شعر یک هنر ترکیبی است و اصلی ترین عنصرش خیال است

نوزدهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان استان کردستان به صورت مجازی و حضوری با حضور دکتر بهروز خیریه نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، آنچه این جلسه را از جلسات دیگر متفاوت می نمود ، برگزاری مجازی و حضوری آن بود. انجمن شاعران نوجوان ( هونیا ) به طور مجازی و در دوران شیوع کرونا افتتاح گردید و اعضایی از مراکز فرهنگی هنری استان را گرد هم آورد تا در محفلی که با بهره گیری از امکانات فضای مجازی ایجاد شده بود ، به ارائه ی آثار و نقد و بررسی آن ها بپردازند.

این جلسه ی متفاوت اعضا را به دو شیوه ی مجازی و حضوری گرد هم آورد. اعضای حاضر در جلسه به نقد و بررسی پرداختند و اعضای مجازی نیز از طریق اسکای روم در جلسه حضور داشتند و نظرات خودشان را ارائه می دادند.

مهمان این جلسه دکتر بهروز خیریه بود که با دقت و حوصله آثار اعضا را خوانده و صحیت هایشان را شنید. بهروز خیریه با اشاره به اینکه یکی از اعضای دیرین کانون بوده است ،  گفت : برای نقد آثارتان بسیار پیگیر باشید و از فضاهایی اینچنینی که کانون برای شما فراهم آورده است ، بسیار بهره ببرید.

خیریه گفت: در شعر با گنجینه ای از واژگان سروکار داریم. گنجینه ای نامحدود که کاربردهای متفاوتی از آن ها را می توانیم داشته باشیم لذا شناخت و آگاهی خود را در رابطه با کاربرد واژگان، دستور زبان و درست نویسی بالا ببرید.

وی افزود : الهام اولین شرط شعر است اما مرحله بعد انتخاب کلمات و کوشش شما به عنوان شاعر است به همین دلیل است که نباید از خودتان واژه و لغت بسازید چرا که هم خطا است و هم خطری است برای زبان فارسی .

مهمان این جلسه همچنین در بررسی آثار اعضا به این نکته اشاره کرد که باید مکتب ها و قالب های ادبی را بشناسید و حتی اگر در زمینه ای نوآوری نمی کنید ، با اطلاع و آگاهی از این اصول باشد

وی برای اعضا از اشعار حافظ و هوشنگ ابتهاج خواند و  صحبت کرد و گفت : مطالعه ی بسیار ، می تواند شما را در رسیدن به اهدافی که مدنظر دارید موفق نماید. لذا اشعار شاعران نو و کلاسیک را مطالعه کنید و به رمز ماندگاری آن ها در اذهان بیاندیشید.

بهروز خیریه همچنین افزود : چون شعر نو می گویید فکر نکنید که نیازی نیست صنایع ادبی و قالب های ادبی را بشناسید.

خیریه گفت : شعر یک هنر ترکیبی است و اصلی ترین عنصرش خیال است فلذا تلاش کنید علاوه بر  وزن و آرایه به  بهره گیری بیشتر از خیال  بیاندیشید .

وی با اشاره به دیوان و اشعار شاعران کرد و سبک های ادبی گفت : مطالعه ی صنعت های ادبی به شما کمک خواهد کرد که در سرودن اشعارتان موفق تر عمل کنید.

در این جلسه آثار مهیلا اسماعیلی و دیلان یوسفی قرائت گردید و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این جلسه با مشارکت مدیریت ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار  و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کردستان برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =