کد خبر: 320384
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
بازدید 223
نشست علمی-ادبی اعضای برگزیده ی قصه گو

نوجوانان قصه گو در خلال بیست و چهارمین جشنواره ی قصه گویی منطقه 5 تهران، در کارگاه بازنویسی و بازآفرینی داستان های کهن گردهم آمدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران؛ همزمان با اولین روز از بیست و چهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی کارگاه تخصصی« حکایتی که قصه شد » برای نوجوانان برگزیده قصه‌گو برگزار شد.

بازآفرینی و بازنویسی دو گونه اقتباس مهم در هنر و ادبیات است که از دیرباز در حوزه‌هایی چون سینما، تئاتر، داستان‌نویسی، قصه‌گویی و هنرهای تجسمی کاربرد دارد. این کارگاه  به منظور ایجاد فرصت‌هایی تازه برای اعضا برگزیده قصه‌گو فراهم شد تا ضمن آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و تفاوت‌های بازنویسی و بازآفرینی، بتوانند به  شیوه کارگاهی آن را تجربه کنند. 

یکی از منابع معتبر و مورد توجه در قصه‌گویی؛ آثار سعدی شیرازی شاعر توانای قرن هفتم است که دارای ویژگی‌های بی‌مانندی چون نگاه اجتماعی- اخلاقی به انسان، زبان روان و نثر برجسته و سهل ممتنع است.‌ با این نگاه حکایت «آنکس که مصیبت دید، قدر عافیت داند» از گلستان به دلیل روایت‌ پذیری، تناسب بن‌مایه با گروه سنی مخاطب، بسط‌پذیری حکایت در تبدیل آن به متن انتخاب و در کارگاه در دسترس اعضا برای بازآفرینی و بازنویسی قرار گرفت. پرورش مطلب به کمک توصیف چهره ها و صحنه ها، شاخ و برگ دادن به نوشته ها، چگونگی تبدیل متن( شعرو نثر کهن) به متن امروز، تغییر ویژگی سبکی گذشته به ویژگی نثر معیار امروز در بازنویسی از نکات مهم و گفتگو شده  پس ازخواندن حکایت بود. در ادامه دست نوشته‌های اعضا که برگرفته از محتوای آموزشی ارائه شده در کارگاه بود قرائت شد. 

 لازم به یادآوری است این حکایت پیش از این با قلم فرهاد حسنزاده بازآفرینی و درمجموعه ای به نام «حکایت های شیرین ایرانی» ئر سوره مهر منتشر شده است.

 در این کارگاه حدود ۴۰ نفر اعضا برگزیده قصه‌گویی در دو گروه حضور داشتند و کبرا بابایی و مریم عباسی کارشناسان آفرینش‌های ادبی استان تهران مدرسین آن بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =