لذت روایت قصه در دنیای نوجوانی

قصه‌گویان نوجوان از قصه و قصه‌گویی و لذت آن در دنیای نوجوانی می‌گویند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی، در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مرحله منطقه‌ای  منطقه یک در تبریز فرصتی دست داد با نوجوانان قصه‌گوی شرکت‌کننده در جشنواره از ۵ استان کشورهم کلام شویم و درباره لذت قصه‌گویی از آن‌ها بشنویم:

دنیا فولادی از استان اردبیل: با قصه‌ها زندگی می‌کنم، تصور قصه‌ در رویاهایم خیلی لذت بخش است.

محنا مصدق اردبیلی از استان اردبیل: وقتی قصه می‌گویم، حس می‌کنم در دنیای قصه فرو می‌روم و لذت قصه‌ گفتن در ماجرای قصه‌گویی و اتفاقات آن است.

آیناز فتحی الماس از استان اردبیل: قصه‌گویی بیان احساسات، کودکی و شادی است. با قصه‌گفتن روح و عواطف خودم را پر از شادی می‌کنم. قصه خودش نیم جان من است، مخاطب که کودک باشد می‌شود تمام جانم.

ثمین اسمعیلی از استان آذربایجان غربی: قصه کلید دنیای کودکیست. قصه تنها راه برگشت به دنیای شیرین کودکانه است، با قصه می‌توان سفر کرد، می‌توان خندید، می‌توان گریه کرد، می‌توان اسب خیال را سوار شد و تا بینهایت تاخت. من از این دنیای رنگی لذت می‌برم.

مائده طاهری از استان قزوین: زمانی که ۶ ساله بودم وارد کانون پرورش فکری شدم، دختری درونگرا، خجالتی و ساکت بودم. با کسی حرف نمی‌زدم و در هیچ زمینه‌ای و بحثی شرکت نمی‌کردم. بعد از کلاس‌های ادبی شعر و داستان وارد کلاس قصه‌گویی شدم. تجربه‌ای عجیبی بود، بلند تعریف کردن قصه‌، از من بعید بود، چطوری می‌توانستم، ولی شد . . . من خواستم و شد . . .  تلاش کردم و برای هدفف و آرزوهایم جنگیدم. مربی خوبم خانم میربهای عزیز، مادر دلسوز و مهربانم من را بزرگ کردف من را ساخت. من با قصه‌گویی وارد دنیای عجیبی شدم، انگار منِ کوچک درونم داشت بزرگ میشد و پرواز می کرد. این من بودم، آن مائده‌ی کوچلوی ساکت کم حرف که خجالت می‌کشید بلند حرف بزند و با کسی صحبت کند، حالا داشت روی صحنه روبروی چندین نفر اجرا می‌کرد و بابت این تغییر بزرگ در زندگی‌اش از ته دل می‌خندید.

طناز رئوفی‌نژاد از استان قزوین: من از قصه آموختم ارتباط با کودکان را. من عاشق نقل اتفاقاتی هستم که برای کودکان به صورت قصه تعریف می‌کنم.

سارینا حاجی از استان قزوین: قصه‌گویی باعث شد من اعتماد به نفسم را تقویت کنم. جلوی چندین نفر حتی سخن گفتن هم سخت بود! ولی حالا خانم میربها و قصه‌گویی باعث پیشرفت من شد.

نیکو اسکندری از استان زنجان: از اینکه می‌توانم با قصه‌های شیرین به بچه‌ها درس‌های خوبی بدهم و یادگیری قصه‌های مختلف برایم لذت بخش است و این گونه لذت من آشکار می‌شود.

هانیه عباسی از استان زنجان: لذت من از قصه‌ و قصه‌گویی با کنار هم بودن بچه‌ها و شادی با آنها و نیز اینکه می‌توانم با قصه‌گفتن از هردری سخن بگویم و مانند  یک معلم آنها را با زندگی و چیزی‌های مفید آشنا کنم، خلاصه می‌شود.

زهرا شریفی از استان آذربایجان شرقی: به عنوان قصه‌گویی که اولین بار این لذت را تجربه می‌کنم، می توانم به جرات بگویم که بهترین هنر است.

محدثه پاکرو از استان آذربایجان شرقی: از قصه‌ها و قصه‌گویی لذت زندگی‌هایی را می‌برم که هرگز تجربه نکرده و محتمل تجربه نخواهد کرد. مسلم است که ما انسان‌ها فقط یکبار چشم به جهان فانی باز می‌کنیم، اما قصه گویی فضایی را فراهم می‌کند که در آن از چشم دیگران این جهان را ببینیم، از گوش‌های آنها صدا را بشنویم، با دست‌های دیگران لمس کنیم و از پنجره زندگی آنها جهان را ببینیم.

زهرا طیاره از استان آذربایجان شرقی: به نظر من اگر در دوران کودکی به قصه‌های قصه‌گوها گوش دهیم بیشتر به قصه‌خوانی و کتاب‌خانه علاقه‌مند می‌شویم. ما می‌توانیم از پندهای داخل قصه در زندگی روزمره استفاده کنید. اولین تجربه من در قصه‌گویی هست و خیلی خوشحالم. صحبت کردن با زبان قصه با تماشاگران، حس امید و عشق به قصه‌گو می‌دهد.

فاطمه محمدی از استان قزوین:یادم میاد که اولین سال قصه‌گوییم اوج نوجوونیم بود و تمام اتفاق‌ها برام جدید بود. مثل همه همسن و سالهام گیج و سردرگم بودم و خیلی زود عصبانی می‌شدم؛ و بین تمام اینا مسابقات نزدیک بود و تمرین‌ها هر روز بیشتر می‌شود، تمرین‌های فنون بیان‌و . . . روزی که بین جمعیت اجرا کردم بهترین تجربه بود. چقدر بچه‌ها پای اجرای من خندیدند و کیف کردند و من از از اون روز کلی تغییر کردم! دیگه موقع کارهای مهم استرس بیش از حد نداشتم دیرتر عصبی می‌شدم و صبورتر شده بودم. قصه‌گویی من را بزرگ کرد! پخته‌تر از چند سال و حتی چند ماه قبلم کرد. تمام قصه‌گویی برای من تجربه بود و تجربه هست و خواهد بود.

رامان علیپور از استان آذربایجان غربی: در حین قصه‌گویی وقتی که با همه‌ی آب و تاب و با احساس مخاطبانم را به دنیای قصه‌ام می‌برم و آنها هم با من همراه می‌شوند لذت می‌برم و وقتی قصه‌ای میخوان و خودم را در دنیای قصه‌ام می بینم و می‌یابم و با جهان قصه‌ام همراه می‌شوم احساس خوبی پیدا می‌کنم.

فاطمه رسولی از استان آذربایجان غربی: خیال بازهای گذشته در مغزم که می‌توان با کودکان در میان گذاشت، بدون هیچ ترسی و نگرانی و دل پاکانی که با ذوق و شوق و چشم و دل پاک معصومانه گوش جان می‌سپارند.

مرحله منطقه‌ای بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای اول تا سوم آذر با حضور قصه‌گویان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین به میزبانی شهر تبریز در حال برگزاری است.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دبیری‌ محمد گودرزی‌دهریزی در یزد برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =