برگزاری چهل و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز

چهل و چهارمین انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز، چهارشنبه ۳۰شهریورماه ۱۴۰۱برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهلمین و چهارمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور آرزو حقیقی، نویسنده، منتقد ادبی، معاون فرهنگی، مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

آرزو حقیقی در ابتدای نشست ضمن تأکید بر درونی بودن عناصر داستان کوتاه گفت: داستان کوتاه مؤلفه‌ها و شاخص‌های خود را دارد و عدم رعایت آن توسط نویسنده باعث می‌شود، اثر او را ردیف داستان‌های کوتاه قرار نگیرد.

وی افزود؛ نویسنده قبل از شروع به نوشتن داستان کوتاه باید سؤالات " کی یا چه کسی، کجا، کی یا چه وقت، چه یا چه چیزی، چرا و چگونه را در نظر بگیرد.

او در ادامه گفت: کی یا چه کسی: شخصیت و شخصیت‌های شما چه کسی است و در داستان چه نقشی دارند، کجا: مکان اتفاق داستان و قابلیت‌های موجود در آن برای پرداخت داستان است، کی یا چه وقت: زمان رخ دادن داستان را تعیین می‌کند، چه یا چه چیزی: موضوع داستان چیست و در مورد چه چیزی قرا است داستان بنویسیم، چرا: چرا این عناصر مهم است و این داستان از اساس چرا باید نوشته شود و چگونه: قرار است شخصیت‌های اصلی داستان ما با چه روابط علت و معلولی اتفاقات داستان را اجرا و گسترش دهند.

این نویسنده و منتقد ادبی ضمن اشاره به اصل غافلگیری در داستان، توجه به جزئیات مؤثر در فضاسازی، لزوم پرداخت به حواس پنج‌گانه برای نشان دادن داستان، توزیع مناسب دیالوگ‌ها، توصیفات و روایت‌ها را مهم دانست.

او همچنین گفت: یک نویسنده بیان نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد و صمیمانه اما ساختارمند به زبان اثر می‌پردازد.

از نظر حقیقی، نویسنده شکارچی لحظات، حالات، گفتگوها و احساسات موجود در جامعه است.

وی تصریح کرد: وقتی قهرمان داستان هم‌جنس و هم سن و سال نویسنده باشد، در انتقال احساس، عاطفه، تصمیمات و در واقع در شخصیت‌پردازی موفق‌تر عمل خواهد کرد.

او افزود: یکی از موضوعات ناب برای پرداخت توجه به امید و تلاش برای رسیدن به اهداف است.

حقیقی در ادامه در مورد شاخصه‌های ادبیات اقلیمی و تأثیر آن در داستان کوتاه توضیحاتی را ارائه داد.

درپایان این نشست ادبی سه داستان با عناوین " مانع " به قلم ریحانه پیمانی، "جهانی پنهان" نوشته‌ی روژان رستمی و " پناهگاه امن" اثر فاطمه عبدی با مشارکت اعضا و مهمان برنامه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =