نشست تخصصی شناخت آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان

همزمان با هفته‌ی پژوهش، نشست تخصصی شناخت آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان، با دعوت و سخنرانی احمدرضا کیانی، دانشیار گروه آموزشی مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی پنج کانون اردبیل برپا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که با حضور جمعی از پدران و مادران اعضای مرکز برگزار شد، احمدرضا کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در شرایط کرونا، همه دانش‌آموزان برای بهره‌گیری از آموزش‌های درسی مجبور به حضور در فضای مجازی شدند، گفت: در ایام همه‌گیری بیماری کرونا با دسترسی به اینترنت، استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در میان کودکان ونوجوانان رشد چشمگیری داشته و این قشر از افراد جامعه به دلیل عدم آشنایی با نحوه حضور و فرهنگ استفاده از این فضا، آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر صیانت از فرزندان در برابر مخاطرات فضای مجازی با اشاره به نقش اولیا در تربیت و ترسیم مسیر صحیح زندگی برای نسل نوپای جامعه، اظهار داشت: در جمع خانواده، فرزندان، پدر و مادر را نماد کل جهان می‌دانند و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی و هنجارهای اجتماعی را از رفتار، برخورد و طرز نگرش والدین   می‌آموزند.

وی تصریح کرد: اگر فرزندان ما در جمع اعضای خانواده از احترام و جایگاه مناسبی برخوردار بوده و همیشه مورد توجه قرار گیرند، به دنبال پاسخ نیازهای خود در جمع افراد ناباب که یکی از عوامل اصلی انحرافات اجتماعی است، نخواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ابراز محبت نیز نباید دچار افراط و تفریط شد، توجه به آموزه‌های دینی در خانواده را نیز یکی از عوامل موثر در تربیت درست کودکان و نوجوانان معرفی کرده و بیان داشت: توجه به معنویات و انس با پروردگار، موجب آرامش روحی و روانی  فرزندان به خصوص در سنین نوجوانی شده و آن‌ها را از قدم گذاشتن در مسیر خطا و اشتباه منع خواهد کرد.

کیانی در ادامه این نشست، در کنار برگزاری جلسه‌های روان‌شناسی، اهتمام به مطالعه و کسب اطلاعات از طریق منابع علمی را راه‌گشای والدین در برخورد با مسایل فرزندان در سنین مختلف دانسته و ضمن تشویق حضار به امر مطالعه، چند عنوان کتاب در حوزه روان‌شناسی کودک و نوجوانان را معرفی نمود.

خاطر نشان می شود، در پایان هر یک از اولیا به طرح سوال خود پرداخته و با راهنمایی کارشناس برنامه پاسخ‌ خود را در ارتباط با مسایل تربیتی فرزندان، دریافت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =