رعایت حد  و  مرزها در قصه گویی

نشست تخصصی با موضوع «رعایت حد و مرزها در قصه گویی» با حضور مریم شفیع زاده قصه گوی بین المللی و مدرس کارگاه های فرهنگی و هنری، مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان و علاقمندان به هنر قصه گویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، امروز سه شنبه22 شهریورماه 1401 با حضور مریم شفیع زاده قصه گوی بین المللی و مدرس کارگاه های فرهنگی و هنری برگزار شد. 
دراین نشست که به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزارشد، اعضای نوجوان، بزرگسالان، مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان و علاقمندان به هنر قصه گویی حضور داشتند.
درابتدای این نشست مریم شفیع زاده در تعریف قصه گویی گفت: قصه گویی یک هنر ارتباطی است که هرچه بیشتربه آن وارد شوید، به شگفتی های آن بیشتر پی می برید و راز ماندگاری قصه گویی تصویر تصویرسازی ذهنی است که یک قصه گوی موفق باید به مخاطب منتقل کند.

 

رعایت حد  و  مرزها در قصه گویی

شفیع زاده با اشاره به شناخت در قصه گویی و ظرفیت های هنرقصه گویی مطالبی را عنوان داشت و افزود: راز رسیدن به شناخت این است که قصه بخوانیم ونسبت به چگونگی اجرا واقف باشیم و قصه را فقط برای جشنواره انتخاب نکنیم و تمرین و تکرار، قصه بخشی از زندگی ما شود.
این مدرس قصه گویی با بیان این نکته که بهترین معلم هرقصه گو بچه ها هستند عنوان داشت: ما سفیران صلح، دوستی هستیم وگفتمان، همدلی و تعامل را ترویج می دهیم و این نوع نگاه را با قصه گویی به عنوان یک واسطه تربیتی به کودکان ونوجوانان منتقل کنیم.
مدرس این نشست با طرح این سوال که چه اتفاقی می افتدکه قصه گو به سمت نمایش سوق پیدا می کند نکاتی را بیان کرد و گفت: باید برای اندیشه ها و بدون در نظرگرفتن جایگاه انسان ها  قصه گویی کنیم و خودِ خودمان باشیم و حرکات، حالات و... به گونه ای باشد که به سمت نمایش حرکت نکنیم.
شفیع زاده خطاب به شرکت کنندگان در نشست اظهار داشت: به گونه ای قصه بگوییم، لبخندبزنیم، حرکت کنیم که تصنعی و نمایشی نباشد، چراکه ما قصه گوهستیم و قرار نیست بازی کنیم قرار است داستانی را بازگو کنیم و دورشدن از خود واقعی مان یعنی نمایشی بودن قصه گو 

 

رعایت حد  و  مرزها در قصه گویی

وی تصریح: راز جاودانگی قصه گویی در این است که قصه گو براساس سن، جنسیت، موقعیت اقتصادی، جغرافیایی و فرهنگی، نگاه اطراف به یک نوع متفاوت کاراکتر را می بیند و ما به ملزم می کند تا به سمت نمایش نرویم.
 این قصه گویی بین المللی افزود:  قصه گو با استفاده از ابزار وجودی با مخاطب ارتباط برقرار می کند و به عنوان یک دانای کل در قصه حضور دارد و غرق شدن در یک نقش، حرکات مصنوعی و عدم ارتباط با مخاطب موجب نمایشی شده قصه گو می شود.
وی در خصوص ورود و خروج خلاق در قصه گویی سوالاتی را مطرح کرد و گفت: ورود به قصه خیلی مهم است، ایجادکردن فضای ذهنی و جلب توجه مخاطب و... و اینکه قصه گو باید بداند که از چه زاویه ای وارد و خارج شود، از چه لحنی برای متن استفاده کند، کجا مکث کند، سکوت کند،  به دوردست ها خیره شود، از حرکات دست ها بهره ببرد و در متن و اجرا خلاقیت داشته باشد.
در پایان شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح و مدرس این نشست به آنها پاسخ داد.
گفتنی است: مرحله پایانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه، صدای زندگی است» همزمان با شب یلدا در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود. 

 

رعایت حد  و  مرزها در قصه گویی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =