تماشاخانه‌های سیار تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی است/ رشد و تعالی کودکان به کمک  کتاب

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرح تماشاخانه‌های سیار را مصداقی برای تحقق شعار عدالت فرهنگی دانست.

فاطمه طارمی در گفت‌وگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره طرح تماشاخانه‌های سیار کانون که از عید قربان تا غدیر برگزار شد، عنوان کرد: تماشاخانه‌های سیار صدای شفاف عدالت فرهنگی در سراسر کشور هستند و این طرح در واقع با کودکان و نوجوانان و در میان آن‌ها بودن را احیا کرده است.
او ادامه داد: توجه به مناطق محروم و پرداختن به مسائل فرهنگی در کنار مشکلات معیشتی و مشکلات کودکان و نوجوانان امروز و به نوعی تبیین گفتمان عدالت فرهنگی با طرح تماشاخانه‌های کانون، تعریف تازه‌ای پیدا کرد.
مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون تصریح کرد: کودک و نوجوان امروز بیش از گذشته به حس همبستگی و مشارکت در تولید محصولات ویژه خود نیاز دارد و این موضوع نیازمند یک گفتمان‌ فرهنگی است تا بتواند همه اجزای کودک و نوجوان یک جامعه را حتی در شرایط بحرانی به صورت یکپارچه کنار هم نگه دارد. طرح تماشاخانه‌های کانون به دلیل اینکه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون را به دل روستاها و مناطق کم برخوردار می‌برد، به نوعی در راستای تبیین این گفتمان عدالت فرهنگی نقش پررنگی ایفا می‌کند.
او درباره فعالیت‌های مراکز کانون پرورش فکری  توضیح داد: عدالت فرهنگی که امروز در فعالیت‌های کانون بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد، به معنای مردمی بودن و انقلابی بودن و حضور در میان کودکان و نوجوانان است؛ در واقع آنچه که امروز در رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز وجود دارد و سرلوحه فعالیت‌های کانون قرار گرفته است.
طارمی تشریح کرد: در کانون عدالت فرهنگی بر مبنای آرمان‌های فرهنگی انقلاب و نظام مقدس اسلامی است، بر همین اساس توسعه فضای کار فرهنگی، افزایش مشارکت‌پذیری کودکان و نوجوانان در حوزه تولید آثار، حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های استانی و رایگان‌سازی آموزش در مناطق کم‌برخوردار از مشخصه‌های عدالت فرهنگی است که طرح تماشاخانه‌های سیار این فضا را تسهیل کرده است  تا ما آنچه که در پایتخت کشور اجرا می‌کنیم، در مناطق مختلف کشور  نیز اجرا کنیم.
مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در پایان درباره فعالیت‌های این بخش در طرح تماشاخانه‌های سیار اظهار کرد: اداره‌کل نظارت بر انتشارات کانون با توجه به ماموریت‌ها و وظایف خود، تولید محتوای مناسب برای کودک و نوجوان امروز را بر عهده دارد تا به رشد و تعالی اندیشه‌های کودکان و نوجوانان ختم شود، بنابراین تمام تولیدات خود را معطوف به این رویکرد و به ویژه توسعه فرهنگ دینی کرده است. این اداره‌کل کتاب‌هایی با این مضامین را در اختیار تماشاخانه‌های سیار قرار می‌دهد تا فعالیت‌های کتابخوانی حول این کتاب‌ها بچرخد و در راستای توسعه فرهنگ دینی بتوانیم کودک و نوجوان امروز را در دورترین منطقه با این ساختار اندیشه و رشد فکری آشنا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =