برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

مراکز استان‌های کانون پرورش فکری از روز ۱۶ مهر هفته ملی کودک را با اجرای برنامه‌های مختلف آغاز کردند و به مدت یک هفته با اجراهای متنوع، این هفته را گرامی داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در گزارش‌های قبلی به مرور برنامه‌های مراکز استان‌ها در طول هفته ملی کودک پرداختیم. در بخش پایانی این گزارش‌ها به مرور برنامه‌های مراکز استان‌های تهران، خراسان شمالی، هرمزگان، قم، یزد، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازیم.

اجرای برنامه‌های متنوع در کانون استان تهران

همزمان با هفته ملی کودک و با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از روز شنبه ۱۶ مهر مصادف با روز جهانی کودک برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و... برگزار شد.

این ویژه‌برنامه‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران با حضور کانون و برخی نهادهای فرهنگی همسو به مناسبت روز جهانی و هفته‌ی ملی کودک برگزار شد که کانون استان تهران نیز با توجه به داشته‌ها و پتانسیل‌های فکری و فرهنگی و نیروی انسانی مجرب، نقش پررنگی در این چند روز ایفا کرده است.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

علی رشیدی‌نیا سرپرست کانون استان تهران در حاشیه نمایشگاه هفته ملی کودک که در سالن نمایشگاهی کانون پرورش فکری برگزار شد، گفت: متولدان دهه هشتاد و نود، به واسطه گوشی‌های هوشمند و حضور در فضاهای مجازی؛ به نوع دیگری از ارتباط‌گیری نیاز دارند و باید به این مهم توجه کرد.

وی تصریح کرد: ما، می‌توانیم با توجه به فناوری‌های جدید، بخشی از زمان خود را، در فضاهای مجازی با این بچه‌ها سپری کنیم؛ و موضوع‌های دینی، اخلاقی و تربیتی خود را، در قالب‌های متنوع هنری وابسته به فناوری‌های روز مثل موشن‌گرافی و انیمیشن در اختیار بچه‌ها قرار دهیم.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

سرپرست کانون استان تهران تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که متولیان هنری امروز باید به مدد فناوری‌های جدید با بچه‌ها رو در رو شوند. هر چه برنامه‌ریزی ما، در این زمینه دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشد؛ چشم‌انداز بهتری در اختیار ما خواهد بود.

رشیدی‌نیا گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی آموزش‌های غیر رسمی بچه‌هاست و این نقطه قوت کانون به شمار می‌آید؛ چرا که مراکز مختلف کانون می‌توانند با بهره‌گیری از ۶۲ فعالیت متنوع، نسبت به جلب و جذب بچه‌ها با سلایق مختلف اقدام کنند. در کانون هر بچه‌ای متناسب با ذوق و سلیقه خود، نسبت به گزینش و انتخاب دوره‌های متنوع هنری و فرهنگی اقدام می‌کند و اگر ما، در این زمینه به خوبی برنامه‌ریزی کنیم، طبیعتاً در پرورش هوش هیجانی و استعدادهای بچه‌ها موفق خواهیم بود.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

سرپرست کانون استان تهران تاکید کرد: هر سازمان متولی فرهنگی که نتواند بر اساس نیازهای کودکان و نوجوانان امروز و متناسب با شرایط روز و فهم زمان آنان برنامه‌ریزی کند، قطعاً با پدیده ریزش مخاطب مواجه خواهد بود و این مسئله این است که کانون به شدت بر روی آن حساس است.

بازدید از شیرخوارگاه در کانون استان خراسان شمالی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی درباره برنامه‌های هفته ملی در این استان گفت: حدود ۱۰۰ برنامه فرهنگی ، هنری و ادبی از ۱۶ تا ۲۲ مهر در مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار کانون استان خراسان شمالی اجرا شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

فرهاد آقابیگی شعار هفته ملی کودک را «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» عنوان کرد و گفت: انتشار بیانیه هفته ملی کودک در استان و برگزاری مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روز ۱۸ مهر از برنامه‌های این هفته خواهد بود.

دبیر هفته‌ی ملی کودک دیگر برنامه‌های کانون را دیدار اعضای فعال و موفق کانون پرورش فکری با استاندار خراسان شمالی، دیدار اعضا با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و همچنین دیدار اعضای کانون با مسئولان شهرستان‌های استان عنوان کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع در قالب کارگاه‌های فرهنگی هنری و ادبی، برگزاری نمایشگاه، جشن، بازدید مدارس و... در کلیه مراکز ثابت و سیار استان، حضور مربیان سیار در مناطق محروم و کم برخوردار استان در قالب پیک امید، برگزاری ویژه برنامه‌ای با محوریت بازی و سرگرمی در یکی از پارک‌های شهر بجنورد و پیش‌بینی حضور حداکثری کودکان با مشارکت سازمان ورزش و جوانان، شهرداری بجنورد و انجمن‌های مردم‌نهاد استان، آغاز اجراهای نمایش کودک «خاله مرجان و خروس» تولید کانون پرورش فکری خراسان شمالی همزمان با هفته ملی کودک در پلاتو ترنج کانون پرورش فکری بجنورد نیز از برنامه‌های هفته ملی کودک در استان خراسان شمالی بود.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

همچنین کودکان خراسان شمالی همزمان با هفته ملی کودک و استاندارد در جشنی با مفاهیم استاندارد آشنا شدند.

مدیرکل استاندارد خراسان شمالی در این جشن گفت: کودکان مهمترین عضو یک جامعه هستند، زیرا هر یک از آن‌ها در آینده کشور نقش مهم و سرنوشت‌سازی دارند و اصلی‌ترین سرمایه آینده کشور ما و آینده‌سازان جامعه محسوب می‌شوند.

مربیان کانون پرورش فکری استان نیز در هفته ملی کودک با برگزاری برنامه‌های متنوع ادبی، فرهنگی و هنری حال خوشی را برای کودکان استان رقم زدند.

فاطمه عطاالهی مسئول مرکز مجتمع بجنورد با بیان اینکه شعار امسال هفته ملی کودک «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است گفت: بعد از دو سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی و کم رنگ شدن حضور کودکان و نوجوانان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان خدا را شاکریم که در این هفته که برای کودکان و نوجوانان است توانستیم با برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع حال خوشی را برای کودکان رقم بزنیم.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

محمدآبادی مسئول مرکز دو اسفراین نیز با اشاره به برگزاری کارگاه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز شهرستان و حضور پر شور کودکان بیان کرد: اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و مسابقه نقاشی کلاژ ‌به مناسبت هفته ملی کودک و بازدید مدارس از برنامه‌های این هفته بود. در بازدید مدارس هم مربیان فرهنگی و هنری به اجرای برنامه‌های قصه‌گویی معرفی کانون و فعالیت‌های کانون پرداختند.

همچنین افسانه رحمانی‌فضلی مسئول مرکز فرهنگی هنری شیروان با تبریک هفته ملی کودک بیان کرد: بازدید از شیرخوارگاه و عیادت از کودکان بیمارستان امام خمینی شیروان از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی شیروان است.

اجرای تئاتر عروسکی «آدم کوچولوی گرسنه» در کانون استان هرمزگان

به مناسبت هفته ملی کودک و برنامه‌های از پیش مصوب شده این کمیته هر روز تا پایان هفته ملی کودک دو سانس صبح و بعد ازظهر پویانمایی‌های کانون پخش شد.

در تاریخ ۱۸ مهر با حضور ۲۴۰ دانش‌آموز در سالن مجتمع آفرینش پویانمایی‌های کانون از جمله «کشاورز و ربات»، «زرری زرری کاکل زری»، «مجموعه عروسیه عروسیه» اکران شد؛ بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز و کودک به تماشای پویانمایی‌های کانون نشستند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در برنامه‌ای دیگر پروین پشتکوهی مدیرکل کانون استان همراه با نعیم اسدی معاون فرهنگی و اجرایی و فاطمه غلامزاده کارشناس مسئول فرهنگی، هنری، ادبی استان به عیادت کودکان بستری شده در بیمارستان کودکان بندرعباس رفت.

پشتکوهی ضمن دیدار با کودکان بیمار بستری شده و بیماران خاص که به مدت طولانی تحت درمان هستند هفته ملی کودک را با اهدا هدیه تبریک گفت و برای تمامی کودکان آرزوی سلامتی و تندرستی کرد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

همچنین به مناسبت هفته ملی کودک جشن شاد فرهنگی برای کودکان و نوجوانان برگزار شد. در اجرای این برنامه کارشناس فرهنگی استان و مربیان مرکز مجتمع آفرینش کانون پرورش فکری حضور داشتند.

در این ویژه برنامه فعالیت‌هایی چون معرفی کانون، اکران پویانمایی‌، قصه‌گویی، تئاتر عروسکی «آدم کوچولوی گرسنه» و مسابقه همراه با اهدای جوایز انجام شد.

برگزای نشست آسیب‌های اجتماعی در کانون استان قم

ویژه‌برنامه ادبی «قوانین جاده‌ی کودکی» همزمان با هفته کودک با حضور اعضای دختر در مرکز ۲ کانون قم برگزار شد.

این ویژه‌برنامه با هدف گرامیداشت هفته ملی کودک، معرفی ایام و وقایع، عمق بخشی به شناخت نوجوانان در زمینه نوشتن خلاق، تقویت فعالیت‌های گروهی، جذب و پایداری اعضا برگزار شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در این ویژه‌برنامه اعضاء دریک فعالیت گروهی داستان کودکی که قوانین جدید و جالبی را به دنیای کودکی آورده بود نوشتند. طنز، تخیل، خلاقیت و سرعت عمل از مواردی بود که اعضا در دو گروه برای نوشتن داستان باید درنظر می‌گرفتند. شخصیت داستان لَق لَغو بود که دیگر نمی‌خواست چیزی را خط‌کشی کند و با حوادث مختلفی روبرو می‌شود و قوانین جدید و جذابی را به وجود می‌آورد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در پایان اعضاء داستان‌های خود را خواندند و درباره آنها گفت‌وگو کردند.

همچنین ۳ اثر در گروه سنی نوجوانان به‌عنوان برگزیدگان مسابقه «شعر عاشورایی» در آیین پایانی جشنواره قصه‌گویی استانی معرفی شدند. 

نشست آسیب‌های اجتماعی و روش‌های مقابله با آن نیز با حضور اعضا نوجوان دختر و کارشناس اورژانس اجتماعی، اداره کل بهزیستی در هفته ملی کودک در مرکز ۲ برگزار شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

هدف از اجرای این نشست گرامیداشت هفته ملی کودک، آشنایی نوجوانان با حقوق خود نسبت به مواجه با آسیب‌های اجتماعی احتمالی، آگاهی نوجوانان در مواجه با نوع برخوردهای پرخطر والدین با آنها و چگونگی اطلاع‌رسانی به اورژانس اجتماعی، آشنایی اعضا با برخوردها و رفتارهای غیر معمول و پرخطر برخی از والدین نسبت به حقوق کودکان، آشنایی راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند تنبیه، صدمات جسمانی از سوی والدین، تجاوز، زورگویی و شناخت اعضا با اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی بود.

افتتاح مرکز تخصصی دست‌سازه‌های خلاق در کانون استان یزد

استان یزد در هفته ملی کودک میزبان تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری بود.

روح‌الله زارع کارشناس هنرهای نمایشی کانون استان یزد درباره اجرای تئاتر تماشاخانه سیار کانون گفت: این تماشاخانه، تئاتر عروسکی «ماجرای گله من» را در مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار و روستاها و شهرستان‌های اطراف از ۱۷ تا ۲۱ مهر به اجرا می‌گذارد.

وی ادامه داد: شهرستان‌های هرات، مروست، مهریز، میبد، اردکان ، اشکذر و منطقه‌های پردیسان، صدرآباد، حسن‌آباد و رحمت‌آباد شهرستان یزد میزبان این تماشاخانه خواهند بود.

کارشناس هنری کانون با اشاره به این که در حال حاضر چهار تماشاخانه سیار کانون فعال است، یادآور شد: هدف از راه‌اندازی تماشاخانه سیار، تولید تئاتر ویژه مخاطب کودک و نوجوان و اجرای آن در سالن‌های آمفی تئاتر، مراکز کانون، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرهاست. این تماشاخانه‌ها در واقع سفر سینما، تئاتر کانون و کتاب به مناطق حاشیه‌ای هستند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

همچنین به همت کتابخانه سیار روستایی یزد و اشکذر و کتابخانه سیار روستایی مهریز و پیک امید کانون، برنامه‌ای شاد و امیدآفرین در روستای شمسی رستاق از توابع شهرستان اشکذر برگزار شد.

این برنامه که با حضور بیش از ۱۲۰ کودک در مدرسه پسرانه شهید دیاله شمسی برگزار شد با اجرای سرود «ایران آزاد اسلامی» و «نوجوان آینده‌ساز»، کارگاه سفالگری خلاق، نمایش عروسکی «آدم کوچولوی گرسنه» و قصه‌گویی«گلدان خالی» همراه بود.

در برنامه‌ای دیگر مرکز تخصصی دست‌سازه‌های خلاق کانون توسط مهران فاطمی و جمعی از مسئولان فرهنگی استان افتتاح شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

عالیه قوامی مدیرکل کانون استان یزد درباره هدف از راه‌اندازی این مرکز گفت: مرکز تخصصی دست‌سازه‌های خلاق کانون با هدف ارتقاء سطح فعالیت‌های خلاقانه راه‌اندازی شده است. این مرکز تخصصی در پنج بخش فعال خواهد بود؛ کاردستی‌های خلاق و آموزش براساس آن‌ها، فروش وسایل لازم برای تهیه بسته‌های کاردستی ویژه اعضا و دانش‌آموزان و کلیه علاقه‌مندان و آموزش و فروش اسباب‌بازی‌های بومی محلی است.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

همچنین در کنار افتتاح این مرکز با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد غرفه‌های مختلف صنایع دستی با حضور هنرمندان متخصص هر رشته برگزار شد. این غرفه‌ها با هدف احیای صنایع و هنرهای دستی یزد تشکیل شد.

برپایی کارگاه‌های آموزشی در کانون استان سیستان و بلوچستان

کتاب‌خانه‌های سیار و پستی حوزه‌ی سیستان در هفته‌ی ملی کودک مهمان دانش‌آموزان در روستاها بودند و با اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی لحظه‌هایی پر از شادی برای آنان ‌آفریدند.

بازی و سرگرمی، برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی هم‌چون کاغذ و تا، شعرخوانی و نقاشی، اجرای مسابقه‌های شاد برای دانش‌آموزان در مدرسه‌های روستایی، بخشی از این فعالیت‌هاست که در روستاهای حوزه‌ی سیستان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در این برنامه، همکاران مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو زابل نیز همکاری داشتند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

همچنین چند تن از اعضای مراکز فرهنگی‌هنری استان به نمایندگی از دیگر اعضای کودک و نوجوانان با رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان دیدار کردند.

اعضا در این دیدار، که به مناسبت هفته ملی کودک انجام شد، از تلاش‌های نیروهای تلاشگر پلیس برای برقراری نظم در استان قدردانی کردند.

رییس پلیس راهور نیز ضمن تبریک هفته ملی کودک به مهمانان خود گفت: فعالیت‌های کانون برای کودکان و نوجوانان موجب شکوفایی استعدادهای آنان می‌شود.

سرهنگ محمدعلی بَزی در ادامه با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری استان در زمینه‌ی آگاهی‌بخشی به مخاطبان، از برگزاری چنین برنامه‌هایی قدردانی کرد و آن را موجب فرهنگ‌سازی در جامعه از سنین کودکی دانست.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در همین راستا همکاران کانون در دو مرکز چابهار و نیمروز هم با اجرای برنامه‌هایی با حضور نیروهای پلیس، ضمن برپایی کارگاه‌های آموزشی برای اعضا، با اهدای شاخه‌های گل از زحمت‌های آنان قدردانی کردند.

نمایشگاه آثار اعضای کانون نیز در مرکز فرهنگی ‌هنری مجتمع زاهدان افتتاح شد. در این نمایشگاه، که به مناسبت هفته ملی کودک و با حضور تعدادی از مسئولان افتتاح شد، ۳۰۰ اثر شامل نقاشی، سفال، انیمیشن، کاردستی، خوشنویسی، گلدوزی و آیینه کاری به نمایش گذاشته شده است.

ویژگی این نمایشگاه استفاده از مواد بازیافتی و دورریختنی‌ها برای ساخت آثار هنری است که ملیحه طوفانی، مربی- مسئول مرکز مجتمع، «حفاظت از محیط زیست و آموزش غیر مستقیم به اعضا» برای تولید کمتر زباله را از جمله اهداف برپایی آن عنوان می‌کند.

اعضای مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک خاش به عیادت بیماران کودک در بیمارستان امام خمینی(ره) رفتند و آنها را به شنیدن یک قصه دعوت کردند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

پایان‌بخش این دیدار صمیمی اهدای کتاب به کودکانی بود که در بیمارستان حضور داشتند و منتظر روزهای بهبودی خود بودند.

ترویج کتابخوانی در کانون استان کهگیلویه و بویراحمد

کبری اخلاقی‌نیا مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک پیامی صادر کرد.

در بخشی از متن پیام وی آمده است: «به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان/ هفته ملی کودک فرصتی است تا از نسل آینده‌ساز این سرزمین کهن و ارزشمند تجلیل کنیم و ضرورت دارد تا همه سازمان‌ها و نهادهای متولی این امر در جهت برآورده شدن نیازهای کودکان و نوجوانان این سرزمین با هم‌افزایی و خرد جمعی تلاش کنند، چرا که ما بر این باوریم کودکان و نوجوانان توانمند باعث ایجاد جامعه توانمند خواهند شد.»

همزمان با هفته ملی کودک مدیرکل کانون استان و مربیان و کارکنان کانون به دیدار آیت‌الله نصیرحسینی امام‌جمعه شهر یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان رفتند.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

در بخشی از این برنامه آیت‌الله نصیر حسینی امام‌جمعه شهر یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان ضمن تبریک هفته ملی کودک اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در تربیت مسئله آموزش و قانون‌گرایی برای کودکان و نوجوانان است. اگر توانستیم بحث قانون‌گرایی را برای کودکان و نوجوانان تفهیم کنیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

وی در ادامه با ذکر حدیثی از حضرت علی(ع)، درباره اهمیت و اثرگذاری آموزش در قشر کودک و نوجوان نکاتی را مطرح کرد و بر دقت نظر و اهتمام بیشتر مربیان کانون در حوزه تربیت آنها تاکید کرد.

برنامه‌های هفته ملی کودک در مراکز استان‌ها

کبری اخلاقی‌نیا مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره اولویت ارتقا فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در کانون مطالبی مطرح کرد.

کبری اخلاقی‌نیا مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان نیز از عضویت رایگان کودکان و نوجوانان در تمامی مراکز فرهنگی‌هنری این استان در روز یکشنبه و دوشنبه ۱۷ و ۱۸ مهر ۱۴۰۱، خبر داد و گفت: مخاطبان ۶ تا ۱۷ سال می‌توانند نسبت به عضویت یک‌ساله‌ی خود در کتابخانه‌های تخصصی کانون پرورش فکری اقدام کنند.

وی هدف از این عضویت را توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، ارتقای کیفی دانش و مهارت خوانش کتاب در خانواده و مدارس، توسعه‌ی عدالت‌محور فعالیت‌های فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار و محروم، تقویت انگیزه‌ی مطالعه و کتاب‌خوانی و برقراری تعامل فرهنگی با خانواده‌ها و اولیای تربیتی برشمرد.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =