روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

هم‌زمان با روز ملی شعر و ادب فارسی، آیین پاسداشت استاد شهریار با اجرای فعالیت‌های فرهنگی،هنری و ادبی در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل،روز ۲۷ شهریورماه، سالروز درگذشت استاد شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، روز ملی شعر و ادب فارسی نامیده شده است. به همین مناسبت مراکز کانون استان اردبیل با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی این روز را گرامی داشتند.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل

به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل اجرا شد.

در فعالیت‌های مربوط به مناسبت، مربیان مرکز به معرفی شخصیت استاد شهریار و آثار وی در حوزه‌ی شعر فارسی و ترکی پرداخته و منظومه حیدربابایه سلام را برای اعضا معرفی کردند و با اشاره به این‌که اشعار استاد شهریار به بیشتر زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه‌شده است، درباره‌ی جایگاه شعری او به گفت‌وگو نشستند.

 همچنین در این برنامه، شعر «نی محزون» توسط اعضای مرکز همخوانی شده و در مورد معنای ابیات این شعر و کشف زیبایی‌های نهفته در آن، مطالبی توسط مربی ارایه شد. سپس شعر ترکی «حیدر بابایه سلام» خوانده‌شده و به بخشی از آداب‌ورسومی که در این شعر بیان‌شده، اشاره گردید.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز شماره‌ی چهار کانون اردبیل

هم‌زمان با ۲۷ شهریور سالروز بزرگداشت استاد سید محمدحسین بهجت «شهریار» و روز ملی شعر و ادب فارسی فعالیت‌های فرنگی و هنری با حضور اعضا در کانون مرکز شماره‌ی چهار اردبیل اجرا شد.

در این برنامه، فاطمه حیدری سرپرست مرکز با پخش کلیپ و خوانش اشعاری از استاد شهریار به معرفی شخصیت و بخشی از زندگانی این شاعر نامی پرداخت.

اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز نیز ضمن معرفی کتاب مشهور استاد شهریار با عنوان «دیوان اشعار شهریار»، شعر «علی‌ای همای رحمت» و «خان ننه» را برای اعضا شعرخوانی کرد.

در ادامه اعضای کارگاه خوشنویسی اشعار زیبا و مشهور شهریار را با خط زیبا کتابت کرده و آن را در قاب‌های دست سازی که در کارگاه کاردستی ساخته‌شده بود، جای دادند.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون خلخال

پاسداشت شهریار شیرین‌سخن، استاد و شاعر فاخر ایران‌زمین و روز شعر و ادب فارسی با حضور نوجوانان در مرکز خلخال اجرا شد.

در ابتدای برنامه زهرا محیطی، مربی مسوول مرکز با معرفی استاد شهریار و مجموعه ترکی حیدربابایه سلام، گفت: استاد شهریار یکی از بزرگان شعر و ادب فارسی است که در آسمان ادبیات ایران و جهان می‌درخشد. اشعار غزلیات شهریار بسیار قوی و غنی بوده و دارای روحی لطیف است.

محیطی بابیان اینکه شهریار متعلق به همه‌ی جهان است، با قرائت بخشی از اشعار ایشان به معرفی کتاب حیدربابایه سلام پرداخت. نرگس آقا وردی، عضو نوجوان مرکز نیز به شعر معروف «خان ننه» به زبان ترکی را شعرخوانی کرد.

در ادامه برنامه‌های مرکز در این مناسبت، سیده حمیده میرمرسلی مربی آفرینش‌های ادبی، با نشان دادن تصاویری از محل زندگی، آثار، موزه و مقبره الشعرا، بخش‌هایی از زندگینامه استاد شهریار را برای اعضا تشریح کرده و دیوان اشعار استاد را معرفی کرد.

او با قرائت غزل معروف «همای رحمت»، اظهار داشت: غزل همای رحمت شهریار برآمده از دل‌پاک و قلب روحانی وی بود. این غزل چنان عظمتی دارد که هر بار با خواندنش دنیایی از عرفان و زیبایی‌های امیرمومنان(ع) در چشم خواننده باز می‌شود.

 در پایان این برنامه اشعاری از حیدربابایه سلام توسط صفایی، مربی گویندگی و مجری‌گری مرکز برای اعضای حاضر، قرائت شد.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز شماره‌ی دو کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، فعالیت‌های مختلفی در مرکز شماره‌ی دو کانون کوثر اجرا شد.

در این برنامه مربی مرکز با گرامیداشت روز و شعر ادب فارسی و توضیح نام‌گذاری این روزبه مناسبت درگذشت استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷، به معرفی شخصیت سید محمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار پرداخت.

در ادامه درراستای معرفی آثار استاد شهریار، کتاب برگزیده شعرهای شهریار برای اعضا معرفی و سپس شعر حیدر بابایه سلام توسط اعضا و مربی مرکز شعرخوانی شد.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین

در روز بزرگداشت شهریار و نام‌گذاری این روزبه عنوان روز شعر و ادب فارسی، برنامه‌های متنوعی با همراهی اعضای کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری شهرستان نمین اجرا شد.

به همین مناسبت، تعدادی از آثار ترکی و فارسی استادشهریار توسط مربی و اعضای مرکز شعرخوانی شده و به‌منظور آشنایی بازندگی و اشعار استاد، به سوالات اعضا در مورد شخصیت این شاعر پرآوازه، پاسخ داده شد. همچنین، تعدادی از بیت‌های استاد شهریار به‌صورت کلمات به‌هم‌ریخته و نامرتب در اختیار اعضا قرار داده شد تا با مرتب کردن آن‌ها، ابیات را برای دوستان خود بخوانند.

سپس با برگزاری کارگاه ادبی، مربی آفرینش‌های ادبی مرکز با کمک اعضا، تعدادی از بندهای منظومه‌ی حیدربابا را به فارسی ترجمه کرده و در مورد اشعار زیبای آن به بحث و گفتگو پرداختند.

همچنین در کارگاه سفال‌گری نیز تصویر شهریار همراه با یکی از شعرهای ترکی ایشان توسط اعضای کارگاه حکاکی شد.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر

در روز یکشنبه مورخه‌ی ۲۷ شهریور و به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی فعالیت همسو با این روز با حضور اعضای فعال، در مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر اجرا شد.

مربیان مرکز با ارایه مطالبی در خصوص شخصیت استاد شهریار، کتاب‌های «هزار سال شعر فارسی» و «برگزیده شعرهای شهریار» را معرفی کردند.همچنین در راستای آشنایی و معرفی اشعار استاد شهریار، اعضای مرکز به همراه مربی به خوانش شعر «علی‌ای همای رحمت» پرداختند.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز شماره‌ی یک کانون مشگین‌شهر

به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی ویژه برنامه‌ی «سلام خان ننه» با حضور اعضا و مربیان در مرکز شماره‌ی یک کانون مشگین‌شهر اجرا شد.

در ابتدای برنامه، نیلوفر صفروند با اشاره به نام‌گذاری سالروز وفات استاد شهریار به نام روز شعر و ادب فارسی، به معرفی دوران کودکی استاد شهریار و ارتباط ایشان با خان ننه، مادربزرگ استاد، در قالب قصه پرداخت.

همچنین اعضای مرکز چند اثر از اشعار استاد شهریار را به صورت دکلمه و همخوانی گروهی برای حاضران قرایت کرده و در ادامه اشعار خان ننه، حیدر بابایه سلام و همای رحمت به صورت ویژه شعرخوانی شد.

معرفی کتاب گزیده‌ای از اشعار استاد شهریار  از دیگر برنامه‌های روز شعر و ادب فارسی در مرکز بود که توسط معصومه رحیم زاده مربی فرهنگی مرکز انجام شد.

خاطر نشان می شود، در برنامه ای دیگر، اعضای نوجوان مرکز با حضور در چهارمین نشست انجمن ادبی مراکز کانون مشگین‌شهر با موضوع گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و همچنین خوانش ونقد اثر اعضای انجمن، شرکت کردند.

روز ملی شعر و ادب فارسی در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز شماره‌ی دو کانون مشگین‌شهر

چهارمین نشست انجمن ادبی مراکز کانون مشگین شهر در گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، با حضور اعضای انجمن در مرکز شماره‌ی دو کانون این شهرستان برگزار شد.

در این برنامه، لیلا مستعلی زاده مربی مسوول مرکز با تقدیر از حضور اعضای انجمن نویسندگان نوجوان مرکز، پیشرفت اعضای ادبی را حاصل تلاش، پشتکار و علاقمندی آنان و راهنمایی‌های مربی ادبی عنوان کرد.

راضیه قربانزاده مربی ادبی مرکز نیز ضمن خیرمقدم گویی به اعضای شرکت کننده در چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان، نوع فعالیت در مراحل مقدماتی وپیشرفته را برای اعضای کارگاه‌های مختلف ادبی تشریح کرده وضمن اشاره به فرآیند برگزاری این نشست طی چند سال اخیر، حضور فعال اعضا در انجمن را نشان از علاقه وتوان ادبی آنان وتلاش مضاعف مسولان انجمن دانسته و با قرایت شعر حیدربابا به معرفی زندگی نامه و شخصیت استاد شهریار پرداخت.

در ادامه این نشست پس از خوانش آثار توسط زهرا اسلامی و شکیلا تقی‌اوغلی از اعضای انجمن به نام‌های «دلقک» و «ناری»، هر یک از داستان‌ها به لحاظ محتوایی و ساختاری موردنقد و بررسی قرار گرفت. هرکدام از اعضا نظرات، پیشنهادها وندهای خود را در مورد هر دو نوشته ارایه داده و مربی ادبی مرکز هم پاسخگوی اعضا د ر این خصوص بود.

گفتنی است در پایان این نشست با اهدای لوح سپاس و جایزه از اعضای موفق ادبی مرکز تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =