راهکارهایی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی

هشتادوهشتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری با موضوع «کودکان و نوجوانان امروز و چالش‌های کتاب‌خوانی» همزمان با روز کتابدار برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست فاطمه مرتضایی‌فرد استاد کتابداری و از اعضای شورای کتاب کودک گفت: عادت به مطالعه باید قبل از خواندن شکل بگیرد. یعنی حتی خواندن برای جنین هم مؤثر است، البته اگر بعد از به دنیا آمدن توسط خانواده برایش عادت نشود اثری نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری تنها نهادی است که کتابخانه کودک دارد و سایر نهادها کتابخانه عمومی دارند اما کتابخانه کانون مختص کودکان است و باید از این فرصت استفاده کرد.

مرتضایی‌فرد به اهمیت نقش کتابدارها و توجه به این موضوع تأکید کرد و ادامه داد: حضور کتابدارها در کتاب‌خانه‌ها به استفاده بهتر بچه‌ها از کتاب‌ها کمک می‌کند.

این عضو شورای کتاب کودک تصریح کرد: برگزاری کنکور و پر شدن وقت بچه‌ها با مسائل گوناکون فرصت خواندن کتاب‌های دیگر را نمی‌دهد.

اشاره به کتاب‌های دو زبانه، کتاب درمانی و کمک گرفتن از فضای مجازی برای ترویج کتاب‌خوانی از دیگر موضوع‌هایی بود که این استاد کتابداری به آنها اشاره داشت.

راهکارهایی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی

مریم شمس‌الهی نویسنده، کتابدار و مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بیان کرد: قبلا کانون پرورش فکری با مدرسه ارتباط بیشتری داشت اما در سال‌های اخیر ارتباط کانون با مدرسه قطع شده است و درحال حاضر از آمدن گروهی بچه‌ها به کتابخانه استقبال نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی بدون محدودیت بچه‌ها را عضو می‌کنند و نوجوان کاملا از مخزن آن کتابخانه کتاب می‌گیرد و این بد است چون هیچ کنترلی روی آن نیست. درواقع کتاب‌ها با آن وسواس و نظارتی که کانون روی تولیداتش دارد انتخاب نشدند.

این کتابدار ادامه داد: در کانون سازوکاری وجود دارد که متخصصان کتاب را انتخاب می‌کنند و در چند کمیته کتاب‌ها بررسی و سپس از کتاب‌های مناسب فهرست آماده می‌شود اما درنهایت این فهرست برای مراکز خریداری نمی‌شود و در این طرح سیاست‌های مالی در نظر گرفته نشده است. بنابراین کتاب‌های جدید به مراکز ارسال نمی‌شود.

شمس‌الهی اظهار کرد: مهارت‌های کتاب‌خوانی در مناطق مختلف تفاوت دارد. مراکز باید کتاب‌های مناسب با شرایط خود داشته باشند. لازم است براساس نیازسنجی، اطلاعات و نیاز مربی کار کنیم تا هر کتابخانه بتواند متناسب با شرایط خود فعالیت کند.

وی گفت: دنیا به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. کتابخانه‌ها هم فقط شامل کتاب نیستند بلکه موارد سمعی بصری هم، عضو جدانشدنی کتاب هستند، بنابراین باید به دیجیتالی شدن هم فکر کنیم.

اشاره به تعداد محدود کتاب‌های فراگیر و موانع استفاده از این کتاب‌ها در مراکز، عدم همکاری کانون و مدارس، عدم ارسال کتاب‌های تازه چاپ شده به مراکز و تأکید بر مجموعه‌سازی متمرکز کتاب‌خانه‌ها به کمک متخصصان و کتابدارها از دیگر موضوع‌های مطرح شده از سوی مریم شمس‌الهی بود.

راهکارهایی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی

همچنین حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز دقایقی در این نشست حاضر شد و در سخنانی درباره اهمیت و جایگاه کتاب گفت: خروجی سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب حتما در بخش‌های فرهنگی مانند فیلم، نمایش و... دیده می‌شود. بنابراین هرچه‌قدر بتوانیم روی کتاب و کتاب‌خوانی سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه‌اش را خواهیم دید و این وظیفه ماست.

وی تصریح کرد: پایه کارهای ما در کانون باید از کتاب شروع شود و توسعه پیدا کند. درحال حاضر قرار است طرح «کانون مدرسه» را دوباره اجرا کنیم که این طرح هم پایه و اصلش کتاب است. از طرفی به دنبال احیای کتاب کار «کانون مدرسه» هستیم.

در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و در پایان حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری از تعدادی از کتابدارهای حاضر در این برنامه با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد.

هشتادوهشتمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه همزمان با روز کتابدار برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =