهدی آذریزدی نویسنده و پدر ادبیات کودک و نوجوان با حضور طاهره مسافری کارشناس ادبی، مربیان ادبی، فرهنگی و اعضای کانون در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای برنامه کارشناس ادبی استان به معرفی شخصیت و زندگی‌نامه مهدی آذریزدی نویسنده فقید کودک و نوجوان پرداخت.

وی گفت: مهدی آذریزدی در اسفند ۱۳۰۰ خورشیدی در شهر یزد چشم به جهان گشود. بزرگ‌ترین لذت زندگی پیر قصه‌گوی یزد از همان نوجوانی‌اش، کتاب خوان بود و او تمام عمر خود را صرف نوشتن کتاب کودک کرد.

مسافری افزود: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» آثار منثور این نویسنده است. او به خاطر «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» در ۱۳۴۲ خورشیدی، برنده جایزه یونسکو شد.

سپس حاجی‌زاده مربی ادبی کانون، ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با شخصیت آذریزدی و آثار این نویسنده موفق، فعالیتی را در قالب مسابقه اجرا کرد و به برندگان جوایزی تعلق گرفت.

در پایان برنامه به کودکان و نوجوانان نشانگر کتاب با طرح «قصه‌های خوب برای بچه‌های» خوب اهدا شد.

همچنین تمامی مراکز سراسر استان هرمزگان روز ادبیات کودک و نوجوان را با برگزاری برنامه‌هایی ویژه همچون کتابخوانی و قصه‌گویی، معرفی شخصیت نویسندگان برجسته کودک و نوجوان گرامی ‌داشتند.

برگزاری نشست ادبی با حضور افشین علاء در کانون استان همدان

در استان همدان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی با موضوع «بررسی دایره واژگانی در شعر کودک» با هدف آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، شناخت تنگناها و موانع شعر کودک با حضور افشین علا، شاعر و منتقد نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست افشین علاء توجه به مقتضیات زبانی مخاطب را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: شاعر با آزادی کامل، دایره‌ای از مفاهیم و مضامین را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و مخاطب با هر سطحی از دانش و آگاهی با شعر ارتباط برقرار می‌کند.

این شاعر کودک و نوجوان دایره واژگانی در شعر کودک را محدود دانست و گفت: با وجود این محدویت، نباید با مخاطب کودک پاک‌اندیش تصنعی حرف زد بلکه باید با آن‌ها به صورت طبیعی و روان سخن گفت.

در ادامه‌ این نشست، علا ضمن مهم برشمردن سلامت زبانی افزود؛ برای جذابیت زبان شعر می‌توان نگاه فانتزی به شعر داشت، اما نباید این نگاه بر فضای شعر غلبه پیدا کند به‌گونه‌ای که مخاطب از ظرفیت‌های کودکانه ادبیات فارسی که دارای ریشه بیش از هزار ساله است دور شود. بلکه باید مخاطب را ضمن دارا بودن از گنجینه اصالت با دنیای فانتزی آشنا کرد.

در ادامه‌ این نشست، شاعران و مربیان کارگاه ادبی کانون استان به شعرخوانی پرداختند و در خلال آن در مورد محتوا و فضای تصاویر و زبان شعر بحث و گفتگو کردند.

این نشست با حضور معاون فرهنگی و کارشناسان و مربیان ادبی و فرهنگی کانون به مدت ۹۰ دقیقه در فضای مجازی برگزار شد.

گل‌افشانی آرامگاه مهدی آذریزدی در کانون استان یزد

در استان یزد گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت استاد مهدی آذریزدی با حضور جمعی از مسوولان استان در کنار مزار وی برگزار شد.

در این روز مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد با غبارروبی و گل‌افشانی آرامگاه وی، یاد و خاطره این پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان را گرامی‌داشتند.

در پایان این مراسم احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید اجرای طرح جدید و مرمت و بازسازی آرامگاه آذر را داد.

شایان ذکر است ۱۸ تیر به مناسبت درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۱۳۸۸ به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است.

  • تبلیغ تلگرام کانون زیر خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =