کد خبر: 316999
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
برگزاری چهل و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز

چهل و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز، به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهل و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز با موضوع نقد و بررسی آثار  نوجوانان و با حضور فاطمه سلیمانی، شاعر و منتقد ادبی استان زنجان، اعضا و مربیان ادبی مراکز اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

سلیمانی در این نشست اصول سرودن شعر را مبتنی بر زبان، تصویرسازی و ایماژ، توجه به ایجاز، موسیقی، ریتم کلام و تقطیع شعری دانست و گفت: تصویر تازه و خلاقانه، جهان‌بینی جدید و نمایش دادن و نشان دادن به جای توضیح دادن است که اثر شعر را به موفقیت نزدیک می‌کند.

وی افزود: نویسنده و شاعر باید در انتخاب کلمات و نحوه‌ی قراردادن آن‌ها به گونه‌ای عمل کند که انتقال مفهوم و ارائه‌ی تصویر ذهنی به مدد موسیقی و ابزار کلام و همچنین تمهیدات ساختار زبان، معنا و فرم موفقی را ایجاد کند تا بتوانیم بهترین شکل کلام از مفهوم مدنظر را در ساختمان جمله بسازیم.

او با بیان اینکه آشنایی‌زدایی در تصویر، کلمه، واژه و موسیقی اتفاق می‌افتد عنوان کرد: شاعر در حوزه‌ی زبان و تصویرسازی دست به هنجارشکنی می‌زند زیرا تصویرسازی ارائه‌ی یک جهان‌بینی تازه و نگاه متفاوت است و هنر شاعر ایجاد تصویر تازه از پدیده‌های تکراری است.

این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه استفاده از کلمات مفهومی در گویا بودن تصاویر اهمیت دارد، بیان کرد: حرفی که به مدد اشیاء و پدیده‌های پیرامون در شعر می‌زنیم باید آن را به کمک آرایه‌های ادبی بیان کنیم.

او گفت: در قالب سپید کوتاه، به دلیل کوتاه بودن سطرها محدود کردن فضای شعر و پرداختن به یک مفهوم منسجم بسیار مهم است و شاعر باید سعی کند که یک فکر بزرگ را در چند سطر کوتاه پیاده سازد که لازمه آن متمرکز شدن شاعر در محدوده‌ی بیان یک پدیده، یک شئ یا یک اتفاق است.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان زنجان با اعتقاد به اینکه زبان در شعر، نقش رنگ در نقاشی و تصویر در سینما را بازی می‌کند، آن را به دو دسته‌ی زبان خودکار و زبان برجسته تقسیم کرده و افزود:

زبان خودکار بدون توجه به شیوه بیان، صرفاً به قصد بیان و انتقال خبر به مخاطب استفاده می‌شود. اما در زبان برجسته به کار گیری عناصر زبان به گونه‌ای است که شیوه‌ی بیان جلب توجه می‌کند و نویسنده یا شاعر از شگردهای مختلف برای آشنایی‌زدایی در زبان متعارف استفاده کرده و در بیان خود دست به خلاقیت می‌زند.

سلیمانی با اشاره بر اینکه، تکرار از جمله ابزار مهم در شعر است و می‌تواند اهداف زیادی را دنبال کند اضافه کرد؛ تکرار در حروف، کلمه یا جمله باید هدفمند باشد و باید برای مقاصدی چون موسیقی، فرم یا مفهوم تأکید، به کار گرفته شود.

وی همچنین افزود؛ اهمیت تقطیع در شعر سپید بسیار بارز است، زیرا با مفهوم ارتباط مستقیم دارد. تقطیع یعنی جایی که سطر تمام می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که جمله به اتمام رسیده است یا مضمون، راوی و لحن موسیقی تغییر کرده باشد و یا در قرائت مکث کوتاهی رخ داده باشد.

وی در انتها نشست به نوجوانان توصیه کرد که هنگام سرودن حرف‌های تازه بزنند و به پدیده‌های طبیعت و اشیاء پیرامون دقت کنند و تا بتوانند از بین آن‌ها موضوعات نو استخراج کنند.

بر اساس این گزارش، آرمیتا آسترکی، کوثر رضایی، مریم زکی زاده نیلوفر محسنی، سارا دین‌پرست، از جمله اعضای انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود در این نشست پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =