چگونگی توصیف عکس و عکس‌نوشت در انجمن عکاسان کانون سمنان

بیست‌وپنجمین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با موضوع چگونگی توصیف عکس و عکس‌نوشت، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مژگان سیدمفید مربی هنری مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان و نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان از برگزاری بیست‌وپنجمین ‌جلسه‌ی مجازی این انجمن، پیش از ظهر پنج‌شنبه پنجم آبان ۱۴۰۱ با دعوت از لیلاسادات خوانساری کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون همدان، خبر داد و گفت: اعضا و مربیان در این نشست با چگونگی توصیف عکس و عکس‌نوشت آشنا شدند.

مهمان انجمن عکاسان کانون سمنان یکی از مهم‌ترین موارد در عکس‌نوشت را توجه به این دو پرسش که «چه هدفی از نوشتن کپشن داریم؟» و «مخاطب ما چه کسی است؟»، عنوان و اظهار کرد: گاهی هدف ما از نوشتن کپشن، انتقال اطلاعاتی از قبیل معرفی افراد یا نقل قول و یا مشخص‌کردن زمان و مکان عکس و... است که در این‌صورت بایست خیلی واضح و روشن و به‌دور از پیچیدگی، نکات لازم را بنویسیم.

خوانساری در ادامه افزود: کپشن خوب می‌تواند بیننده را به آگاهی بالاتری از آنچه که در تصویر می‌بیند، برساند و او را علاقه‌مند کند تا در مورد موضوع عکس، چیزهای بیش‌تری را جست‌وجو کند و بداند. پس کپشن در واقع کامل‌کننده‌ی داستان عکس و فرصتی است تا داستان تصویر به بهترین‌وجه، کامل شود و کاری با مخاطب ‌کند که عکس به‌تنهایی قادر به آن نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت توجه به قوانین جایی که عکس قرار است مطرح شود، یادآور شد: برای نوشتن کپشن، توجه به شش جمله‌ی کلیدی مبنی بر این‌که «چه کسی یا کسانی در عکس هستند؟»، «چه اتفاقی در تصویر افتاده یا در جریان است؟، «اتفاق در چه زمانی رخ داده؟»، «اتفاق در چه مکانی روی داده؟»، «چرا چنین اتفاقی رخ داده» و «چگونه اتفاق افتاده؟»، بسیار مهم است.

خوانساری در پایان از اعضا و مربیان انجمن خواست تا به نکات پنهان و مستتر، بیش‌تر توجه کنند؛ چراکه نکات واضح و روشن که در عکس مشخص هستند و نیاز نیست که توجه مخاطب را به آن‌ها جلب کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =