مادران ما اولین قصه‌گوها هستند

سید مهرداد کاووسی حسینی ؛ شاهنامه‌خوان بخش آزاد که از استان همدان در جشنواره‌ی قصه‌گویی منطقه دو کشوری شرکت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار نوجوان روابط عمومی کانون استان اصفهان از نقش قصه و قصه‌گویی در انتقال فرهنگ به نسل آینده گفت.


با توجه به اینکه شما تجربه‌ی زیادی از شرکت در جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی دارید جشنواره‌ی قصه‌گویی منطقه‌ای دو کشوری کانون را در چه سطحی می‌بینید؟
خدارا شکرمن از تمام برگزارکنندگان خصوصا میزبانی اصفهان تشکر می‌کنم و خیلی خوشحالم برای برنامه‌ریزی و وجود بخش آیینی که نقالی این هنر اصیل و کهن ایرانی را اضافه کرده‌اند و همه‌ی بچه‌ها در سنین مختلف توانمند و پرقدرت در حال ارائه‌ی کارهای خود هستند.
ضرورت برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی را در چه می‌دانید؟
وقتی ما به دنیا می‌آییم مادران ما برای ما اولین قصه‌گوها هستند یعنی اولین اجراکنندگان و روایت‌گران قصه مادران ما هستند. وجود قصه باعث می‌شود که بچه‌ها آیین‌ها و قصه‌های کهن ایرانی را بشناسند و به سمتشان بروند و بدانند که ما چه آیین‌های کهنی که ریشه در دل تاریخ دارند را در فرهنگمان داریم و این‌ها را برای کسانی که از کتاب‌خواندن غافل می‌شوند اجرا کنند و مثل یک لقمه‌ی حاضر و آماده برایشان تعریف کنند.
چه احساسی از حضور در جشنواره دارید؟
بهترین خاطره وقتی است که می‌بینم یک نوجوان ۸-۹ ساله روی صحنه می‌رود و با یک شور و هیجانی از حماسه‌های ایرانی می‌گوید.
خاطره‌ی جالبی هم که دارم این است که وقتی وارد اصفهان شدم به واسطه‌ی کارم که هنرهای نمایشی است آنقدر دوست و آشنا دیدم که به هیچ‌وجه احساس غربت نکردم و فکر می‌کنم در یکی از محله‌های شهر خودم درحال اجرا هستم.

فکر می‌کنید سال آینده هم در جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون شرکت کنید؟
اگر عمری باشد حتما شرکت خواهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =