اوقات کودکان و نوجوانان را با کتاب خوب غنی کنیم

سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آغاز هفته‌ی کتاب وکتاب‌خوانی خطاب به مربیان و اولیای تربیتی گفت: اوقات کودکان و نوجوانان را با کتاب خوب غنی کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: «کودکان را به کتاب‌خوانی عادت دهید» گفت: که اگر بتوانیم از فرصت‌هایی که دست می‌دهد استفاده و با کتاب خوب، اوقات را غنی کنیم، آینده درخشانی را برای کودکان و نوجوان رقم خواهیم زد.  

به گفته‌ی کامرانی کتاب، روزنه و دریچه‌ای است که به سوی دنیای فرهنگ، هنر و علم باز می‌شود و مطالعه کتاب، ابزاری است که انسان را در مسیر رشد و تکامل قرار می‌دهد. سازمان‌های متولی امر تعلیم و تربیت و خانواده‌ها اگر بتوانند فرهنگ مطالعه را در کودکان و نوجوانان نهادینه کنند، از این مسیر متعالی می‌توانند درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی، رشد و تعالی ببخشند وفراموش نکنیم که تبدیل فرهنگ مطالعه به عنوان یک باور، زمانی نهادینه می‌شود که این کار از دوران طفولیت، کودکی و نوجوانی انجام شود.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: بی‌تردید، پایین بودن سطح مطالعه در کشور ما، ناشی از ناآگاهی و عدم عادت به مطالعه دردوران کودکی است و همچنین نداشتن محتواهای مناسب با موضوعات عصرکنونی است.

او افزود: فرهنگ مطالعه و هر چیز دیگری را نمی‌توان با زور به کودک و نوجوان تحمیل کرد، ولی باید در یافتن راهی که برایش نتایج مفید و ماندگاری را در پی دارد نهایت سعی و تلاشمان را به کار ببندیم. ما باور داریم که گاهی تأثیر یک کتاب داستان در رفتار کودک، اگر بیشتر از درس آموزگار نباشد، کمتر هم نیست و به همین دلیل است که در سراسر جهان هستی به نقش مؤثر کتاب در تربیت و آموزش کودکان توجه ویژه‌ای می‌شود.

به گفته‌ی کامرانی، همیشه زیاد خواندن هم دلیل بر فهم بیشتر نیست بلکه روش صحیح مطالعه و استفاده از کتاب‌های فاخر و محتواهای خوب است که می‌تواند در رشد وشکوفایی کودکان و نوجوانان مفید باشند.

او افزود: امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: کسی که با کتاب آرامش می‌یابد، هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود. این کلام گهربار، اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی را صدچندان می‌کند. معجزه پیامبر ما قرآن است و خداوند بزرگ در سوره علق به پیامبر می‌فرماید: اقراء یعنی بخوان؛ همچنین ۲۵۵ بار در کتاب آسمانی ما به عنوان «کتاب»، ۵۸۲ بار به واژه «علم»، ۲ بار به کلمه «قلم» و ۳ بار از «خواندن» یاد شده که همه و همه اهمیت مطالعه و کتاب را یادآور می‌شوند.  

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه کشورها در سایه رشد فکری و فرهنگی است و در این راستا،  فرهنگ کتاب‌خوانی و تولید محتوا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  

کامرانی افزود: در کشور عزیز ما، با توجه به نظر کارشناسان، سرانه مطالعه مناسب نبوده و تولید محتوا در بخش کودک و نوجوان از وضعیت خوبی برخوردار نیست؛ در این راستا لازم است اهالی کتاب و قلم تلاش بیشتری کنند.

کامرانی در پایان با اشاره به این موضوع که یکی از افتخارات کانون دارا بودن و فعالیت در برنامه‌های کتاب‌محور است گفت: تلاش کنیم تا کتاب‌خوانی را بین کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها نهادینه و اوقات فراغتشان را با کتاب پر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =