تبیین دلایل شکل‌گیری واقعه کربلا برای مخاطبان/ ظلم‌ستیزی و ولایت‌پذیری، شاخصه‌ قیام حسینی عنوان‌شد

آیین‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) و شهدای کربلا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد و مربیان این مجموعه ضمن تبیین دلایل شکل‌گیری واقعه کربلا برای آینده‌سازان، «ظلم‌ستیزی» و «ولایت‌پذیری» را از شاخصه‌های این قیام الهام‌بخش عنوان‌کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، آیین‌های سوگواری سرور و سالار شهیدان(ع) در حالی برنامه‌ریزی و برگزارشد که بصیرت‌افزایی، آشنایی افزون‌تر نسل کودک و نوجوان با سیره عملی اهل‌بیت(ع)، خاطرنشان‌کردن نگاه ویژه آنان به پاس‌داشت بنیان‌های دین مبین اسلام و هم‌چنین، اهمیت امر به‌معروف و نهی از منکر از منظراین بزرگواران، از اهداف کارکنان ستاد و مربیان مراکز فرهنگی هنری این مجموعه به‌شمارمی‌رفت.

تبیین دلایل شکل‌گیری قیام‌حسینی (ع) و خاطرنشان‌کردن ولایت‌پذیری اهل‌بیت و یاران امام‌حسین(ع) که از آغاز تا به ‌انجام ‌رسالت سرور و سالار شهیدان به بهترین شکل ظهور و بروز یافت نیز از اولویت‌های مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان محسوب‌می‌شد.

مربیان کانون در این آیین‌ها که با همراهی دستگاه‌های فرهنگی  و فعالان دینی، کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها صورت‌گرفت، جایگاه بانوان، کودکان و نوجوانان کربلا را به آینده‌سازان ایران اسلامی یادآورشدند و از اهمیت و نقش‌آفرینی پیام‌رسان حماسه حسینی، حضرت زینب(س) برای مخاطبان صحبت‌کردند.

براساس این گزارش‌ها، بهره‌گیری از شیوه‌های آموزش غیرمستقیم و استفاده از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی در انتقال آموزه‌های عاشورایی به کودکان و نوجوانان، از نقطه‌های روشن این برنامه‌ها بود و «فضاسازی مناسب»، «پرده‌خوانی رویدادهای قیام کربلا»، «قصه‌گویی»، «معرفی‌کتاب»، «خوانش‌شعر»، «مقتل‌خوانی»، برپایی کارگاه‌های «خوش‌نویسی»، «نقاشی»، «آموزش کاردستی»، «کتاب‌سازی» مورد توجه مربیان قرارداشت.

همراه‌سازی شخصیت‌ها و کارشناسان دینی در برگزاری آیین‌های عزاداری شهدای کربلا، بهره‌گیری از نقطه‌نظرات آنان در آگاهی‌بخشی هرچه‌بیش‌تر به‌مخاطبان و استفاده از توان‌مندی‌های اعضا در اجرای فعالیت‌ها و مرثیه‌سرایی نیز مدنظر مربیان مراکز فرهنگی هنری قرارگرفت.

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در این میان از فرصت‌سازی سومین اختر تابناک امامت و ولایت برای تاکید بر اهمیت برپایی نماز سخن‌گفتند و ادای این فریضه الهی در تنگناهای میدان مجاهدت را بیان‌گر جایگاه بی‌بدیل نماز نزد معصومین (ع) ارزیابی‌کردند.

ساخت نماهنگ، برگزاری مسابقه عکاسی «نماز ظهر عاشورا و آیین‌های عزاداری شهدای کربلا»، تولید محتوای مناسب و انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های این ایام به‌شمارمی‌رفت و با برپایی کارگاه‌های عمومی برخط مربیان با محوریت قیام حسینی(ع) همراه‌شد.

این درحالی‌است که کارکنان ستادی این نهاد فرهنگی نیز افزون‌بر فضاسازی مناسب، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری، نسبت به برپایی مراسم زیارت عاشورا و عزاداری سرور و سلار شهیدان و یاران باوفای امام حسین (ع) اقدام‌کردند.

این آیین‌ها با مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت(ع) آغازشد و تبیین رسالت‌های سرور جوانان اهل بهشت در مسیر قیام الهام‌بخش کربلا  در دستور کار قرارداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =