قصه‌ها شخصیت کودکان و نوجوانان را به سمت کمال سوق می‌دهند

عبدالرضا سیفی سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، شنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۱ در آئین افتتاحیه‌ی مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اهواز گفت: کودکان ما با قصه‌ها بزرگ می‌شوند، از آن‌ها درس می‌گیرند و قصه شخصیت‌ آنان را به سمت کمال سوق می دهد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، عبدالرضا سیفی، در آیین افتتاحیه‌ی مرحله منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منطقه سه کشور، با اشاره به شعار این جشنواره،گفت: قصه صدای زندگی است و صدای زندگی ایرانی از دل قصه‌ها شنیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: نمادها و سبک و سیاق قصه‌گویی ایرانی، تداعی‌گر جمع‌های خانوادگی و قصه‌گویی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از دیرباز تاکنون است و پیغام آن، همبستگی و احترام در روابط اجتماعی و خانوادگی است.

او با اشاره به اینکه قصه‌گویی ریشه در فرهنگ، تاریخ، تمدن و سنت‌ها و آداب ما دارد، تأکید کرد: در کتب و آثار کهن ایران‌زمین، از شاهنامه تا داستان‌های قدیمی، روند روایتگری و قصه‌گویی به وضوح قابل مشاهده است و همواره مفاهیم غنی و متعالی انسانی به مخاطب منتقل شده است، پس فرهنگ ایرانی با تاریخ غنی و گسترده‌ی خویش می‌تواند برای تمام بشریت داستان قابل اتکا و جذاب، تولید کند.

سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی قصه‌گویی باید به‌اندازه‌ی استفاده از ظرفیت فرهیختگان، از توانمندی‌های کودکان و نوجوانان هم بهره برد و آن‌ها را به روایت و نگارش داستان‌های واقعی از زندگی مردم ایران تشویق کرد، چرا که وظیفه‌ی همه‌ی نسل‌ها ایرانی، روایت صحیح تاریخ و ارزش‌های پیشینیان است.

سیفی در ادامه گفت: در سراسر جهان، انسان آزاده‌ای که به دنبال کمال و تعالی هستند، با جنگ روایت‌ها مواجه می‌شوند که با گسترش فضای مجازی و جهانی شدن ارتباطات، زمینه‌ی استفاده‌ی اقشار و سنین مختلف از این امکان، تلاش برای تغییر ذهن‌ها و برگرداندن واقعیت‌ها می‌تواند منجر به تبعات جبران‌ناپذیری در میان کودکان و نوجوانان شود.

او تصریح کرد: فعالان و مروجان حوزه‌ی قصه‌گویی باید تلاش کنند که واقعیت‌ها را آن‌گونه که هست و بدون رنگ و لعاب رسانه‌ای منتقل کرده و روایت اصلی زندگی ایرانیان را به گوش جهانیان برسانند.

گفتنی است: مرحله‌ی منطقه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی (منطقه ۳ کشور) ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور ۶ استان بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و فارس در اهواز برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =