مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی ضمن تجلیل از اعضای برتر کتابخوان به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و کتاب‌محور پرداختند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی در بازه‌ی زمانی ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم»، ضمن تجلیل از اعضای برتر کتابخوان با حضور در مدارس و دعوت از دانش‌آموزان در قالب بازدید از مرکز به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

بر اساس این گزارش، بهاره بخشی مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری کانون بیارجمند اظهار داشت: در هفته‌ی کتاب، فعالیت‌های فرهنگی در قالب معرفی شخصیت اسداله شعبانی شاعر کودک و نوجوان، شعرخوانی، معرفی کتاب، معرفی وقایع، فعالیت علمی با رویکرد آشنایی با دنیای حیوانات و چگونگی زندگی در محیط زیست، قصه‌گویی و بیان داستان‌های قرآنی، فعالیت قرآن و حدیث، معرفی مشاغل، کارگاه مهارت‌های زندگی و... اجرا شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی از اجرای ویژه‌برنامه‌ی فرهنگی «در سایه‌سار کتاب» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای ۱۱۰ دختر دانش‌آموز مدرسه ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: جشن آب نیز در پنجمین‌روز از هفته‌ی کتاب و کتابخوانی با تعامل مدیر این مدرسه و شرکت ۵۰ دانش‌آموز عضو طرح کانون‌مدرسه به‌همراه والدین در این برنامه به‌منظور ایجاد شادی و نشاط در اعضا، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشنایی با راهکارهای مصرف بهینه آب برگزار شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

ملیحه آقاحسینی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود نیز اجرای ویژه‌برنامه‌ی شاد به‌مناسبت هفته‌ی کتاب با مشارکت کانون پرورش فکری و شهرداری در محل پارک بانوان در قالب قصه‌گویی، بازی، مسابقه، بازدید دانش‌آموزان دبستان نواندیشان، غنچه‌های زندگی و نوآموزان شازده‌کوچولو از کتابخانه‌ی تخصصی کودک و نوجوان در کانون و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور مانند روخوانی کتاب «بهترین نان برای مهربانترین حیوان»، نمایش عروسکی، نمایش فیلم با هدف آشنایی بیش‌تر دانش‌آموزان با فرهنگ مطالعه و امانت کتاب را از فعالیت‌های مربیان در هفته‌ی کتاب برشمرد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی افزود: فعالیت نقد کتاب «دروازه مردگان» نوشته‌ی حمیدرضا شاه‌آبادی نیز به‌همت مریم بخشی مربی فرهنگی مرکز ویژه اعضای دختر نوجوان برگزار شد.

فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان از برگزاری نشست تخصصی ویژه دانش‌آموزان پایه پنجم مدرسه حکمت با دعوت از رضا داوری نویسنده و پژوهشگر دامغانی در سالن اجتماعات مرکز خبر داد و گفت: در این برنامه با توجه به فرارسیدن هفته‌ی کتاب درخصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی در قالب معرفی مفاهیم و معانی خاص متون کهن و... مطالبی بیان شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

داوری در ابتدای سخنانش با تأکید بر ضرورت مطالعه در زندگی و بیان این پرسش که «چرا باید کتاب بخوانیم؟» به گفت‌وگو با مخاطبان پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن معرفی کتاب‌هایی در حوزه‌ی متون کهن و معاصر و خوانش نمونه‌هایی از نظم و نثر کتاب‌ها به مفاهیم و مضمون حکایات و اشعار، اشاره کرد و از دانش‌آموزان خواست تا در معانی اشعار و حکایات تفکر بیش‌تری داشته و به مطالعه‌ی حکایات کهن پارسی به‌ویژه سعدی بپردازند.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

داوری در ادامه پس از خوانش شعر گره‌گشا سروده‌ی پروین اعتصامی اظهار داشت: در زندگی بایست توکل داشته باشیم و وقتی کارها را به خدا می‌سپاریم اعتماد داشته باشیم که او بهترین‌ها را برای ما در نظر خواهد گرفت.

 نویسنده و پژوهشگر دامغانی در بخش پایانی نشست ضمن پاسخ به پرسش‌های مخاطبان با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و مشیت خداوند که خواست تا موسی را زنده نگه‌دارد، گفت: این‌ها نمونه‌داستان‌هایی است که قدرت خداوند را به ما اثبات می‌کند و هر آنچه که لطف و خواست خداوند باشد اتفاق خواهد افتاد و اگر خدا بخواهد کسی را عزیز کند هیچ انسانی نمی‌تواند اراده‌ی خداوند را تغییر دهد.

زینت حامدی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون ‌شهمیرزاد اظهار داشت: با هدف جذب اعضای کودک و نوجوان و معرفی کانون و فعالیت‌های آن، زنگ کتابخوانی در دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه توفیقی و صالحی نواخته شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی افزود: اهدای کتاب به کتابخانه‌های کلاسی مدارس، تجلیل از برگزیدگان مسابقه‌های نقاشی و ادبی با عنوان «بهترین کتاب من»، گشایش کتابخانه‌ی سیار فرهنگ با مشارکت کانون پرورش فکری و اهدای کتاب به این کتابخانه، برگزاری نشست آموزشی محافظت از محیط زیست با دعوت از کارشناس این حوزه همراه با معرفی کتاب‌هایی پیرامون زندگی حیوانات وحشی در مناطق حافظت‌شده از دیگر برنامه‌های مربیان این مرکز بود.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتابخوانی در راستای شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از روز یک‌شنبه ۲۲ آبان سال جاری با نواختن زنگ «من کتابخوانم» آغاز شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی در ادامه، برگزاری کارگاه‌های شعر و قصه، کاردستی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، حضور دانش‌آموزان در پیوند کانون و مدرسه، فضاسازی کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان، تجلیل از والدین و اهدای کتاب، دیدار اعضا و مربیان با حجت‌الاسلام بارانی امام‌جمعه شهرستان با مشارکت کتابخانه عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از اعضای برتر کتابخوان همراه با روایت قصه توسط امیرحسن همتی، اجرای نقالی توسط نازنین‌زهرا همتی اعضای کانون مهدی‌شهر، قصه‌گویی توسط فریدونیان عضو کتابخانه عمومی از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کتاب برشمرد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی یادآور شد: در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، محمد طاهریان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به‌همراه کارشناسان و جمعی از کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های مهدی‌شهر، شهمیرزاد و درجزین با خانواده شهید حسن همتی، دیدار و گفت‌وگو کردند و در بخشی از این دیدار، نازنین‌زهرا همتی عضو مرکز مهدی‌شهر و برادرزاده شهید به اجرای نقالی پرداخت.

حیدریان افزود: بازدید دانش‌آموزان از مرکز و شرکت در فعالیت‌های کتاب‌محور در قالب معرفی کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، مسابقه، بازی و سرگرمی، عضویت، ثبت و امانت کتاب، برگزاری کارگاه‌های نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی، کاردستی ازجمله برنامه‌های اجرایی در این هفته بود.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی اظهار داشت: نشست ادبی «اندیشه‌های تابناک» با حضور یدالله حاجی‌علیان نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای شهر، مهدیه سامعی عضو کمیسیون بانوان مهدی‌شهر، جمعی از اعضا و والدین برگزار شد و حاجی‌علیان ضمن ارائه‌ی گزارش کوتاهی از فعالیت‌های خود در حوزه‌ی ادبیات و معرفی آثارش درخصوص چگونگی روی آوردن به عرصه‌ی نویسندگی و فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی، سخن گفت و در ادامه به نقد و بررسی آثار اعضای کارگاه داستان پرداخت.

حیدریان خاطرنشان کرد: ویژه‌برنامه‌ی «کتابخوانان کوچک» با تعامل کانون پرورش فکری و کتابخانه‌ی سلمان فارسی در فضای کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان کانون، برگزار و فعالیت‌های متنوعی در قالب قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه و... از سوی مربیان اجرا شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی در پایان افزود: ویژه‌برنامه‌ی پیک امید نیز با عنوان «۱۰ گام در کتابخانه» با همکاری کانون پرورش فکری مهدی‌شهر، شهرداری و شورای شهر و کتابخانه پیامبر اعظم درجزین با دعوت از امام جمعه، شهردار، بخشدار و جمعی از والدین در محل این کتابخانه، برگزار و برنامه‌های متنوعی ازجمله قرائت قرآن، همخوانی دعای فرج و سرود ملی، نمایش خلاق، سرودخوانی با موضوع کتاب، اهدای کتاب به مخاطبان، شعرخوانی و... اجرا شد.

فرزانه‌سادات طاهری مسئول مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان از حضور مربیان مجتمع و کتابخانه پستی در قالب طرح امداد فرهنگی پیک امید در مدرسه‌ی شهید طنانی روستای خیرآباد، خبر داد و گفت: اجرای حاملان قرآن، همخوانی سرود، آموزش اوریگامی، بازی‌های محلی، مسابقه و اهداء جوائز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

گلنساء شاهی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان از اجرای جشن کتاب با مشارکت مسئولان مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک این شهرستان پیش از ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان در مدرسه سردار شهید سلیمانی واقع در منطقه‌ی کم‌برخوردار، خبر داد و کفت: در این برنامه که حسین گلهاشم عضو شورای اسلامی شهر حضور داشت پس از قرائت قرآن و همخوانی سرود ملی، قصه‌گویی و...، مربیان به معرفی کانون و فعالیت‌های آن به‌عنوان کتابخانه‌ی تخصصی کودک و نوجوان پرداختند.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

وی افزود: به‌منظور ایجاد شادی و نشاط در دانش‌آموزان، فعالیت نمایش فیلم در سالن اجتماعات مدرسه اجرا شد.

شاهی اظهار داشت: در پایان برنامه ضمن افتتاح کتابخانه مدرسه از دانش‌آموزان کتابخوان نیز با تقدیم هدیه‌ای از سوی گلهاشم، مدیر و معاونان مدرسه تجلیل شد.

وی یادآور شد: مربیان مرکز فراگیر کانون سمنان نیز به‌مناسبت هفته‌ی کتاب با حضور پر شور خود در مدارس پیام نو و امید ایران ضمن نواختن زنگ کتاب به معرفی کانون و فعالیت‌های عمومی و اختصاصی آن و اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در قالب قصه‌گویی، معرفی کتاب و کارگاه نقاشی با موضوع کتاب پرداختند.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

شاهی در پایان افزود: از مسئول و دو عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان در ویژه‌برنامه‌ی که با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی در مؤسسه آرمان روشن برگزار شده بود به‌عنوان مروجان کتاب تجلیل شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

الهه حسنی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوانکی اظهار داشت: ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی کتاب با عنوان «پویش گنج پنهان» در قالب فعالیت‌های کتاب محور در مدارس پسرانه، اجرا و به دانش‌آموزن به رسم یادبود یک جلد کتاب هدیه داده شد.

مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان در هفته‌ی کتاب

گفتنی است، ویژه‌برنامه‌ی عصر ادبی با دعوت از نسیبه یعقوبی شاعر و منتقد ادبی در مرکز فرهنگی‌هنری کانون سرخه برگزار شد.

یعقوبی در نقد چهار اثر داستانی و یک اثر شعری که از سوی اعضا خوانش شد به بیان تفاوت شعر سپید و متن ادبی، استفاده بجا از عناصر داستان ازجمله شخصیت‌پردازی، پایان‌بندی مناسب و ...، پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =