نشست هماهنگی اعضاکارگروه هفته ی ملی کودک

نشست هماهنگی کارگروه هفته ی ملی کودک با حضور نمایندگان دستگاه های فرهنگی در کانون چهارمحال و بختیاری برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، نشست هماهنگی اعضا کارگروه هفته ی ملی کودک با حضور نمایندگان دستگاه های فرهنگی کودک محور، روز ۲۳ شهریور در سالن همایش این سازمان برگزارشد. حجت‌الله آسمند مدیرکل کانون استان دراین نشست اظهار داشت: موضوع کودکان و نوجوانان از زیربنایی ترین موضوعات  حوزه ی فرهنگی کشوراست و به دلیل اهمیت مسئله،باید همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی و حتی بخش‌ اقتصاد و صنعت نیز در این زمینه مسئولیت داشته باشند و به دوراز  پراکندگی و موازی‌کاری ،توجه به  این قشر را در محور  برنامه ریزی خود قرار دهند.وی در ادامه افزود: کانون به عنوان متولی اصلی حوزه ی کودک ونوجوان با سابقه ای بیش از ۵۰ سال فعالیت تخصصی درخشان  تا کنون در زمینه ی پاسخگویی به نیاز های این قشر پیش آهنگ بوده است ورزومه ای  پرباری از تولیدات و خدمات فرهنگی،هنری و ادبی کودک محور را در کارنمای خود دارد . هفته ی ملی کودک با محوریت کانون و همکاری سایر دستگاه های فرهنگی و اجرایی مربوط ،فرصت مناسبی است تا با اقداماتی شایسته تر و برنامه ریزی گسترده تر ، نگاه جامعه بیش از پیش به اهمیت جایگاه و نیازهای مغفول مانده ی کودکان معطوف شود  و موجبات اعتلای هرچه بهتر منزلت آینده سازان این مرز و بوم فراهم آید . 

وی افزود: دستگاه‌های مختلف باید برای بخش فرهنگ، تربیت و آموزش وقت کافی اختصاص دهند و در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی و کار شود؛ در سالیان اخیر هجمه‌های زیادی به حوزه فرهنگ بخصوص در بخش کودک و نوجوان شده است و آسیب‌های زیادی را به ویژه در فضای مجازی متوجه آنان ساخته،به همین منظور  تصمیم‌گیری‌ها در برابر این تهدید ها باید بر پایه اطلاعات و آگاهی صحیح باشد، کانون حدود ۶۲ عنوان فعالیت مختلف برای کودک و نوجوان دارد و یکی از مهم ترین فعالیت‌های آن کتاب‌خوانی است که با توجه به هجمه‌های فراوان فرهنگی و ضرورت آگاه‌سازی قشر کودک و نوجوان باید بیش از پیش به آن توجه شود. 

آسمند تشریح کرد: در گذشته برای انتشار یک تصویر در کتاب کودکان دقت و بررسی‌های فراوانی می‌شد چراکه یک تصویر بر روی افکار و روحیات کودک و نوجوان تاثیر زیادی دارد اما اکنون در فضای مجازی تصاویر و فیلم‌های مختلف با کمترین توجه به نحوه شکل‌گیری اندیشه و اثرات آن بر روح و روان کودک و نوجوان منتشر می‌شود. 

وی بیان داشت: والدین، معلمان و مربیان وقت کافی برای رسیدگی به کودک و نوجوان ندارند و اگر هم دارند چنین سبک زندگی برایشان نهادینه نشده است که برای کودک و نوجوان خود وقت اختصاص دهند و عمدتا بیشترین آسیب متوجه کودکان و نوجوانانی است که قدرت تشخیص درست و نادرست را ندارند وارد می‌شود. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، گفت: آسیب‌های فضای مجازی اکنون تاحدی مشخص شده، اما اثرات خود را در سال‌های آتی  نشان می‌دهند که در آن زمان هر قدر هم اعتبار مالی و وقت اختصاص داده شود، دیگر بی‌فایده خواهد بود. 
وی تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که موضوع کودک ونوجوان در راس برنامه ریزی  فرهنگی کشور قرار گیرد ، چراکه مهم‌ترین قشر جامعه کودکان و نوجوانان هستند. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی منسجم برای اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک خاطرنشان کرد: هفته ملی کودک بهانه‌ای است برای توجه به اهمیت کودکان و نوجوانان که زیرساخت انسانی جامعه هستند. 
وی اضافه کرد: در سال‌های قبل از کرونا برنامه‌هایی در سطح شهر و پارک‌ها اجرا می‌شد که با شیوع کرونا بسیار محدود شد اما امسال تلاش می‌شود در سطح شهر و مرکز برخی شهرستان‌ها برنامه داشته باشیم تا هم تبادل اطلاعات آموزشی و تربیتی بین والدین و مسئولان انجام شود و هم نشاط و شادی در بین کودکان و نوجوانان بیش از پیش ایجاد و تقویت شود.
نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله بهزیستی، آموزش و پرورش، جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد در این جلسه حضور داشتند که به بیان طرح‌های مورد نظر این دستگاه‌ها برای هفته ملی کودک پرداختند. 
نماینده ی سازمان بهزیستی در این نشست از اجرای طرح توانمندسازی و مسئولیت‌پذیری خانواده در هفته ی ملی کودک خبر داد و گفت : هدف از این طرح  تغییر نگرش والدین نسبت به نیازهای کودکان و نوجوانان  می باشد و افزود: در این طرح اعتقاد بر این است که مادر کامل وجود ندارد، این طرح همزمان با روز ملی کودک در هشت شهرستان استان اجرا می‌شود. 
کمیته امداد نیز جشن و برنامه‌ای با محوریت کودک اجرا خواهد کرد و شناسایی کودکان در معرض خطرات و برطرف کردن مشکلات آنها و هدایت خانواده‌هایشان را برعهده خواهد داشت. 
جمعیت هلال‌احمر نیز برای غنچه‌های کودک سن ۳ تا ۶ سال مسابقات هنری و نقاشی برگزار می‌کند و آموزش و پرورش نیز برگزاری مسابقات قصه‌گویی برای دوره ابتدایی و مسابقات لب‌خوانی کودک برای سرودهای انقلابی را در هفته ملی کودک اجرا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =