هدف طنز خنداندن صرف نیست بلکه اصلاح و آگاه‌کردن است

هیات داوران دومین مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» که به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای در بخش‌های شعر و داستان به کار این مهرواره پایان داد/ هدف طنز خنداندن صرف نیست بلکه اصلاح و آگاه‌کردن است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، حسین تولایی شاعر و از کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان و دبیر هیات داوران دومین مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» در بخش شعر و داستان؛ متن بیانه را به شرح ذیل بیان نمود:

طنز یکی از تأثیرگذارترین، ماندگارترین، کاربردی‌ترین و رسانه‌ای‌ترین آثار در حوزه زبان است و در حوزه ارتباطات برای خود یک گفتمان ایجاد می‌کند. ازاین‌رو طنز یک فضای ارتباطی است؛ روایتی واقع‌گرا که شکل و لحن واقع‌گرایانه ندارد.

طنز روایتی هنری است که عدم تناسب‌های عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب و عادی به نظر می‌رسد بیان می‌کند که خودش مایه خنده می‌شود؛ طنزنویس، مخاطب را متوجه اتفاق‌های غیرمعمول و غیرمعقولی که در جامعه وجود دارد، می‌کند و تلاش دارد که نگاه دیگرگونه داشته باشد و با این ابزار به شناخت عدم قطعیت جهان کمک می‌کند؛ بنابراین هدف طنز خنداندن صرف نیست بلکه اصلاح و آگاه‌کردن است.

طبق این بیانیه در طنز با دو وجه مهم سروکار داریم، یکی شگردهای موقعیتی و دیگری سازوکارهای ارزیابی زبانی. در طنز موقعیت، طنزنویس از تکنیک‌هایی مانند غافل‌گیری و چرخش طنزآمیز و قراردادن شخصیت در موقعیت طنز استفاده می‌کند و در طنز کلامی از سازوکارهای زبانی مانند اغراق، ایجاز، چینش کلمات، هنجارگریزی، آشنایی‌زدایی، جناس، کنایه، طعنه، تشبیه، بازی‌های زبانی و دیگر شگردها و عناصر زبان بهره می‌برد.

هیات داوران دومین مهرواره طنز «یک وعده لبخند» ضمن سپاس از همه اعضای فرهیخته و اهل قلم شرکت‌کننده در این رویداد ادبی و نیز قدردانی از مربیان و کارشناسان آگاه، فهیم و دلسوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که عاشقانه و نفس‌به‌نفس بچه‌ها جهان زیست و کلمه را روشن نگاه می‌دارند، توجه به نکات زیر را ضروری می‌داند:

هر چیزی که بخنداند، لزوماً طنز نیست.

- در شعر و داستان طنز، قبل از هر چیز شعر و داستان‌بودن متن مهم است. ازاین‌رو توجه جدی به ویژگی‌ها و قواعد قالب شعر و داستان بسیار اهمیت دارد.

- کپی‌برداری از جوک‌ها و لطیفه‌های رایج جامعه با طنز اصیل تفاوت دارد.

- طنز واقعی با مطالبی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد و هدف‌شان تنها سرگرم‌کردن است، فرق می‌کند و چنین مطالبی نباید دستمایه سرودن و نوشتن قرار گیرد.

- مطالعۀ جدی، مستمر و تخصصی آثار طنزنویسان ایرانی و خارجی برای یک طنزنویس به‌شدت ضروری است.

- نوشتن و سرودن بر اساس محورها و اتفاق‌های جهان شخصی و اجتماعی خود و نیز تجربه‌های زیسته به همۀ اعضای علاقه‌مند کانون به طنزنویسی توصیه می‌شود.

بر همین اساس، اعضای هیات داوران در پایان با آرزوی سلامتی، شادی و آرامش برای همه شرکت‌کنندگان در این مهرواره، از مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان و همه برنامه‌ریزان این رویداد ارزشمند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زیبای اردبیل قدردانی می‌کند.

به امید سربلندی کارکنان و اعضای عزیز کانون در تمام عرصه‌های زندگی. باشد که تمام وعده‌هاتان لبخند و لبخند و بازهم لبخند!

اعضای هیات داوران در رشته‌ی شعر: افسون امینی، محمدرضا رستم‌پور، مریم اسلامی

اعضای هیات داوران در رشته‌ی داستان: شراره هاشم‌دباغیان، نگین صدری‌زاده، سمیرا قیومی

دبیر هیات داوران: حسین تولایی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل (تیرماه ۱۴۰۱)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =