صد و چهل و پنجمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

صد و چهل و پنجمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب پنجشنبه ۲۷ مرداد با حضور الهام دهقان، مربیان و اعضای انجمن در دفتر استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این نشست با نقد داستان «لنگه به لنگه» اثر آلا کارگر و «کالبد» اثر مانی محمودزاده همراه شد. الهام دهقان کارشناس مهمان این نشست ضمن توضیح ویژگی‌های رمان نوجوان گفت: در ادبیات ما جای خالی طنز نوجوان احساس می‌شود این کمبود را رمان‌های ترجمه زیادی جبران کرده‌اند که مورد توجه نوجوان‌ها هم قرار گرفته است.

او در ادامه افزود: تکنیک فضاسازی یا توصیف بیرونی کمک می‌کند داستان در ذهن خواننده تصویر سازی شود و او را وارد دنیای داستان می‌کند. بنابراین نویسنده باید اهتمام جدی در این باره داشته باشد و لازمه داستان است.

مربی ادبی مراکز مشهد افزود: بومی‌نویسی مسئله جدی است و نویسنده باید از  جامعه‌ای که زیست می‌کند صحبت کند. اسامی شخصیت‌ها ایرانی و فرهنگ و محیط آشنا باشد.
دهقان درباره شگرد معرفی شخصیت در داستان نویسنده‌ها گفت: شاید این معرفی مستقیم یا غیر مستقیم باشد. معرفی غیر مستقیم شخصیت یعنی در لابه‌لای داستان و تدریجی باشد. اما در معرفی مستقیم یک باره شخصیت معرفی و نشان داده می‌شود.
این منتقد ادبی گفت: ذهن پیوسته در حال تصویر سازی است. وقتی تصویر خوب ارائه می‌دهید ذهن خواننده همان که شما می‌خواهید را در ذهن‌اش بازسازی می‌کند.
دهقان توصیه کرد: ذهن خواننده را با فضاسازی جهت بدهید. همین معجزه نوشتن است. شما جهانی در ذهن خواننده خلق می‌کنید. نویسنده از کلمات برای تصویرسازی در داستان استفاده می کند. این امکانی است که داستان با قدرت در اختیار شما قرار داده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =