کد خبر: 320120
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
بازدید 211
نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

نشست ادبی «ادیبانه» در دومین‌روز از هفته‌ی کتاب در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهمیرزاد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان،  نشست ادبی «ادیبانه» در دومین‌روز از هفته‌ی کتاب عصر یک‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جمعی از نویسندگان و فرهیختگان ادبی و مسئولان شهری و اعضای کارگاه نوشتن خلاق مرکز فرهنگی‌هنری شهمیرزاد در فضای کتابخانه‌ی تخصصی کودک و نوجوان، برگزار و از اعضای برتر کتابخوان با تقدیم لوح و هدیه‌ای تجلیل شد.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

خدابخشی در ابتدای نشست، ضمن ابراز خرسندی از شرکت اعضای نونگاه و نوجوان در برنامه‌های ادبی و قدردانی از زینت حامدی مسئول و سمانه شجاعی مربی ادبی مرکز شهمیرزاد، اظهار داشت: در دنیای امروز، مهم‌ترین وظیفه‌ی مربیان در رشد و بالیدن کودک، کمک به اوست تا بتواند تصویری کامل از خود و دنیای اطرافش به‌دست آورد.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

وی افزود: مربیان بایست بتوانند ابزار مناسب رشد را در اختیار کودک قرار دهند و برای او امکان دیدن دنیایی متفاوت و صحبت درباره‌ی آن را فراهم کنند و وظیفه‌ی مربی، یاری‌رساندن به کودکان و نوجوانان است تا بتوانند معنایی برای زندگی‌شان بیابند، مفهومی که کودک با اتکا به آموخته‌ها و تجربه‌هایش به آن دست می‌یابد.

خدابخشی تأکید کرد: اهمیت هنر و ادبیات برای کودک و تأثیر آن در زندگی او کاملاً مشهود است. هنر بذر خلاقیت را در وجود انسان می‌کارد و سبب بروز خلاقیت و برانگیختن احساسات می‌شود و به افراد در بیان افکارشان یاری می‌رساند و یک اثر ادبی هم می‌تواند گستره‌ی معنایی بالایی را پوشش دهد و کودکان را در درک این مفاهیم یاری کند.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

وی یادآور شد: اگر از کودکان خواسته شود که به‌طور مستقل نظرشان را درباره‌ی یک اثر ادبی بیان کنند، بایست بر اعتماد به نفس آن‌ها در بیان احساسات و تصاویر ذهنی‌شان افزوده شود و این‌گونه خلاقیت ادبی‌شان گسترش یابد.

کانون پرورش فکری بستر مناسبی برای پرورش و رشد کودکان و نوجوانان است

مرتضی نیکزاد دکتر داروساز، نویسنده و پژوهشگر شهمیرزادی در ادامه‌ی نشست با قدردانی از نگاه ویژه مدیرکل و مربیان کانون به خاطرات دوران کودکی و چگونگی روی‌آوردنش به ادبیات با نوشتن یک انشاء دانش‌آموزی و ادامه‌ی فعالیت در عرصه‌ی نویسندگی پرداخت.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

وی با بیان این عبارت که «چنانچه پرورشم می‌دهند، می‌رویم»، کانون پرورش فکری را بستر مناسبی برای پرورش و رشد کودکان و نوجوانان دانست و گفت: ذهن کودکان، آمادگی جذب هر نوع مطلبی را دارد و مطالعه، این ارزش را پیدا می‌کند که منشاء خدمات ارزنده در جامعه باشد.

نیکزاد با تأکید بر این‌که کار مربیان بسیار با ارزش و قابل ستایش است، یادآور شد: توجه والدین، مربیان، معلمان و مسئولان به موضوع پرورش کودکان، دارای اهمیت است که اگر طبق اصول انجام شود بی‌شک به نتیجه و خروجی‌های مثبتی دست می‌یابد و اگر عکس آن صورت گیرد دچار آسیب به کودک و جامعه خواهد شد.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

نویسنده و پژوهشگر شهمیرزادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فواید مطالعه و نقش مؤثر آن در شخصیت، رفتار و زندگی کودک از مربیان و مسئولان خواست تا عشق به مطالعه و خواندن را در مخاطبان کودک به‌وجود آورند.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

در ادامه‌ی این نشست دوساعته، پنج اثر اعضای کارگاه نوشتن خلاق کانون شهمیرزاد مورد نقد و بررسی قرار گرفت و شرکت‌کنندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظرهای خود پرداختند.

نشست ادبی «ادیبانه» در کانون شهمیرزاد

گفتنی است، در پایان نشست نیز از اعضای برتر کتابخوان مرکز و مهمانان با تقدیم لوح و هدیه‌ای تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =