عید تا عید/ دهه‌ی مبارک امامت و ولایت در مراکز کانون استان اردبیل

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در ایام‌الله دهه‌ی مبارک امامت و ولایت سال ۱۴۰۱ مجری ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی و اسلامی بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، با توجه به فرارسیدن دهه مبارک امامت و ولایت، کودکان و نوجوانان با حضور در مراکز کانون استان اردبیل از فیض و آموزش‌های نورانی و الهی این ایام فرخنده بهره‌مند شدند.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

مرکز شماره یک کوثر جهت آشنایی اعضا با جایگاه والای عید قربان و عید سعید غدیر خم برنامه‌های متنوعی را با حضور اعضای کودک و نوجوان برگزار کرد.

در ابتدای این برنامه که باهدف معرفی واقعه عید قربان و آشنایی اعضا بازندگی حضرت ابراهیم‌(ع) انجام شد، کتاب «بر بالین امپراتور» نوشته محمدعلی دهقانی برای اعضا معرفی و بخش «قربانی» با همراهی اعضا روخوانی شد.

هم‌چنین جهت آشنایی اعضا با وقایع عید سعید غدیر خم، کتاب‌های «خاندان» پاک نوشته‌ی مجید ملامحمدی، «مژده‌ای در کوهستان» نوشته‌ی سعید روح‌افزا و «امام علی و پرنده» نوشته‌ی نوری ایجادی برای اعضا معرفی و بخش‌هایی از کتاب «خاندان پاک» روخوانی شد.

در فعالیتی دیگر به همین مناسبت، اعضا به درست کردن کارت‌پستال مشغول شدند. در این فعالیت اعضا آرزوهای خود را در داخل کارت‌پستال نوشته و دعا کردند به یمن این اعیاد عزیز، خداوند منان آرزوهای تمامی کودکان و نوجوانان را برآورده نماید.

- مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر

به مناسبت گرامیداشت دهه‌ی امامت و ولایت و باهدف آشنا ساختن کودکان و نوجوانان با واقعه‌ی غدیر خم و همچنین زندگی حضرت ابراهیم (ع)، برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی با حضور اعضای کودک و نوجوان در مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر برگزار شد.

برپایی کارگاه قصه‌گویی، با روایت داستانی از زندگی حضرت اسماعیل(ع) نخستین برنامه اجراشده در این مناسب بود که در ادامه کارگاه نمایشی خلاق با همین مضمون توسط اعضای نوجوان مرکز اجرا شد.

معرفی شخصیت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) از دیگر فعالیت‌های انجام‌گرفته برای اعضا بود که در این فعالیت هم اعضا با بخش‌هایی از زندگی‌نامه، شخصیت، خصوصیات اخلاقی و رفتاری آنان آشنا شده و در ادامه به سوالات اعضا در این زمینه پاسخ داده شد.

برپایی کارگاه کارت‌پستال سازی به مناسبت عید قربان ویژه‌برنامه‌ی دیگری بود که با اعضای دختر انجام گرفت؛ در این برنامه ضمن تشریح واقعه‌ی عید قربان، اعضا با استفاده از ملزوماتی همچون مقوا، پنبه، رنگ و... به ساختن کارت‌پستال با طرح برجسته گوسفند پرداخته و با نوشتن جملات خود در این کاردستی، نمایشگاهی از آثار خود برای بازدید سایر اعضا و اولیا برپا کردند.

در ادامه فعالیت‌های مرکز، واقعه غدیر هم به‌صورت پخش فیلم برای اعضا تشریح شد. در این فعالیت آیاتی از سوره مائده مربوط به واقعه غدیر، توسط بهروز هواخواه کمک‌مربی فرهنگی مرکز قرائت و داستان این واقعه توسط لیلا مستعلی‌زاده مربی مسئول مرکز قصه‌گویی شد. در پایان اعضای فعال مرکز با استفاده از کلیپ، سرود عید غدیر را هم‌خوانی کردند.

- مرکز شماره سه کانون اردبیل

هم‌زمان با دهه امامت و ولایت ویژه‌برنامه جشن غدیر در مرکز شماره سه کانون اردبیل برگزار شد. به همین مناسبت با حضور اعضا و خانواده‌های آن‌ها و با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در سالن سینمای مرکز این فعالیت‌ها ادامه یافت.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، فاطمه برمال، مربی امور فرهنگی مرکز ضمن خوش‌آمد گویی و تبریک عید غدیر خم با تشریح واقعه‌ی غدیر، به اجرای فعالیت معرفی وقایع پرداخت. او در این فعالیت بابیان اینکه عید غدیر ‌خم همانند عید فطر وعید قربان از اعیاد بزرگ شیعیان به‌حساب می‌آید؛ ضمن معرفی کتاب «دانستنی‌های اسلامی برای نوجوانان» از اعضا خواست بامطالعه داستان‌ها و کتاب‌هایی که در این زمینه به چاپ رسیده‌اند با این واقعه بیشتر آشنا شوند.

در ادامه‌ رامین گذرانی مربی کتابخانه سیار ۴ روستایی اردبیل با گرامیداشت عید غدیر خم، داستان گربه‌ای که موش‌ها را دوست داشت را برای حاضران قصه‌گویی کرد و در بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم ضمن پخش نماهنگ شاد «غدیر»، داستان «مهربانی علی‌(ع)» از کتاب یک باغ لبخند توسط مربی امور فرهنگی مرکز قصه‌گویی شد. پخش فیلم، اجرای مسابقات مفرح و پذیرایی از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مراسم بود.

- مرکز کانون دولتآباد

هم‌زمان با فرارسیدن دهه امامت و ولایت، کانون دولت‌آباد باهدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با وقایع و رویدادهای مربوط به اعیاد قربان و غدیر خم برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا کرد. کریم اصلانزاده مربی مسوول مرکز دولت‌آباد ضمن معرفی واقعه عید قربان و شخصیت حضرت ابراهیم(ع)، اظهار داشت: عید غدیر خم، تکمیل‌کننده‌ی بعثت همه‌ی انبیا است که اگر این روز بزرگ نبود، رسالت پیامبران ناقص می‌ماند.

وی با ذکر سخن پیامبر اسلام در هنگام ابلاغ ولایت حضرت علی(ع) که فرمودند:«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» بر مسئله ولایت مداری تأکید کرده و بیان داشت: به‌عنوان شیعه و پیرو مکتب امامت و ولایت باید همه‌ی رفتار و نشست‌وبرخاست‌های ما طبق اوامر امام باشد که بهترین راه ایستادگی در مقابل دشمنان، ولایت‌پذیری است.

گفتنی است برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع غدیر، معرفی کتاب‌های بر بالین امپراتور، تولد یک پروانه، آتشی به لطافت بنفشه‌ها و قصه‌گویی از وقایع عید غدیر خم و عید قربان از دیگر برنامه‌های اجراشده در این مرکز بود.

- مرکز نمین

به مناسبت گرامیداشت دهه‌ی امامت و ولایت، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و ادبی ازجمله جشن بزرگ عید تا عید با حضور طیب امینی، فرماندار شهرستان نمین، مسوولان ادارات و جمعی از اعضا و خانواده‌ها در کانون نمین برگزار شد.

در این مراسم فرماندار شهرستان نمین با ذکر مطالبی در خصوص ارزش‌ها و اهمیت واقعه‌ی غدیر خم، ضمن گرامیداشت هفته‌ی حجاب و عفاف و تشویق و ترغیب اعضا به رعایت آن، بر الگو گرفتن از زندگی حضرت زهرا(س) تاکید کرد.

همچنین مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین، از روز یک‌شنبه مورخه ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ تا روز دوشنبه مورخه ۱۴۰۱/۰۴/۲۷، به مناسبت دهه امامت و ولایت(عید قربان و عید سعید غدیر خم) و مقارن بودن آن با هفته‌ی حجاب و عفاف، به‌منظور تبیین واقعه قربان و غدیر خم و انتقال پیام آن به کودکان و نوجوانان، با زبان ساده و قابل‌فهم، فعالیت‌های مختلفی به شرح زیر برگزار کرد:

- فضاسازی سالن مطالعه‌ی مرکز و تهیه‌ی پانل دیواری معرفی وقایع و ایام(واقعه‌ی عید قربان و عید غدیر خم) و پرسش و پاسخ پیرامون موضوع غدیر و امامت و ولایت حضرت علی(ع) و همچنین واقعه‌ی عید قربان.

- معرفی سرزمین(غدیر خم) و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های موجود و مرتبط با موضوعات دهه‌ی امامت و ولایت و اجرای فعالیت معرفی این کتاب‌ها به اعضا.

- معرفی شخصیت حضرت ابراهیم(ع) و واقعه‌ی قربانی کردن حضرت اسماعیل به امر الهی.

- معرفی شخصیت‌های گهربار حضرت محمد(ص) و حضرت امام علی(ع) و واقعه‌ی غدیر خم.

- پخش کلیپ شعرخوانی مهشید منصوری‌زاده، مربی ادبی مرکز در مورد عید سعید غدیر خم و نوشتن متن ادبی زیبا توسط اعضا در مورد این دو عید بزرگ.

- برگزاری کارگاه نقاشی و کارت پستال‌سازی.

- معرفی کتاب نهج‌البلاغه برای اعضا و تشویق و ترغیب آن‌ها به مطالعه، قرائت نامه‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه.

- حضور تماشاخانه‌ی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جنگل فندق لو و شهرستان آبی‌بیگلو و اجرای برنامه‌های شاد برای اعضای کودک و نوجوان، ازجمله برنامه‌های اجراشده در این ایام فرخنده.

- مرکز گرمی

مرکز گرمی باهدف آشنایی اعضا با وقایع اعیاد قربان و غدیر خم فعالیت‌های مختلفی اجرا کرد.

معرفی واقعه‌ی غدیر و صحبت در مورد اهمیت و جایگاه اعیاد قربان و عید سعید غدیر خم نزد مسلمانان به‌خصوص شیعیان توسط پروین قلیزاده مربی مسوول مرکز و همچنین معرفی کتاب، اجرای قصه و برگزاری مسابقه نقاشی و دل‌نوشته از فعالیت‌هایی اجراشده در این برنامه بود.

در ادامه اعضای سادات و برگزیدگان مسابقه‌ی نقاشی مورد تقدیر قرار گرفتند. برگزاری کارگاه ادبی تحت عنوان «دل‌نوشته» با حضور۲۰ نفر از اعضای دختر با موضوع عید غدیر خم از دیگر برنامه‌ها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =