کد خبر: 320383
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
بازدید 197
مرور جستار نویسی در جشنواره قصه گویی منطقه ۵ کانون استان تهران

جستاری پیرامون قصه‌ها در  نشست‌های علمی و ترویجی جشنواره قصه‌گویی بررسی شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ نشست علمی  جستارنویسی با مروری بر جستار«دایی امین‌الله و جان لیبادی» نوشتة مریم کوچکی؛ نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی و با حضور قصه‌گویانی از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان و گیلان برگزار شد.

 در ابتدای این نشست نکاتی درباره جستارنویسی رسمی و تفاوت آن با مقاله، رساله  داستان کوتاه و ... مطرح شد و با اشاره به اینکه جستار قالبی مدرن و البته تا اندازه ای مبهم است  برای طرح دیدگاه و نقطه‌نظرهای علمی و تعرفی یکسان از جستارنویسی، مخاطبان را با برداشت و دیدگاه نویسنده آشنا شدند.

همچنین مریم کوچکی نویسنده و کارشناس مدعو این نشست، با اشاره به اینکه از جستار برای نقد و مرور متون ادبی، استدلال‌ها و بینش‌های نظری، دریافت‌های از زندگی روزمره، یادآوری خاطرات و اندیشه‌های نویسنده استفاده می‌شود به ارائه جستار «دایی امین‌الله و جان لیبادی» پرداخت. این جستار با مرور خاطراتی از کودکی نویسنده در قالب چند اپیزود کوتاه، نکاتی کارآمد در باب قصه‌گویی ارائه می‌دهد و به توصیف شخصیت‌ها و شرح اتفاق‌هایی می‌پردازد که در برهه‌های زمانی متفاوت، سبب شکل‌گیری استدلال‌های نویسنده شده‌است.

در ادامه با طرح پرسش‌های قصه‌گویان حاضر در جلسه و شرکت‌کنندگان برخط توضیحاتی درباره  مؤلفه‌های جستارهای رسمی ارائه شد و  بر هدف، زبان ساده، سازماندهی منطقی و حجم مطالب و بیان تأثیرگذار تأکید گردید.در بخشی از مباحث نکاتی پیرامون چگونگی  بیان افکار و احساسات شخصی، سلیقه‌ها و تجربه‌های فردی، سبک و لحن شخصی، طنز، ساختار  نامتعارف یا تازگی در شیوه بیان و مضمون مطرح شد.

این نشست همزمان با نخستین روز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۵ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری حجاب، سالن کنفرانس یک با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از قصه‌گویان، مربیان، کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت حضوری و مجازی در ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۰۰  برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =