آغاز رقابت بخش منطقه ای  بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در خراسان رضوی

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله منطقه ای ۴ کشور با رقابت قصه گویانی از ۶ استان به میزبانی استان خراسان رضوی در شهرستان طرقبه شادیز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی؛ همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله منطقه ای ۴ کشور با  رقابت  قصه گویانی از ۶ استان به میزبانی استان خراسان رضوی  از صبح ۲۵ آبان ماه  در شهرستان طرقبه شاندیز آغاز شد.

ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون خراسان رضوی  با اعلام این خبر افزود: استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان  رضوی در  منطقه ۴ کشور از امروز ۲۵ آبان ماه در محل هتل ثامن شهرستان طرقبه شاندیز به مدت ۲ روز رقابت خود را با حضور ۸۴ قصه گوی برگزیده آغاز کردند و مراسم اختتامیه این جشنواره نیز روز جمعه ۲۷ آبان ماه در شهرستان طرقبه شاندیز برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره منطقه ای ۴ کشور اظهار کرد: در مهر ماه اکثر استان های کشور جشنواره های خود را به صورت استانی برگزار کردند و در بخش نوجوان، بخش ملی، آیین سنتی، پدربزرگ و مادربزرگ ها، پادکست و بخش بین الملل آثار زیادی به دبیرخانه جشنواره رسید و برگزیدگان استانی  در جشنواره  منطقه‌ای به رقابت می پردازند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره، تاکید کرد: جشنواره قصه گویی هدف ارزشمندی را دنبال می کند محور و مایه اصلی هنرهای مختلف در دل قصه گویی است، یکی از دغدغه های این روزها که در سطح جامعه وجود دارد به ویژه در رده سنی کودکان و نوجوانان، کمرنگ بودن آشنایی با هویت بسیار ارزشمند دینی و تاریخی‌ست  و قصه یکی از ابزارهای موثر در برطرف کردن این کمبود است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد:  مادران، مادربزرگ‌ها و پدربزرگهای قصه‌گو می‌توانند نقش پررنگ و موثری داشته باشند  و از همه مهم‌تر و تاثیرگذارتر حضور نوجوانان قصه گوست که می‌توانند بر هم نسل های خود بیشتر  و عمیق تر تاثیر گذاشته و قصه‌ها و مفاهیم را با همسالان خود به اشتراک بگذارند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای اصلی جشنواره انتقال مفاهیم و انتقال مسائل هویتی‌ست و بسیاری از قصه‌های فولکولور مناطق مختلف است افزود: این جشنواره ظرفیت ارزشمندی برای احیاء  قصه هایی‌ست که سالیان سال سینه به سینه در شهرستان ها و آبادی ها و روستاهای مختلف در چرخش بوده است و اکنون به دست فراموشی سپره شده‌اند.

زره ساز تاکید کرد: حفظ سنت قصه گویی هم از دیگر اهداف جشنواره است، در حوزه قصه یک کتابت قصه گویی است مکتوباتی که باید جمع آوری شوند و قصه های اصیل و بسیاری از قصه ها که در کتاب های مختلف بسیاری از بزرگان این مرز و بوم در قالب های مختلف شعر داستان و حماسه نوشته اند و باید زبان امروز برای آنها پیدا شود بنابراین یکی از موضوعات مهم در جشنواره قصه گویی کشف و پرورش استعدادهای جوان  است تا بتوانند این قصه ها را به مخاطبان خود منتقل کنند و سنت قصه گویی به یک سنت مدرن امروزی که نوجوانان، جوانان، پدران، مادران پدربزرگ و مادربزرگ و به ویژه مادران این سنت را به نحو مطلوب احیا کنند.

وی با اشاره به اینکه قصه گویی باید بتواند جایگاه خاص خود را  در زندگی خانواده های امروز پیدا کند، تصریح کرد: قصه گویی باید در  کلاس درس و حتی در محیط مدارس و آموزش و پرورش هم به منصه ظهور برسد خیلی بهتر می شود که دروس و یا کلاس های درس ما بتواند با قابلیت درس قصه و قصه گویی با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند، قصه گویی در رشد شناختی کودک و نوجوان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اظهار کرد:  قصه و قصه گویی زیر ساختی است برای تکامل هرم هویتی شناختی، پرورشی و رشدی که کودک و نوجوان می تواند داشته باشد و این پایه اگر درست بنا شود و درست ترویج شود آثار خود را در آینده نزدیک در جامعه خواهد گذاشت.

وی افزود: قصه ابزار آشنایی با جوامع و فرهنگ های مختلف است و ما در همین جشنواره منطقه ۴ که در حال برگزاری است از ۶ استان قصه گو داریم  و از استان های پهناوری مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد و خراسان جنوبی و رضوی گویش ها و فلوکلرهای مختلف داریم که اینها باخودشان پیوست فرهنگی دارند که می تواند تاثیر گذار باشد.

زره ساز با اشاره به جایگاه قصه و قصه گویی در دنیای مجاز امروز، گفت: در حال حاضر به نوعی جنگ ترکیبی را می بینیم که بخش عمده  آن زیست در فضای مجازی ایست که ما باید محتوای غنی حوزه دینی و تاریخی را با ابزارهای جدید برای بچه ها بیان کنیم و تولید محتوا کنیم که یکی از این ابزارها قصه است، قصه و قصه گو با مخاطب در سنین مختلف ارتباط دارد و همه اقشار و نسل های مختلف جامعه را قصه می تواند پوشش دهد.

وی با بیان اینکه  جشنواره در شهرستان طرقبه شاندیز به این دلیل برگزار می شود که ما ازظرفیت بالای شهرستان هایی که فعال در حوزه فرهنگ و هنر هستند استفاده  می کنیم، اظهار کرد: از تعداد ۸۵  قصه گوی برگزیده که در این جشنواره حضور دارند ۳۵ قصه گو نوجوان است که حدود  ۴۰ درصد قصه گوهای این جشنواره نوجوان است.

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی مرحله منطقه ای ۴ کشور از ۲۵ آبان الی ۲۷ در شهرستان طرقبه شاندیز برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =