اجرای قصه گویی " میراث ناملموس " در اماکن تاریخی  اصفهان

برگزیدگان منطقه 2 کشوری بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با هدف حفظ تاریخ و میراث فرهنگی در اماکن تاریخی اصفهان ، روایت گر فرهنگ ها و نسل ها شدند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان ، با توجه به نقش قصه گویی در حفظ تاریخ و میراث فرهنگی و با وجود این که قصه‌ها در بین اقوام و ملل گوناگون جایگاه بسیار مهمی دارند و یکی از اصلی‌ترین ابزار انتقال و حفظ فرهنگ و میراث هر ملت می باشند و با نظر به این که قصه در ایران نمایانگر تفکر ، تخیل و حاصل تجربه‌هایی است که خواننده و شنونده را جذب خود می‌کند ؛ و از آنجا که قصه گویی یک میراث فرهنگی ناملموس است و ارتباط خیال انگیزی که به واسطه قصه  ، قصه گو و شنونده ایجاد می شود و بازتابی که از ارتباطات انسان ها بایکدیگر در طی زمان و تلقی فرهنگ ها به  وجود می آید می تواند با هنر خود باعث سهیم کردن افراد ذر حفظ میراث فرهنگی و برانگیختن حس کنجکاوی و تغییر در نگرش و مطالعه در میراث فرهنگی و تاریخ و تمدن دیرینه این مرز و بوم  گردد .

قصه از دوران گذشته نقش بسیار مهمی را در حفظ تاریخ و فرهنگ یک ملت ایفا کرده است. ویژگی متمایز قصه این است که هر جنسیت در هر سن و سال و زمان و مکانی را جذب خود می‌کند . نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که قصه‌ها به خصوص نمونه‌های ایرانی شان جنبه‌های فراوان تربیتی را در خود جای داده اند و یکی از دلایل مهم شمردن نقش آن، تربیت نسل‌های آینده است. نقشی که با توصیف شخصیت‌های واقعی و خیالی، به بازگویی و مرور ویژگی‌های انسانی و زنده نگه داشتن میراث فرهنگی و تاریخی می‌پردازد.
قصه گویی کارکردهای گوناگونی دارد که می‌توان از بین آن ها، به حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و دینی یک کشور اشاره کرد. به عنوان مثال تاریخ و فرهنگ ایران را می‌توان فرهنگی غنی دانست که قصه‌های بی‌شماری را در دل خود جای داده است. قصه‌هایی با موضوعات متنوع که جاذبه هایش، هر سن و سالی را به خود جذب می‌کند.

حال به منظور حفظ میراث کهن فرهنگی ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با همین میراث ناملموس  با ابزار قصه گویی ، قصه نمایش هایی در امکان فرهنگی ، تاریخی و مذهبی  تولید و منتشر نموده داست و با فراخوان های مختلف تحت عنوان "  نقش کهن " هنر پرده خوانی و نقالی را در بین کودکان و نوجوانان زنده ، جاری و ساری کرده  و با برنامه دیدار از آثار و ابنیه تاریخی و معماری بی نظیر ایرانی اسلامی برای بچه ها  تحت عنوان " میراث ماندگار " و تحقیق و تفحص در همه زمینه ها با هدایت مربیان ،  هویت بخشی اسلامی و ایرانی را با ابزار فرهنگ ، هنر  با فرم و محتوای پسندیده با شاخص های مطلوب ، سرلوحه تمام فعالیت های خود قرار داده است و حال در بخش جنبی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه 2 کشور که با حضور 79 قصه گو از استان های ایلام ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان ، قم ، مرکزی و اصفهان برگزار شد ؛ قصه گویان جشنواره با حضور در اماکن تاریخی و فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ ناملموس " قصه گویی " و روایت فرهنگ ها و نسل ها  و پیوند فرهنگی گذشته و امروز  به اجرای قصه گویی پرداختند .

اجرای قصه گویی " میراث ناملموس " در امکان تاریخی  اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =