واقعیت محل زندگی را روایت کنید

مرجان فولادوند از نوجوانان علاقه‌مند به کار نویسندگی خواست تا واقعیت محل زندگی خود را به عنوان گزاره بنویسند و از هویت بخشی به آن خودداری کنند.

این نویسنده و پژوهشگر در دومین روز از برگزاری کارگاه‌های آموزشی رویداد ادبی «تهران به روایت دختران» با حضور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: وقتی واقعیت‌های پیرامون خود را به عنوان یک گزاره می‌نویسیم مثل اینکه «تهران؛ شهر شلوغ و پر سر و صدایی است» این گزاره قابلیت تبدیل شدن به هویت آن را دارد در حالی که بسیاری از مسائلی که امروز در شهر تهران می‌بینیم، مشکلات این شهر هست و قابلیت برطرف شدن دارد.

نویسنده کتاب «آرش - حکایت تیر انداختن مرد قصه‌گو» تصریح کرد: تهران ما، شهری چهل تکه است و هویت ثابتی ندارد. برج میلاد و برج آزادی هر دو در این شهر وجود دارند و هر دو حس متفاوتی را در ببیننده خود القا می‌کنند. به تهران فکر کنید. اگر بنا باشد شما به عنوان نویسنده برای تهران شخصیتی انسانی متصور شوید، آن را چگونه می‌بینید. حالا به پاریس فکر کنید. این شهر را شما را یاد چه تیپ آدم‌هایی می‌اندازد؟

واقعیت محل زندگی را روایت کنید

فولادوند گفت: توجه داشته باشید. کار شما در زمینه تصویر کردن تهران خیلی مهم است. هر تصویری می‌تواند به واقعیت بدل شود و رفته رفته از سوی مخاطب به عنوان بخشی از هویت قلمداد شود. وقتی هویتی برای شهری انتخاب می‌شود، همه ارگان‌ها و آدم‌ها سعی می‌کنند آن هویت را بپذیرند و تقویتش کنند و این اهمیت کار شما را می‌رساند.

رویداد ادبی «تهران به روایت دختران» با محوریت «تهرانِ خانواده» با همت شهرداری این کلان‌شهر ویژه دختران نوجوان در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف شناخت و فهم دغدغه‌ها و نیازهای دختران نوجوان و خانواده‌های آنان در کلان‌شهرها طی طرح سه مرحله ای «بورسیه نویسندگان نوجوان»برگزار می‌شود.

منتخبان اولین مرحله این رویداد که در دل طرح «بورسیه نویسندگان نوجوان» انتخاب شده‌اند، از ۱۹ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ طی کارگاه‌های آموزشی تعلیم می‌بینند.

واقعیت محل زندگی را روایت کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =